Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
D I V A D L O DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
2
D I V A D L O druh syntetického umění (kolektivní umění)
divadelní věda = TEATROLOGIE spočívá v hraní herců, zpěvu zpěváků nebo v tanci tanečníků na jevišti (předvádění určitého výchozího textu na scéně) před diváky, kteří se nacházejí v hledišti vzniká tak, že kolektiv tvůrců a technických spolupracovníků společně tvoří divadelní inscenaci - je předvedena buďto jednorázově, nebo ve vícero reprízách divákům fáze tvorby: volba dramatického textu + zkoušky, na kterých je dramatický text převáděn do jevištní podoby hry pod vedením režiséra
3
ZNAKY DIVADLA kolektivní pojetí - jedná se o kolektivní umění, tedy o společné dílo několika tvůrců (dramatik, režisér, herec, scénograf, hudební skladatel) interaktivní pojetí - zatímco u výtvarných umění a literatury divák a čtenář vnímá definitivně ukončené umělecké dílo, v divadle se zúčastňuje jako aktivní složka při jeho dotváření tematická omezenost - tématem klasického divadla musí být vždy nějaká lidská nebo společenská událost, divadlo se musí zabývat člověkem, neboť hlavním nositelem divadelního výrazu je vždy člověk - herec paralelnost smyslových vnímání - divadlo je umění opticko-akustické a časově-prostorové, ostatní druhy umění vnímáme buď zrakem, nebo jen sluchem, kdežto divadlo všemi lidskými smysly současně podíl jiných umění - do divadelní struktury vstupují i jiné druhy umění jako její složky (malířství, hudba, architektura, zpěv, tanec, herectví, režie, scenáristika)
4
FUNKCE DIVADLA estetická etická výchovná politická zábavná náboženská
didaktická
5
D I V A D L O základem divadla je jevištní provedení dramatického díla = INSCENACE (divadelní představení) text divadelní inscenace = SCÉNÁŘ, předloha k opeře = LIBRETO divadelní představení se odehrává na jevišti, diváci představení sledují v hledišti první představení divadelní hry = PREMIÉRA, další představení stejné hry = REPRÍZA, její poslední představení = DERNIÉRA, představení, jehož výtěžek je věnován dobročinným účelům = BENEFICE veškeré předměty, které se vyskytují na jevišti, tvoří DEKORACI, její součástí jsou KULISY předscéna = FORBÍNA (prostor před oponou), budka na jevišti = NÁPOVĚDA, zakončení předscény = RAMPA, pozadí scény = PROSPEKTY, stupínek = PRAKTIKÁBL
6
D I V A D L O – ŽÁNRY jevištní formy – činohra, hudební divadlo (opera, opereta, muzikál), pohybové (balet, pantomima, tanec), loutkové divadlo (stínové nebo černé divadlo) nejevištní audiovizuální formy - rozhlasová hra a televizní hra, film a video lidové divadlo - dramatické prvky v různých projevech lidové kultury (lidové zvyky a obřady, pohádky, pověsti, dětské hry, lidové tance, lidové písně) a samostatné lidové dramatické útvary (vánoční kolední a pašijové hry)
7
LIDÉ V DIVADLE herci dramaturg (sestavuje repertoár)
režisér (zodpovídá za nastudování, uvedení a úroveň hry) choreograf (tvůrce tanečního vystoupení) výtvarnice kostymérka osvětlovač zvukař nápověda (suflér) inspicient (pomocník režiséra, řídí divadelní představení) scénárista scénograf (divadelní výtvarník, realizuje scénu) rekvizitář korepetitor (hudební doprovod)
8
DIVADELNÍ HRA skládá se z jednání (aktů) – aktovky, dvouaktovky a víceaktovky vlastnímu ději někdy předchází prolog, v němž autor naznačuje hlavní myšlenku hry, seznamuje diváky z prostředím a postavami, po dovršení děje může následovat epilog (závěr díla, doslov) každé jednání otevírá a uzavírá opona jednání sestávají z scén (části děje, nějakým způsobem uzavřené) menšími úseky jsou výstupy jednotlivých herců, popř. jejich repliky
9
DIVADELNÍ BUDOVA stavba sloužící k předvádění divadelního umění - vytváří se vztah mezi diváky v hledišti a herci i dalšími účinkujícími na jevišti existuje více druhů divadel, záleží zde vždy na typu představení - podle druhu divadelní formy a jí odpovídajícího jevištního vybavení i velikosti jevištního prostoru rozlišujeme divadla pro operu, operetu, balet, činohru, muzikál, pantomimu a divadla malých forem univerzální typ divadla, který by stejnou měrou odpovídal všem druhům her, neexistuje
10
HISTORICKÝ VÝVOJ řecké divadlo – nejstarší typ divadla, děj probíhal na kruhové orchestře a později s větším počtem herců na logeionu, stoupající terén pod širým nebem, tvořící hlediště divadla, ovlivňoval jeho tvar, obvykle půlkruhový římské divadlo – mělo půdorys hlediště vždy ve tvaru půlkruhu, stoupání hlediště bylo vytvořeno uměle, po obvodu orchestry se nacházela čestná místa, hrálo se v pravoúhlém mělkém jevišti, později krytém středověk – neměl vlastní divadelní tvorbu, hrávala se náboženská dramata odehrávající se v prostorách kostelů a katedrál, později na náměstích před katedrálou, jeviště bylo přemístěno na pódium nebo i několik pódií, umístěných do středu náměstí humanistické divadlo – ovlivněno antikou, rozvinulo se v Itálii anglické alžbětinské divadlo – má základ v antickém divadle, jeviště s přístřeškem mělo téměř čtvercový tvar, hlediště bylo vystavěno na rovném povrchu a diváci na něm stáli barokní divadlo – prostor byl přísně rozdělen na jeviště, orámované portálem, a hlediště, využívaly se kulisy a divadelní opona, mělo tvar podkovy Wágnerovské divadlo – mezník současného tvaru divadel se stupňovitým uspořádáním sedadel, bez radiálně vedených přístupových uliček, diváci se nacházejí v jednom prostoru a je zde dobrá viditelnost a slyšitelnost, orchestr je vysunut do předcény, divadelní lóže se nalézají vzadu, poprvé je hlediště v době představení zatemněno moderní divadlo – experimentální divadlo, univerzální prostor, ve kterém se dají vytvořit formy všech předcházejících divadel jakož i další nové varianty
12
ZDROJE http://cs.wikipedia.org/wiki/Divadlo
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.