Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bezpečnost silniční a železniční dopravy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bezpečnost silniční a železniční dopravy"— Transkript prezentace:

1 Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Přednáška Vliv rychlosti na dopravní nehody Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava

2 Vliv rychlosti na dopravní nehody
Studie o vztahu mezi rychlostí a DN ukázaly, že vozidla jedoucí pomaleji než přiměřenou rychlostí pro danou cestu stejně jako vozidla jedoucí rychleji, znamenají nadprůměrné riziko nehody. Vážnost nehod vzrůstá více než úměrně s rychlostí. Na komunikacích vzrůstá stupeň nehod se zraněním, stupeň nehod s vážným zraněním (včetně smrtelného) a stupeň smrtelných DN, zhruba s 2., 3. a 4. mocninou průměrné dopravní rychlosti. Vliv průměrné rychlosti na počet DN v případě, kdy počáteční průměrná rychlost byla 80 km/h

3 Vliv rychlosti na nehody
Neexistuje žádná logická spojitost mezi změnou rychlosti a příčinou nehody. Změny rychlosti neovlivňují následky, které vznikají při výskytu nehody. Zvýšení absolutní rychlosti logicky zvyšuje riziko DN. Zkracuje se doba, kterou má řidič k dispozici v kritických situacích na pozorování, rozhodování se a manévrování. Zvýšení rychlosti téměř vždy zvyšuje síly ovlivňující srážku a zvyšuje rozsah poškození vozidel a vážnost zranění posádky. Vliv důsledku rychlosti na riziko usmrcení při nehodách chodců

4 Faktory ovlivňující výběr rychlosti
Teorie plánovaného chování se často používá v psychologii dopravy. Modely vybudované na této teorii naznačují, že chování při řízení vozidla je většinou determinováno záměry. Ty jsou střídavě určovány přístupy, subjektivními normami a kontrolou vnímání chování. Ale rychlost chování není vedena jen motivací, ale také faktory vnější zpětné vazby. Tak jak je vnímají řidiči, jako jsou prvky konstrukce komunikace a chování ostatních uživatelů komunikace v jejím okolí.

5 Faktory ovlivňující výběr rychlosti
Řidičův výběr rychlosti je ovlivněný rychlostí jízdy spoluúčastníků provozu a tím, jak lidé hodnotí názory a reakce jiných důležitých lidí (rodina, přátelé, cestující, policie, státní správa). Lidé jsou nejen předmětem sociálních vlivů, ale též je uplatňují. Tuto skutečnost mohou využít informační kampaně. Záměry a chování lidí jsou často ovlivněny řízením, lidé si myslí, že jejich chování je pod kontrolou. Lidé mají nejen pocit, že je obtížné kontrolovat chování ve vztahu k rychlosti jízdy, často nadhodnotí vlastní schopnost kontrolovat následky rychlosti. Mají potřebu mít pod kontrolou obtížné situace je pravděpodobně primárním faktorem při jízdě při vyšších rychlostech; potřeba nebezpečí hraje menší úlohu. Druhou možností je agresivita, která pravděpodobně vede ke všem druhům nebezpečného chování včetně jízdy ve vysokých rychlostech.

6 Prevence není bez šance
Vyšší rychlost znamená větší duševní zátěž, vyžaduje intenzivnější koncentraci, bleskové zpracování informací, mění se zorný úhel. Schopnost koncentrace řidiče klesá cca po 100 km, schopnost vidět a vnímat klesá se zhoršujícími se podmínkami, efekt „železné košile“ – i po sjetí z dálnice řidič nemění styl jízdy. Rychlost km/h m/s délka zastavení m , , , , Při střetu chodce s autem jedoucím rychlostí 60 km/h umírá 9 z 10, při rychlosti 50 km/h umírá 5 z 10. Vstoupí-li chodec do dráhy auta jedoucího rychlostí 50 km/h na vzdálenost na kterou stačí zastavit, pak při rychlosti 60 km/h naráží do chodce rychlostí 40 km/h. Reklamy odvádějí pozornost, umístění v malé vzdálenosti a způsob upevnění může být příčinou DN.

7 Analýza silničních dopravních nehod
Provádí se jen nahodile – u DN se závažným zraněním, případně je v ději DN nejasnost (např. kdo řídil) nebo ty s rozpornými výpověďmi účastníků apod. Znalec popisuje nehodový děj, počítá v mezích některé hodnoty (zejména rychlost a z toho plynoucí čas nehodového děje). Konstatuje faktické podmínky analyzované nehody a jen málokdy poukazuje na některou závadu komunikace. Není to jeho úkolem, odpovídá na zadané otázky položené z právního hlediska, příp. uvádí další důležité okolnosti k posouzení nehody – nicméně nehodnotí komunikaci. Zatímco na vznik a průběh nehodového děje má rychlost významný vliv, následky jsou zpravidla ovlivněny více podmínkami při střetu (konfigurace účastníků), podmínkami na komunikaci a zejména v jejím okolí.

8 Analýza silničních dopravních nehod
Rychlost se ve znaleckých posudcích zpravidla uvádí v mezích (s tím souvisí i doba trvání nehodového děje). Z analýzy vyplynuly následující základní poznatky: v 15 % nehod byla minimální i maximální rychlost, kterou řidič mohl jet vyšší než Vdov (= dovolená rychlost) (v obci překročení rychlosti minimálně o 15 %, maximálně až o 73 %, ve 13 % minimální rychlost mohla být nižší než Vdov – rychlost se pohybovala kolem rychlosti dovolené, k 72 % nehodám došlo při rychlosti nižší než Vdov (vč. stání vozidla). Tento poznatek dobře koresponduje s V 85 známou z technických předpisů.

9 Analýza silničních dopravních nehod
Poznámka: V tabulce je uveden čas, kdy řidič mohl vidět druhého účastníka. Sloupec *Není min. vyjadřuje, že v těchto případech nebylo počítáno rozmezí rychlostí – maximum vyplynulo z popisu nehodového děje. Např. řidič nevěděl, do čeho narazil – překážku vůbec neviděl - 0s. Chodec udělal jen jeden krok do koridoru vozidla max. 0,5 s

10 Součtový graf dob střetu
V čase do 3 s se odehrálo 88 % nehod jistě a 92 % pravděpodobně. V čase do 2 s se odehrálo 62 % nehod jistě a 77 % pravděpodobně. Z grafu vyplývá, že pokud má řidič čas delší než 3 s (jedná se o součet reakční doby a doby brzdění), tak nehodovou situaci uspokojivě vyřeší téměř 92 % řidičů.

11 Analýza silničních dopravních nehod
Rychlosti nárazu do překážky při opožděném začátku brzdění Rychlosti nárazu do překážky v závislosti na délce dráhy chybějící do zastavení

12 Závěr Uvedené fyzikální závislosti a poznatky k časovým možnostem řidičů nás musí vést k tomu, aby na síti pozemních komunikací nevznikaly hádanky pro řidiče, které by způsobily jeho opožděnou reakci. Pro zvýšení bezpečnosti je nezbytné, aby situace na komunikaci byla jednoznačná a jednotlivá záludnější místa (např. stanovení zalomené přednosti, železniční přejezdy, okružní křižovatky) byla avizována jednotnou úpravou. Příklad: O kolik se opozdila Vaše reakce v nehodové situaci, pojedete-li na dálnici dovolenou rychlostí 130 km/h, jestliže Vám budou do zabrzdění těsně před překážkou chybět 3 m (o 3 m přejedete) a jakou rychlostí narazíte?


Stáhnout ppt "Bezpečnost silniční a železniční dopravy"

Podobné prezentace


Reklamy Google