Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_6_ ÚVOD DO OBDOBÍ STAROVĚKU Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace pro 6. ročník. K výkladu UČEBNÍ LÁTKY DLE ŠVP
2
Úvod do období starověku.
3
Datace starověku: od výskytu písemných pramenů do pádu západořímské říše.
Starověk = cca let před naším letopočtem až do roku 476 našeho letopočtu. Starověk = období vzniku a rozvoje nejstarších států (na Předním východě, v egejské oblasti, v Asii). Časová přímka
6
2 typy států: staroorientální (východní) – vznikaly od pol. 4. tisíciletí př.n.l., zvláště v povodí řek. tzv. klasické – vznikaly v 1. pol. 1. tisíciletí př.n.l., zvláště v oblasti Středozemního moře. Proces vzniku států – postupně dlouho přežívají rodové a kmenové vazby, nahrazovány organizací státu podle podmínek přírodních a jiných.
7
Předpoklad vzniku starověké civilizace:
Usedlý způsob života, zemědělská výroba. Vliv metalurgie na hospodářský rozvoj lidstva (železo). Vznik městských států se zemědělským okolím centra větších celků. Upevňování moci bohatých za pomoci náboženství a vojska i soudních zákonů, vznik vrstvy privilegovaných (kněží, vojenští náčelníci, panovník).
8
Jazykové skupiny Obyvatelstvo Předního východu a egejské oblasti a směrem na západ Středomoří.
9
Skupina SEMITSKO-HAMITSKÉ
Větev východní (akkadština, pak babylonština, asyrština). Větev západní (arabština, hebrejština, aramejština, féničtina aj.). Větev zvláštní (hamitská egyptština).
10
Větev INDOEVROPSKÁ Chetitština.
Luvijština, palajština, lýdština, frýžština. Řečtina – v egejské oblasti. Jazyky íránské (perština). Jazyky indické (sanskrt, hindština). Jazyky italické (latina – jazyk Římanů v oblasti Latia, z ní jazyky románské) – v západním Středomoří. Jazyky keltské – v Evropě (starověkých Galů, Bójů).
11
SUMERŠTINA Obtížně zařaditelná vzhledem k neznámému původu Sumerů. Není příbuzná s žádným z jiných jazyků.
12
STAROORIENTÁLNÍ STÁTY
13
postupný rozpad rodové společnosti (majetková nerovnost), vývoj od měst a městských států k centralizované říši.
14
Příčiny vzniku států: Potřeba řídit a organizovat výrobní zemědělskou činnost (zavodňovací práce podél celého říčního toku), obchod, nebo usměrňovat zájmy různých vrstev obyvatelstva. Obrana před nepřáteli.
15
Funkce státu: hospodářsko-organizační politická vojenská
kulturní (řídící, kontrolní i donucovací instituce a úřednický aparát).
16
Neomezená moc panovníka:
Nejvyšší moc zákonodárná, soudní a vojenská. Svrchované postavení posíleno náboženstvím (božský původ). Určoval práva a povinnosti příslušníků všech vrstev (už v nejstarších zákonících zakotvena majetková a sociální nerovnost a rozdílné tresty za přestupky).
17
Centrálně řízená administrativa potřeba PÍSMA.
Převaha civilizace říční (Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína). Méně civilizace přímořská (východní Středomoří). Nebo horská (Malá Asie, severní Mezopotámie, Íránská náhorní rovina – Persie).
18
Znaky staroorientálních států:
A) první státy vznikají v oblastech s příznivými přírodními podmínkami teplé počasí (subtropy), dostatek vláhy a úrodné půdy – nejčastěji v úrodných říčních údolích, lemovaných rozsáhlými pouštěmi nebo horstvem:
19
Údolí Nilu: západně poušť Sahara, východně Východní poušť.
Mezi Eufratem a Tigridem: na jihu Asijská poušť, na severovýchodě pohoří v Íránu. Údolí Indu: severovýchodně Himálaj, na východě Indická poušť. Údolí Chuang-che (Žlutá řeka): na severu pouště Mongolska.
20
Řeka NIL
21
Satelitní snímek řeky NIL
22
Řeka Eufrat a Tigrid
24
Řeka Chuang-che
26
B) tzv. asijský způsob výroby:
přetrvává občinová držba půdy (symbolický vlastník půdy = panovník, skutečný držitel = vesnická občina = zemědělci a řemeslníci) vedle soukromé držby půdy. převážně zemědělský charakter výroby (zemědělství – základní zdroj obživy). Závlahové zemědělství (složitá zavlažovací a ochranná zařízení). Tavení rud měď, cín bronz.
27
otroci nejsou jedinou pracovní silou
otroci nejsou jedinou pracovní silou. Nevelký počet otroků vedle členů vesnické občiny (svobodní) – závislost všech na držitelích moci: panovník (neomezený vládce, uctíván jako bůh nebo syn boha), kněží, úředníci, vojenští hodnostáři. Patriarchální ráz otroctví (otrok jako pomocník rodiny, jejíž příslušníci, tj. i hlava rodiny – patriarcha rovněž pracují).
28
Použité zdroje: Obrázky jsou z a nepodléhají žádným autorským právům. Není-li uvedeno jinak je materiál dílem autorky podle učebních osnov odpovídajících ŠVP vyučovaných podle učebnic: BEDNAŘÍKOVÁ, Jarmila. KYSUČAN, Lubor. FEJFUŠOVÁ, Marie. Dějepis pro 6. ročník. Pravěk a starověk. 1. vydání. Brno: Nová škola, s. r. o., učebnice vytvořená v souladu s RVP ZV. ISBN Učebnice je vybavena doložkou: „Schválilo MŠMT čj / dne 15. května 2007 k zařazení do seznamu učebnic pro základní školy jako součást ucelené řady učebnic pro vzdělávací obor Dějepis s dobou platnosti šest let.
29
ZDROJE PRO OBRÁZKY:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.