Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou
8. ročník
2
Mezi revolucí 1848 a první světovou válkou
Společnost Emancipace žen ve 2. polovině 19. století sílily hlasy po emancipaci – zrovnoprávnění žen cílem těchto snah: umožnit ženám vzdělávání na stejné úrovni jako mužům, aby se mohly uplatnit na trhu práce
3
Nutnost emancipace v 19. stol. přibývalo rodin patřících do střední měšťanské vrstvy tyto rodiny nebyly chudé, ale byly odkázané na mužův příjem příjem stačil na pokrytí běžných potřeb a na nevelké úspory, ale často nestačil na věno dcer přibývalo neprovdaných dívek bez patřičného vzdělání
4
mohly se živit jako služky, posluhovačky v lepším případě jako vychovatelky a soukromé učitelky
většinou byly trpěny jako přítěž v rodinách svých příbuzných muži z měšťanských vrstev se ženili ve vyšším věku, brávali si mladé dívky ženy brzy ovdověly a zůstaly s dětmi bez prostředků
5
proto sílily hlasy po emancipaci žen
hodně tomu napomohly i války – v USA válka Severu proti Jihu (60. léta 19. stol.) a v Evropě 1. světová válka ( ) Emancipace ve světě začala v USA od počátků kolonizace měly ženy rovnoprávnější postavení než v Evropě (bylo jich zpočátku málo)
6
k emancipaci přispěl také boj za zrušení otroctví a zrovnoprávnění černochů
dále občanská válka Severu proti Jihu – ženy musely muže zastoupit na úřadech, v obchodech, v továrnách a nemocnicích mnoho mužů se z války nevrátilo nebo byli mrzáky; ženy se musely postarat o sebe a o rodinu některé ženy pokračovaly v práci dobrovolně, chtěly být nezávislé a svobodné
7
válka ukázala, jak je pro ženy důležité vzdělání
začaly sílit i hlasy po volebním právu pro ženy v USA ho získaly po 1. světové válce v roce 1919 ve V. Británii až v roce 1928 v USA první ženy absolvovaly univerzitu ve 40. letech 19. stol.; v Evropě o 20 let později (univerzita ve švýcarském Curychu)
8
Emancipace v českých zemích
snahy o emancipaci měly stejný důvod jako jinde ve světě v roce 1862 byla v Praze založena Vyšší dívčí škola pro dívky z měšťanských vrstev – učily se i všeobecně vzdělávací předměty pro dívky z chudých rodin byla otevřena v roce Průmyslová škola – zde se učily i technickým předmětům
9
v roce 1890 bylo otevřeno první dívčí gymnázium – dívky zde mohly získat maturitu (předpoklad pro studium na vysoké škole) od roku 1900 mohly ženy studovat medicínu na pražské univerzitě; další obory o něco později ve stejné době ženy bojovaly i o volební právo v roce 1906 získali všeobecné volební právo muži; ženy mohly být pouze zvoleny
10
v roce 1912 byla zvolena první česká poslankyně Božena Viková-Kunětická
volební právo a zrovnoprávnění s muži získaly ženy až po vyhlášení Československé republiky v roce 1918
11
Technický a vědecký pokrok
ve 2. polovině 19. stol. vznikla celá řada převratných vynálezů, zdokonalené je používáme dodnes. Doprava v 80. letech 19. stol. byl vynalezen spalovací motor – využíval jako palivo benzín nebo naftu; umožnil vznik automobilu
12
v 90. letech 19. stol. vznikl spojením spalovacího motoru s bicyklem motocykl
začaly se objevovat řiditelné vzducholodě a kolem roku 1900 první letadla kolem roku 1910 bylo sestrojeno letadlo poháněné vrtulí, uletělo přes 100 km letadla měla dvě i tři patra křídel (dvouplošníky, trojplošníky)
13
ve 2. polovině 19. stol. lidé sestrojili první ponorky
Elektrická energie lidé se ji naučili vyrábět a používat ve 2. polovině 19. stol. elektřinu vyráběly parní nebo vodní turbíny v 80. letech 19. stol. vznikly elektromotory – poháněly tramvaje nebo stroje v továrnách elektřina se začala využívat k osvětlování domácností a veřejných prostranství
14
poháněla nové domácí spotřebiče – pračky, ždímačky, vysavače, šicí stroje, ledničky, sporáky
Komunikace znalost elektrické energie a vynález mikrofonu umožnily v 70. letech 19. stol. konstrukci telefonu – volalo se přes ústřednu na poště na principu telefonu fungovaly přenosy divadelních představení nebo koncertů
15
Zaznamenávání obrazu a zvuku
koncem 70. let 19. stol. byl vynalezen fonograf – předchůdce gramofonu; zaznamenával a přehrával zvuky fotografie byla vynalezena ve 20. letech 19. stol. vyvolávání snímků bylo drahé a zdlouhavé, proto byl v 80. letech 19. stol. vynalezen film v téže době byla vynalezena filmová kamera
16
první filmové promítání proběhlo roku 1895 v Paříži; filmy byly němé
Další objevy a vynálezy našly uplatnění v lékařství: narkotické účinky některých plynů – umožnily operace v celkové narkóze objev rentgenových paprsků – usnadnil diagnózu nemocí a úrazů obor mikrobiologie – pomáhal odhalovat původce řady chorob, umožnil jim předcházet a snáze je léčit
17
kolem roku 1900 začaly vznikat první umělé hmoty
18
Politické směry Nacionalismus politický směr; rozvinul se v 19. století; je založen na pojmu národ; staví na vědomí příslušnosti k jednomu národu mezi nejčastější charakteristiky národa patří: společný jazyk, kultura, dějiny a území, které jeho příslušníci obývají, někdy také náboženství
19
nacionalisté v krajních polohách upřednostňují zájmy svého národa před celkovým rozvojem širšího společenství států nacionalismus napomáhal k soutěživosti mezi národy, vedoucí k rychlému zvýšení civilizační a kulturní úrovně nacionalismus se šířil v souvislosti s formováním národního uvědomění a snahami o národní nezávislost u nesamostatných etnik (Češi, Poláci, Italové, Němci a jiné evropské národy)
20
u již existujících národů, obývajících autonomní území (Francouzi, Britové, Američané) posiloval vnitřní politické a ekonomické úsilí v zájmu hospodářsky předstihnout ostatní soupeřící státy Liberalismus politický směr; vznikl v 19. století v Anglii; má kořeny v osvícenství základní hodnotou liberalismu je svoboda
21
usiluje o maximální svobodu osobní, ekonomickou, náboženskou a politickou
také o toleranci; omezení vlivu státní moci; státních zásahů do hospodářství; posílení role jednotlivce a uznání soukromého vlastnictví stát považuje za nutný k ochraně svobody
22
Socialismus politický směr; klade hlavní důraz na solidaritu prosazuje, aby ekonomika a další odvětví společnosti byly do značné míry centrálně řízeny odmítá soukromé vlastnictví; výrobní prostředky patří všem obhajuje sociálně-spravedlivou rovnostářskou společnost upřednostňuje práva a zájmy kolektivu (většiny) před individuálními
23
Imperialismus a kolonialismus
snaha politicky, hospodářsky a kulturně ovládnout cizí území nebo národ Kolonialismus systém ovládání a hospodářského využívání málo rozvinutých zemí
24
snaha některých mocností (V
snaha některých mocností (V. Británie, Francie, Nizozemsko, Dánsko, Portugalsko) vytvářet obrovské říše (impéria) skládající se z kolonií (většinou v Africe, Asii a Oceánii) nebyly tu vyspělé státy; využívaly svou technickou a vědeckou převahu z kolonií se dovážela řada levných surovin a vyvážely se do nich průmyslové výrobky
25
stát vlastnící kolonie měl suroviny, odbytiště výrobků a pracovní místa pro své obyvatele
problém nastal v 2. pol. 19. stol. se vznikem Německa a Itálie, se vzestupem Ruska, USA a Japonska všichni chtěli získat také kolonie jediná možnost získání byla na úkor stávajících koloniálních mocností
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.