Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Inteligence DUM_19
2
I Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: II/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_19 Vytvořeno: Autor: Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Psychologie Ročník: I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák objasní podstatu inteligence, porovná schopnosti lidí různé inteligence Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace Klíčová slova: Inteligence, oligofrenie, IQ, emocionální inteligence Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál,
3
Inteligence = obecná rozumová schopnost
chápání podstatného v dané situaci postihovat vztahy mezi předměty a přitom využít minulé zkušenosti v nově vzniklých situacích
4
dědičnost x vliv prostředí
pro dědičnost: IQ se rozvíjí brzy ( 60% v předškolním věku) pro prostředí: rozdíly ve výchově (viz. jednovaječná dvojčata v odlišném prostředí – různá úroveň IQ)
5
Měření inteligence - pomocí tzv. inteligenčního kvocientu (IQ)
IQ = mentální věk % fyzický věk
6
IQ 140 – více = genialita 139 – 120 = vysoký nadprůměr
89 – 80 = podprůměr 79 – 70 = zaostalost 69 – 50 = lehká mentální retardace 49 – 20 = střední mentální retardace 20 – 0 = těžká mentální retardace
7
Druhy inteligence jazyková – srozumitelné vyjadřování matematická
hudební – vnímání hudby, paměť na melodie prostorová – orientace na mapě tělesná – tanec, manuální intrapersonální – kontakt s vlastními emocemi interpersonální – schopnost rozeznávat temperament, potřeby, nálady druhých
8
IQ se může časem měnit Krystalická inteligence = získaná učením, schopnosti využívat vědomosti Fluidní = tvořivé řešení problémů, vrozená, nezávislá na učení
9
Emocionální inteligence
schopnost rozumět svým citům znát city druhých být empatický umět komunikovat umět jednat s lidmi
10
EQ = emocionální quocient (nelze měřit tak přesně jako IQ)
emoce neurčitější než rozum kombinace: nízké EQ + vysoké IQ, vysoké EQ + nízké IQ, vysoké IQ + vysoké EQ
11
Poruchy intelektu vznikají následkem geneticky podmíněných změn mozku
mentální defekt od narození = oligofrenie
12
Lehká mentální retardace
opožděné osvojení mluvy, ale dosáhne schopnosti užívat řeč nezávislost v osobní péči a praktických dovednostech potíže při teoretické práci ve škole problémy se čtením a psaním většinou lze jedince zaměstnat prací, která vyžaduje praktické schopnosti – nekvalifikovaná či málo kvalifikovaná práce IQ 50-69 úroveň desetiletého dítěte může samostatně vést domácnost
13
Středně těžká mentální retardace
IQ 35 – 49 pomalu se rozvíjí chápání a užívání řeči a jejich konečné schopnosti omezené menší schopnost starat se sám o sebe a zručnost někteří jedinci potřebují dohled na celý život někteří si osvojí základy čtení, psaní počítání v dospělosti může vykonávat lehkou manuální práci – úkoly pečlivě strukturovány a odborný dohled
14
zřídkakdy samostatný život
mobilní, fyzicky aktivní navazování kontaktu, komunikace v dospělosti IQ předškoláka odkázáni na pomoc ostatních
15
Hluboká mentální retardace
IQ pod 20 těžké omezení ve schopnosti porozumět požadavkům většinou imobilní či výrazné omezení pohybu často inkontinentní jednoduchá neverbální komunikace stálá pomoc a dohled nevychovatelní, nevzdělavatelní většinou ústavní péče mentální úroveň na úrovní 2 let
16
Úkol č. 1 Spoj následující pojmy ve sloupcích tak, aby spolu souvisely: IQ tělesná inteligence empatie orientace tanec Mensa měření IQ EQ prostorová inteligence oligofrenie
17
Úkol č. 2 1 pojem do následující řady nepatří, určete, který to je, podtrhněte ho a nahraďte jiným tak, aby řada dávala smysl: řešení příkladu - orientace na mapě – empatie – tanec náhrada:
18
Zdroje DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN GILLERNOVÁ, I; MALOTÍNOVÁ, M. Psychologie pro SŠ. Praha: SPN, 1996, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN :
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.