Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová"— Transkript prezentace:

1 Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Bohumil Hrabal

2 Datum vytvoření projektu
říjen 2011 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem a tvorbou Bohumila Hrabala

3 Bohumil Hrabal (1914 – 1997)

4 Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem?
Základní body Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? nevlastní otec pivovar strýc Pepin právník práce spisovatel na volné noze šedá zóna proud řeči

5 Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem?
Základní body Jak dané pojmy souvisí s Bohumilem Hrabalem? sport zranění manželka hospoda Oskar cena holubi

6 Základní body Díla: Perlička na dně
Taneční hodiny pro starší a pokročilé Ostře sledované vlaky Postřižiny Obsluhoval jsem anglického krále Městečko, kde se zastavil čas Něžný barbar Slavnosti sněženek Příliš hlučná samota

7 Základní body Pábení: Hrabalův literární styl.
Slovo pochází od Jaroslava Vrchlického, který jím označoval náruživého kuřáka. Hrabal udělal z tohoto slova pojem, téměř termín. Sám slovo slyšel od Jiřího Koláře a vysvětlil si ho po svém. „Pábení je jistý druh básnické činnosti, který se odchyluje od dosavadních pravidel a zvyků, spíš usiluje o něco zakázaného, nejistého, o něco, jehož význam se objeví až později.

8 Základní body Pábitel:
Je nejtypičtější postava Hrabalových děl, která si vymýšlí, fantazíruje, prostě pábí.

9 Odkud znáte tuto ukázku?
Základní body Odkud znáte tuto ukázku? Pak ale přišel čas, kdy maminka byla neklidná, protože každou chvíli se z lesa ozvala rána. Viděl jsem pojednou, jak s námi běžela maminka jiného srnečka, a jak běžela a zpomalovala a pak upadla, jak z boku se jí řinula červená barva,… Maminčiny oči

10 Zkuste seřadit úryvky z ukázek:
Základní body Zkuste seřadit úryvky z ukázek: 1. Pak řekl: „Dobrý den, pánové, dobrý den dámy …“ A už jsme s nikým nesměli mluvit a číšníci mě učili, jak se balí do ubrousku nůž a vidlička a já jsem čistil popelníky a každý den jsem musel vyčistit plechový košíček na horké párky, protože jsem je roznášel na nádraží, 2. I když jsem je měl, a tak jsem prodával dál, až pak už cestující vyskočil do vlaku a dral se k okýnku a natahoval ruku a já jsem nejdřív položil horký párky, a pak jsem řehtal v kapse drobnými, ale cestující křičel, že drobný ať si nechám, hlavně ať vrátím bankovky, a já jsem ty bankovky pomalu hledal v kapse, a výpravčí už pískal, 3. Nic jsem nechtěl dělat než roznášet podle vlaku horký párky, to několikrát denně jsem dal páreček za korunu osmdesát s rohlíkem, ale cestující měl jen dvacet korun, někdy padesátikorunu, a já jsem vždycky neměl drobný, 4. A tak jsem začal. Každý den ráno v šest hodin jsme byli na place, taková defilírka, pak hoteliér přišel, po jedné straně koberce stál vrchní a číšníci a na konci já, tak maličký jako pikolík, a na druhé straně stáli kuchaři a pokojské a ficky a kredenská,

11 Zkuste seřadit úryvky z ukázek:
Základní body Zkuste seřadit úryvky z ukázek: 5. jeden dokonce zavadil nohou o gránik, jinej o stožár, ale pak se už prsty rychle vzdalovaly a já jsem udýchanej stál s nataženou rukou a to bylo moje, málokterej cestující se vrátil pro ty prachy, a tak jsem začínal mít svoje peníze, za měsíc to už bylo pár stovek, nakonec jsem měl i tisícikorunu, 6. a tak jsem pomalu vytahoval ty bankovky, a vlak se už rozjížděl, a já jsem běžel podle vlaku, a když se vlak rozjel, tak jsem zvedl ruku a už už se ty bankovky dotýkaly prstů natahujícího se cestujícího, skoro se někdy vyklonil tak, že je někdo musel v kupé držet za nohy, 7. naučil mě to ten pikolík, kterej už pikolíkem přestal být, už začal pracovat na place, ach, ten se něco naprosil, aby mohl roznášet dál párky! Až mi to bylo divný, ale pak jsem to pochopil. 8. a pan hoteliér šel kolem nás a díval se, jestli máme čistý náprsenky a frakový límec i frak bez poskvrnky a jestli nechybějí knoflíky, a jestli jsou vyčištěný boty, a na klonil se, aby čichem zjistil, jestli jsme si myli nohy.

12 Správná odpověď A tak jsem začal. Každý den ráno v šest hodin jsme byli na place, taková defilírka, pak hoteliér přišel, po jedné straně koberce stál vrchní a číšníci a na konci já, tak maličký jako pikolík, a na druhé straně stáli kuchaři a pokojské a ficky a kredenská, a pan hoteliér šel kolem nás a díval se, jestli máme čistý náprsenky a frakový límec i frak bez poskvrnky a jestli nechybějí knoflíky, a jestli jsou vyčištěný boty, a na klonil se, aby čichem zjistil, jestli jsme si myli nohy. Pak řekl: „Dobrý den, pánové, dobrý den dámy …“ A už jsme s nikým nesměli mluvit a číšníci mě učili, jak se balí do ubrousku nůž a vidlička a já jsem čistil popelníky a každý den jsem musel vyčistit plechový košíček na horké párky, protože jsem je roznášel na nádraží, naučil mě to ten pikolík, kterej už pikolíkem přestal být, už začal pracovat na place, ach, ten se něco naprosil, aby mohl roznášet dál párky! Až mi to bylo divný, ale pak jsem to pochopil.

13 Správná odpověď 3. Nic jsem nechtěl dělat než roznášet podle vlaku horký párky, to několikrát denně jsem dal páreček za korunu osmdesát s rohlíkem, ale cestující měl jen dvacet korun, někdy padesátikorunu, a já jsem vždycky neměl drobný, 2. I když jsem je měl, a tak jsem prodával dál, až pak už cestující vyskočil do vlaku a dral se k okýnku a natahoval ruku a já jsem nejdřív položil horký párky, a pak jsem řehtal v kapse drobnými, ale cestující křičel, že drobný ať si nechám, hlavně ať vrátím bankovky, a já jsem ty bankovky pomalu hledal v kapse, a výpravčí už pískal, 6. a tak jsem pomalu vytahoval ty bankovky, a vlak se už rozjížděl, a já jsem běžel podle vlaku, a když se vlak rozjel, tak jsem zvedl ruku a už už se ty bankovky dotýkaly prstů natahujícího se cestujícího, skoro se někdy vyklonil tak, že je někdo musel v kupé držet za nohy, 5. jeden dokonce zavadil nohou o gránik, jinej o stožár, ale pak se už prsty rychle vzdalovaly a já jsem udýchanej stál s nataženou rukou a to bylo moje, málokterej cestující se vrátil pro ty prachy, a tak jsem začínal mít svoje peníze, za měsíc to už bylo pár stovek, nakonec jsem měl i tisícikorunu,

14 Základní body Otázky k textu:
Z které Hrabalovy knihy pochází tento úryvek? Kdo je hlavní postavou tohoto příběhu? Zkuste vysvětlit, proč tento člověk rád prodával párky. Čím se stal (povolání)? Kdo je kmenovým režisérem Bohumila Hrabala? Byla i tato kniha zfilmována? Kdo jej inspiroval při tvorbě této knihy? Za jak dlouho ji napsal? Co víte o Hrabalově stylu psaní?

15 Základní body Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Bohumil Hrabal NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová"

Podobné prezentace


Reklamy Google