Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina
2
ZŠ Bor, Školní 440, 348 02, příspěvková organizace
ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět práce– Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. NÁZEV MATERIÁLU VY_32_INOVACE_7C_Vz8_09_ Vztahy a pravidla soužití – vrstevnická skupina. ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ PŘEDMĚT Výchova ke zdraví ROČNÍK 8. KLÍČOVÁ SLOVA Vrstevníci, důvěrná přátelství, skupiny, party. DATUM
3
Anotace Tato prezentace je určena pro žáky 8. tříd základní školy, pro vzdělávací obor Člověk a zdraví – Výchova ke zdraví. Žáci se seznámí s tím jaký vliv mohou mít jejich vrstevníci na jejich jednání a chování.
4
Vrstevnická skupina V období dospívání začíná narůstat význam vrstevníků, jedinců přibližně stejného věku. Odpoutáváme se od rodiny a vyhledáváme kamarády s podobnými názory a zájmy. S mladými lidmi přicházíme do styku při hromadných setkáních na sportovních stadionech, rockových koncertech, táborech apod., kde snadno můžeme podlehnout davovému chování.
5
Vrstevníci Navazujeme důvěrná přátelství, která se vesměs týkají dvou osob a mohou přetrvávat až do dospělosti. S vrstevníky si vytváříme malé skupiny (zájmový kroužek, skupina kamarádů aj.), ve kterých navazujeme nové vztahy, které na nás mají často značný vliv.
6
Otázky k diskusi 1. Kde se setkáváš se svými vrstevníky?
2. Jak trávíš volný čas? 3. Jsi členem nějaké dětské organizace? 4. Čím je pro tebe významné členství v partě? 5. Přijímáš ve skupině nové role? 6. Z jakých důvodů nejsi členem nějaké skupiny?
7
Parta vrstevníků - klady
V období dospívání se stáváme členy celé řady malých sociálních skupin. Jednou z nich bývá i parta vrstevníků, do které vstupujeme na základě dobrovolnosti. Prožíváme zde uznání a přátelství, ale také spory a soupeření. Se svými vrstevníky nebo partou se scházíme při společné činnosti – sportu, zájmových aktivitách, na výletech nebo si jen tak povídáme a chodíme ven. Parta nám pomáhá zkusit i takové věci, na které sami nestačíme.
8
Obr.č. 1
9
Co je mojí předností při komunikaci s druhými a jaké jsou moje nedostatky?
Obr.č.2 učebnice 7. ročníku str. 14
10
Parta vrstevníků - zápory
Může se také stát, že se staneme členem party, která se nečinně potuluje a vymýšlí takovou činnost, se kterou nesouhlasíme: přiklání se k vandalismu, experimentování s drogami aj.
11
Obr.č. 3
12
Řešení situací Jak bys v partě řešil(a) následující situace?
A) Při fotbale – Karel pořád fauluje.Tak se rozhodněte, buď hraju já, nebo on! B) Vezmi Janě penál a dej ho Ireně do tašky. C) Přinesl(a) jsem cigarety. Kdo si nezapálí je zbabělec. D) Vymyslel(a) jsem pěknou hru. Až se setmí zazvoníme na nějaký zvonek a utečeme.
13
Jak se rozhodneš? Jak se zachováš?
Podlehneš posměškům kamarádů a podřídíš se partě? Najdeš odvahu odejít i za cenu toho, že zůstaneš sám? Proč mají někteří jedinci potřebu odlišovat se?
14
Zdroje k textu JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN
15
Zdroje k obrázkům Obr.č. 1 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obr.č. 2 učebnice 7. ročníku strana 14 JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČÁBALOVÁ, Dagmar; MARKOVÁ, Hana. Občanská výchova 7 Rodinná výchova 7 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004, ISBN Obr.č. 3 NEUVEDEN, Neuveden. ddplana.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.