Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
duševní zdraví, hygiena,…
2
duševní zdraví = stav, kdy všechny psychické procesy probíhají optimálně, kdy jsme schopni řešit běžné problémy, pracovat a těšit se ze života předpokladem jsou fungující vztahy, práce a péče o sebe
3
psychická normalita – jeden ze znaků duševního zdraví a znamená nepřítomnost psychických poruch
hranice mezi (ne)normální je velmi křehká, souvisí se společností
4
na vzniku poruch mají vliv: biologické faktory (dědičnost,…); chemické (otrava návykovými látkami,…); a sociální (konflikt, stres,…) 2.,3. faktor ovlivnitelné člověkem
5
„spouštěč“ psychických poruch
životní styl s požadavky dnešní společnosti při nenaplnění – pocity frustrace frustrace = překážka na cestě k cíli, která znemožňuje uspokojení potřeb, a současně vnitřní stav zklamání nebo zmaru, který tato překážka u jedince vyvolává
6
frustrace trvá několik dní, i měsíců
reakce na frustraci – hněv, stažení se do sebe, útěk z domova, útěk do fantazie,… nejčastěji však: agrese (i vůči sobě-ubližování si…), únik, upoutávání pozornosti
7
poznámka agrese je součástí lidského života
ke zvládnutí je třeba odreagování např. sportem, fyzickou prací v psychoterapii se užívá metoda „polštářové bitvy“, rozbíjení talířů atd.
8
stres = reakce organismu na nejrůznější podněty - stresory, které narušují jeho rovnováhu přirozená součást života
9
krátkodobý stres – krátká „paralýza“, brzy přejde (ze zkoušek,…)
dlouhodobý stres – může vést k psych. obtížím a zdravotním potížím
10
projevuje se v: chování (kousání nehtů, hněv,…); prožívání (napětí, strach,…); a tělesné stránce (činnost svalstva, žláz s vnitřní sekrecí,…)
11
časté příčiny stresu jsou náročné životní situace – negativní(onemocnění, rozchod, ztráta blízké osoby,…) pozitivní (svatba, narození dítěte,…)
12
stresu se zcela nevyhneme, můžeme však posilovat odolnost vůči zátěžím (sport, životní styl,…)
případně navštívit psychologa
13
duševní hygiena = psychohygiena
je souborem doporučení, která vedou k udržení nebo prohloubení duševní pohody a rovnováhy
14
udržení vnitřní rovnováhy
oblasti: vztahy; práce a péče o sebe (způsob trávení volného času, životospráva,…) vyvažování jednotlivých oblastí (jinde špatné, jinde dobré)
15
zásady duševní hygieny: vhodné uspořádání s naplánování denních aktivit a volného času, a to v souladu s naší výkonnostní křivkou (nejlepší dopoledne mezi hod.)
16
volný čas činnosti konané mimo práci nebo školu,
jak odpočíváme, jaké máme koníčky duševní hygiena ho chápe jako prostor pro činnost vedoucí k rozvoji zdravé osobnosti má přinášet odpočinek, zábavu, vybití nahromaděné energie
17
nezdravý způsob trávení volného času se může stát zdrojem velkých zdravotních problémů (obezita, časté infarkty,…) až 20% českých dětí ve věku 6-12 let trpí obezitou
18
metody duševní hygieny
= psychické postupy směřující ke zmírnění nebo prevenci stresu příklady: autosugestivní postupy, pozitivní imaginace, relaxační metody
19
autosugestivní postupy
využívají naší představivosti člověk si pomocí jednoduchých vět, které formuluje pozitivně, navozuje žádoucí stav („moje mysl je lehká a odpočatá“)
20
pozitivní imaginace situace: nezvládnutí vystoupit na veřejnosti
nutné představovat si dobré řešení situace
21
relaxační techniky zlepšují koncentraci, pomáhají zmírnit nervozitu,…
propojení těla a psyché př. odpočinek (četba, poslech hudby,…) jóga, zdravý životní styl, zdravá životospráva
22
zdravý životní styl cvičení, přiměřená tělesná hmotnost, pravidelný denní režim, dostatek spánku, vyvážená strava, vyhýbání se alkoholu,…
23
Jacobsova progresivní relaxace
24
Nácvik probíhá: přibližně 10-15 minut každý den, v sedě na pohodlné židli nebo v křesle.
Instrukce: Důkladně si přečtěte instrukce a naučte se je v daném pořadí nebo požádejte někoho, aby vám je četl. Správný rytmus je 5s napětí a 10-15s uvolnění. 1. Zatněte pravou pěst tak, abyste cítili napětí v pěsti a předloktí… uvolněte. 2. Zatněte levou pěst tak, abyste cítili napětí v pěsti a předloktí… uvolněte. 3. Ohněte pravý loket a zatněte biceps, ruce jsou uvolněné… uvolněte. 4. Ohněte levý loket a zatněte biceps, ruce jsou uvolněné… uvolněte. 5. Natáhněte pravou paži a zatněte triceps… uvolněte. 6. Natáhněte levou paži a zatněte triceps… uvolněte. 7. Nakrčte čelo a zvedněte obočí… uvolněte. 8. Napněte svaly kolem očí… uvolněte. 9. Napněte čelisti tím, že pevně sevřete zuby… uvolněte. 10. Zatlačte jazyk proti patru, rty jsou zavřené, všimněte si napětí v hrdle… uvolněte. 11. Sevřete pevně rty… uvolněte. 12. Zakloňte hlavu, jak nejdál to jde… uvolněte. 13. Zatlačte hlavu proti hrudi… uvolněte. 14. Zvedněte ramena k uším… uvolněte. 15. Dýchejte klidně a pravidelně břichem. 16. Zhluboka se nadechněte, naplňte zcela plíce, zadržte dech, držte… vydechněte a uvolněte. 17. Napněte svaly břicha… uvolněte. 18. Zvedněte zadek nad židli… uvolněte. 19. Napněte hýždě a lýtka tak, že tlačíte nohama do podlahy… uvolněte. 20. Napněte chodidla a tlačte je dolů, prsty nohou tlačte vzhůru… uvolněte. 21. Klidně a pravidelně dýchejte břichem.
25
Schultzův autogenní trénink
uvědomování si tíže, horka využívá představivost a autosugesci
26
1. Tíha - Moje pravá paže je těžká. - Obě paže jsou těžké. - Moje pravá noha je těžká. - Obě nohy jsou těžké. - Moje paže a nohy jsou těžké. 2. Horko - Moje pravá paže je horká. - Obě paže jsou horké. - Moje pravá noha je horká. - Obě nohy jsou horké. - Moje paže i nohy jsou horké. 3. Srdce - Můj tep je klidný a pravidelný (opakujte 4-5krát). 4. Dýchání - Moje tělo dýchá samo (opakujte 4-5krát). 5. Břicho - Moje břicho je horké (opakujte 4-5krát). 6. Čelo - Moje čelo je studené (opakujte 4-5krát)
27
duševní poruchy schizofrenie (1% populace)
nemocný se odcizuje přátelům, rodině; působí chaoticky; „blábolí“; přesvědčen, že kolem něj existuje spiknutí, že je ohrožen na životě přesvědčen o svých nadpřirozených schopnostech nebo mimořádném poslání
28
bipolární porucha (dříve označováno jako maniodepresivní psychóza)
velké výkyvy nálad (přešťastní-depresivní)
29
organické poruchy vzniklé po úrazu mozku
snížená schopnost vnímání, paměti,…
30
neurózy duševní nerovnováha, která působí smutek nebo nedostatek radosti ze života během života trpí až 15% populace vnitřní neklid, napětí, úzkost př. obsedantní poruchy (několikanásobná kontrola světel při odchodu z domu,…, „zamknul jsem?“)
31
sebepoznání a sebepojetí
sebepoznání = proces poznávání sebe sama v různých situacích, kterým přispíváme k porozumění sobě a druhým a k pochopení motivů a příčin svého chování
32
sebepojetí = představa, kterou si lidé o sobě vytváří a která se týká postoje k sobě, ke svému tělu, ke svým schopnostem, ke svým sociálním rolím atd. základní metodou je sebereflexe = úvahy nad vlastním chováním, snaha o nápravu svých špatných jednáních
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.