Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Obecná část finančního práva III
29. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
2
Osnova Dozor a kontrola v oblasti finančního práva
Dozor na úseku finanční činnosti Finanční kontrola Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu
3
1. Dozor a kontrola v oblasti FP
dodržování zákonnosti vůči nepodřízeným subjektům dozor delegovaný dozor dohled dodržování nejen zákonnosti, ale i hospodárnosti, efektivnosti a účelnosti v rámci nadřízenosti a podřízenosti kontrola
4
2. Dozor na úseku finanční činnosti
dozor v oblasti finančního práva = dozor na úseku finanční činnosti dozor nad dodržováním právních předpisů podmínek v licenci či povolení individuálních právních aktů vůči nepodřízeným subjektům souvislost s peněžními fondy
5
2. Dozor na úseku finanční činnosti
dozor v bankovnictví a peněžnictví dozor nad stavebními spořitelnami dozor nad spořitelními a úvěrními družstvy dozor v oblasti kapitálového trhu dozor nad penzijními společnostmi dozor v pojišťovnictví dozor nad oběhem bankovek a mincí dozor v oblasti spotřebitelských úvěrů doplňkový dohled ve finančních konglomerátech
6
2. Dozor na úseku finanční činnosti
Banka Ovládaná osoba Pojišťovna Obchodník s cennými papíry Doplňkový Individuální Konsolidovaný
7
I. Dozor v bankovnictví a peněžnictví
Základní informace Předmět dohledu Opatření k nápravě Odnětí licence a přestupky Konsolidační celky podle zákona o bankách
8
a. Základní informace jde o dohled České národní banky
zahrnuje dohled nad bankami spořitelními a úvěrními družstvy institucemi elektronických peněz vydavateli elektronických peněz malého rozsahu platebními institucemi poskytovateli platebních služeb malého rozsahu provozovateli platebních systémů s neodvolatelností zúčtování nad bezpečným fungováním bankovního systému
9
b. Předmět dohledu dohled České národní banky zahrnuje
kritéria autorizace dohled nad dodržováním podmínek stanovených udělenými licencemi, povoleními atd. kontrola dodržování zákonů, přímo použitelných předpisů Evropské unie a vyhlášek České národní banky získávání informací potřebných pro výkon dohledu ukládání opatření k nápravě řízení o přestupcích
10
c. Opatření k nápravě výčet možných opatření k nápravě
lze uložit i jiná vhodná opatření účastníkem řízení o uložení opatření k nápravě je pouze osoba, které má být opatření k nápravě uloženo řízení může být zahájeno vydáním rozhodnutí lze podat rozklad, nemá odkladný účinek, rozhoduje bankovní rada České národní banky povinnost uveřejnit pravomocné rozhodnutí
11
d. Odnětí licence a sankce
odejmutí licence ČNB licenci odejme při přetrvávání závažných nedostatků v činnosti banky nebo při úpadku banky ČNB může licenci odejmout např. banka nezahájila činnost do 12 měsíců ode dne udělení licence nebo jestliže po dobu 6 měsíců nepřijímá vklady od veřejnosti nebo neposkytuje úvěry sankce katalog přestupků
12
e. Konsolidační celky podle ZoB
skupina ovládající banky nebo zahraniční ovládající banky skupina finanční holdingové osoby skupina smíšené holdingové osoby
13
A. Skupina ovládající banky
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba banka nebo zahraniční banka instituce finanční instituce podnik pomocných služeb
14
B. Skupina finanční holdingové osoby
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Finanční holdingová osoba banka instituce finanční instituce
15
C. Skupina smíšené holdingové osoby
Ovládané či přidružené osoby Ovládající osoba Smíšená holdingová osoba banka instituce finanční instituce
16
II. Dozor nad stavebními spořitelnami
zákon č. 96/1993 Sb. bankovní dohled České národní banky dozor ministerstva financí předmět dozoru – státní podpora opatření k nápravě vrácení státní podpory přestupky
17
III. Dozor nad družstevními záložnami
zákon č. 87/1995 Sb. spořitelní a úvěrní družstvo = družstevní záložna přijímá vklady od svých členů poskytuje úvěry svým členům dohled České národní banky předmět dohledu a opatření k nápravě obdobná jako v případě bankovního dohledu řízení u Ústavního soudu Pl. ÚS 3/16 Souhrn zůstatků vkladů člena spojený s úrokem nebo obdobnou výhodou nesmí překročit desetinásobek souhrnu jeho splaceného základního členského vkladu a splaceného dalšího členského vkladu.
18
IV. Dozor v oblasti kapitálového trhu
dohled České národní banky zejména nad obchodníky s cennými papíry emitenty cenných papírů centrálním depozitářem jinými osobami vedoucími evidenci investičních nástrojů investičními společnostmi investičními fondy provozovateli vypořádacích systémů s neodvolatelností zúčtování organizátory trhů s investičními nástroji
19
IV. Dozor v oblasti kapitálového trhu
dohled České národní banky zahrnuje plnění povinností stanovených zákonem č. 15/1998 Sb. fyzickým nebo právnickým osobám plnění povinností stanovených jinými zákony (zejména 256/2004 Sb., 240/2013 Sb., 190/2004 Sb., 90/2012 Sb., 104/2008 Sb.) plnění povinností a podmínek stanovených ve vykonatelných rozhodnutích České národní banky plnění povinností stanovených přímo použitelnými předpisy Evropské unie
20
V. Dozor nad penzijními společnostmi
zákon č. 427/2011 Sb. penzijní společnost - činnosti doplňkové penzijní spoření důchodové spoření (do konce roku 2016) penzijní připojištění (transformované fondy) dohled České národní banky penzijní společnost další (např. depozitář) státní dozor Ministerstva financí nad poskytováním a vracením státního příspěvku
21
VI. Dozor v pojišťovnictví
zákon č. 277/2009 Sb. dohled České národní banky nad pojišťovnami zajišťovnami osobami činnými pro pojišťovnu nebo zajišťovnu předmět dohledu opatření k nápravě
22
VII. Dozor nad oběhem bankovek a mincí
zákon č. 136/2011 Sb. dozor nad úvěrovou institucí zpracovatelem tuzemských bankovek a mincí opatření k nápravě
23
VIII. Dozor v oblasti spotřebitel. úvěru
zákon č. 257/2016 Sb. spotřebitelský úvěr odložená platba, peněžitá zápůjčka, úvěr nebo obdobná finanční služba poskytovaná nebo zprostředkovaná spotřebiteli dohled ČNB nad poskytovateli (podnikatel poskytující spotřebitelský úvěr) zprostředkovateli (podnikatel zprostředkovává spotřebitelský úvěr) opatření k nápravě uvést ve stanovené lhůtě činnost do souladu se zákonem odnětí oprávnění k činnosti přestupky
24
IX. Doplňkový dohled ve finančním konglomerátu zákon č. 377/2005 Sb.
oblast dohledu – finanční sektor finanční konglomerát doplňkový dohled
25
A. Oblast dohledu finanční sektor, do kterého se zahrnují
smíšené finanční holdingové osoby ovládající osoba, která není regulovanou osobou a která společně s jí ovládanými osobami, z nichž je alespoň jedna regulovanou osobou se sídlem na území členského státu, a jinými osobami tvoří finanční konglomerát osoby z bankovního sektoru osoby ze sektoru pojišťovnictví osoby ze sektoru investičních služeb
26
B. Finanční konglomerát
v čele skupiny nebo podskupiny je regulovaná osoba ovládající jiné osoby osoba, která není regulovanou osobou a která ovládá alespoň jednu regulovanou osobu, přičemž činnost skupiny probíhá převážně ve finančním sektoru alespoň jedna osoba ve skupině je součástí sektoru pojišťovnictví a alespoň jedna osoba ve skupině je součástí bankovního sektoru nebo sektoru investičních služeb a souhrn činností sektoru pojišťovnictví ve skupině a souhrn činností sektoru bankovního a sektoru investičních služeb ve skupině jsou významné
27
C. Doplňkový dohled doplňková pravidla obezřetného podnikání
doplňkový požadavek kapitálové přiměřenosti koncentrace rizik a operace v rámci skupiny vnitřní řídicí a kontrolní systém personální předpoklady informační povinnost koordinátor opatření k nápravě
28
3. Finanční kontrola Základní informace
Oblast výkonu finanční kontroly Součásti finanční kontroly
29
A. Základní informace zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě cíl finanční kontroly hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy prověřování dodržování právních předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky zajištění veřejných prostředků proti nehospodárnému, neúčelnému a neefektivnímu nakládání návrh zákona o řízení a kontrole veřejných financí (ST 1001)
30
B. Oblast výkonu finanční kontroly
vykonává se mezi orgány veřejné správy mezi orgány veřejné správy a žadateli nebo příjemci veřejné finanční podpory uvnitř orgánů veřejné správy u státního podniku ministerstvem
31
C. Součástí finanční kontroly
veřejnosprávní kontrola ministerstvo financí a finanční úřady správci kapitol státního rozpočtu řídící orgán a platební agentura územní samosprávní celky finanční kontrola podle mezinárodních smluv vnitřní kontrolní systém řídící kontrola interní audit
32
4. Kontrola NKÚ zákon č. 166/1993 Sb. kontrola
hospodaření se státním majetkem státního závěrečného účtu České republiky plnění státního rozpočtu České republiky hospodaření s prostředky poskytnutými České republice ze zahraničí, a hospodaření s prostředky, za něž převzal stát záruky vydávání a umořování státních cenných papírů zadávání státních zakázek hospodaření České národní banky v oblasti výdajů na pořízení majetku a výdajů na provoz České národní banky
33
e-mail: bohac@prf.cuni.cz
web: tel.: 29. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.