Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Jak se nám žije (a pracuje)?
Úvodní zamyšlení na téma Současný svět (práce) a vztahová kultura … PhDr. Pavel Beňo Práce a vztahy – VZTAHOVNA Tel nebo nebo
2
Mobbing a bossing … 2 typy vtahů: subjekt – subjekt; subjekt-objekt.
…je „poselství“ či „zpráva“ o stavu systému (skupiny, firmy, státu, atp.) a o jejich „vztahové kultuře“ ! Vztahovou kultura pracoviště (firmy) určuje převládající typ vztahů mezi spolupracovníky (manažeri, majiteli …) 2 typy vtahů: subjekt – subjekt; subjekt-objekt. Neproduktivní vztahová kultura je taková, kde se se spolupracovníky jedná „jako s věcí“ (subjekt-objekt). Mobbing a bossing … jsou patologickou formou takových vztahů (vztahová patologie).
3
Jak se Vám žije? Ve společnosti (ČR)? V práci? …
1. Drezůra či nátlak ? ( ..…. %) 2. Násilí – fyzické nebo psychické ? ( …… %) 3. Samostatnost ? ( …… %) 4. Sociální odezva (rezonance, uznání) ? ( …… %) 5. Pocit důvěry a spolupatřičnosti /„my“/ ? ( …… %) 6. Pocit svobody ? ( …… %) 7. Pocit rovnosti a spravedlnosti ? ( …… %) 8. Pocit bezpečí a jistoty ? ( …… %) 9. Pocit lidské důstojnosti ? ( …… %) 10. Pocit celkové spokojenosti – vše je tak, jak to má být? ( …… %)
4
Mozek jako záhada … Nástup tzv. „neurověd“ - začátek 21. století,
- rozvoj zobrazovacích technik (CT, EEG, MR) - lineární (mechanistické) modely byly zavrženy!
5
Mozek jako inspirace …
6
Naše společnost – aktuální stav Brainstorming příp
Naše společnost – aktuální stav Brainstorming příp. brainwriting – formulář, atp. … ) Jaký je současný stav naší společnosti (ČR) ? (Jak vidíte a hodnotíte stav Vaší firmy či organizace?) Metoda PMI - („plusy a mínusy“) :
7
Proč jeptišky z klášterů netrpí demencí?
Salutogeneze (A. Antonovsky,1987) – nauka o původu a zrodu zdraví, o jeho posilování a podpoře. (Patogeneze – nauka o mechanizmu vzniku nemoci.) 3 důležité podmínky zdraví rozumíme tomu, co se děje můžeme to ovlivnit chápeme toho smysl.
8
Podstata člověka? 2 základní lidské potřeby:
- potřeba „spojení“ či „svazku“ spolupatřičnost, koexistence, „být s někým“, „my“ - potřeba růstu / rozvoje svoboda, nezávislost, „rozlet“ … „Šlo to!“ – Až do doby, než se z nás staly objekty „výchovy a vzdělání“ a ztratili jsme „nadšení“ a „motivaci“. (G. Huether)
9
Důstojná práce … (ILO, 1999) - svobody - rovnosti - bezpečí
... Je taková, kde jsou v dostatečné míře naplněné (uspokojené) potřeby - svobody - rovnosti - bezpečí - lidské důstojnosti (Bez psychického nátlaku a násilí !!!)
10
Produktivní a neproduktivní vztahy z pohledu na fungování mozku …
Konektivita mozku = produktivita mozku! (Vytváření stále nových a nových spojení a drah.) Mozek není sval a nestačí jej trénovat! Mozek nemá rád tlak (stres)! Mozek se rozvíjí teprve tehdy, když jej používáme „s nadšením“! Role tzv. neuroplastických látek je při vzniku nových spojení a drah zcela klíčová!
11
Lidské zdroje vs. lidský potenciál …
Zdroj = něco vyčerpatelného, neživého Zdroj = materiál, objekt, věc … Potenciál – něco, co se dá pěstovat, dále rozvíjet... Potenciál – něco skrytého, ale nejspíše hodnotného a vzácného! Tušíte, proč se v našich firmách a organizacích mluví hlavně o lidských zdrojích (HR) ?
12
Synergie jako základ fungování…
Synergie (z řec. syn-ergazomai, spolu-pracovat) znamená spolupráci, společné působení. Výsledný účinek současně působících složek je větší než souhrn účinků jednotlivých složek (1+1>2). Pamatujte si, že: Mobbing a bossing = zabijáci týmové spolupráce! Mobbing a bossing je nástroj šíření strachu! Mobbing a bossing je způsob, jak si udržet moc! Mocenské elity mají tendenci využívat „strach“ jako nástroj při ovládání ostatních a těžit z toho! „Vyřešit“ mobbing a bosing z pohledu jednotlivce většinou nelze, pomáhat „lidem v krizi“ však ano!!!
13
Podmínky udělení zápočtu …
úspěšně zvládnout písemný test (na konci výuky) + něco navíc (proniknutí do společensky závažného tématu) kupř. - zajímavý příspěvek o MoBo v médiích (ČR) za poslední rok; - příběh z praxe (svůj nebo „osoby blízké“), text či rozhovor - překlad cizího textu nebo videoklipu (nejenom z angličtiny!) - aktivní účast na výuce (prez. forma studia), příp. a pro všechny i zapojení se do některé z našich „VZTAHOVEN“ (on line?) Literatura ke studiu: P. Beňo, Šarmantní násilníci, Portál 2015 (Další odborná literatura je pro příp. zájemce dostupná u autora prezentace!)
14
Děkuji za pozornost …
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.