Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA"— Transkript prezentace:

1 Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost VZDĚLÁVACÍ OBOR: Dějepis TÉMATICKÝ OKRUH: Starověký Egypt TÉMA: Stavitelství ve starověkém Egyptě DOPORUČENO PRO: 6. ročník AUTOR VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: Petr Foldyna OBDOBÍ, VE KTERÉM BYL MATERIÁL VYTVOŘEN: říjen 2011 METODICKÝ LIST: Seznámení žáků s některými významnými památkami starověkého egyptského stavitelství, základními parametry a posláním staveb. Prezentace doplněna o závěrečný poznávací úkol a testy s opakovacími otázkami. VY_ 32_ INOVACE_ D6.05 _ STAVITELSTVÍ VE STAROVĚKÉM EGYPTĚ_ PREZENTACE_TEST_PPT

2 Stavitelství starověkého Egypta

3 Základní charakteristika egyptské architektury
paláce a jiné budovy pro soukromé osoby se stavěly ze dřeva a nepálených cihel. státní chrámy a pohřební stavby jsou z kamene na důkaz věčného trvání. města v Egyptě jsou orientována do čtyř světových stran, centrum města tvoří svatyně a palác.

4 CHRÁMY A HROBKY symbolizovaly úctu prokázanou bohům a faraonům
Egypťané je stavěli z kamene jednalo se o veliké kusy skály, proto bylo nutno zorganizovat celou výpravu vojáků, úředníků, lamačů kamene, rybářů, kuchařů, lékařů... kamenné bloky Egypťané dopravovali po Nilu po souši těžké kvádry tahány saněmi nebo pomocí kulatiny

5 Egyptské chrámy podélná stavba se svatyní na konci hlavní osy
příklady staveb v Egyptě: Abú Simbel, chrám královny Hatšepsut, Karnak, Luxor, Edfú...

6 chrám v Abú Simbel

7 chrám v Abú Simbel faraon Ramesse II. zasvětil chrám bohyni Hathoře a své hlavní manželce Nefertari chrám musel být přestěhován k břehům Násirova jezera kvůli stavbě Asuánské přehrady

8 PYRAMIDY gigantické hrobky stavěné ve Staré a Střední říši
hrobky i pyramidy byly zpočátku stupňovité, pak jehlanovité, známe i mastaby, skalní hroby nejpozoruhodnější jsou pyramidy faraónů dynastie (26. století př. n. l.) po celém Egyptě je přibližně 60 pyramid velkolepá pohřební architektura nemá jinde ve světě obdoby

9 DŽOSEROVA PYRAMIDA

10 DŽOSEROVA PYRAMIDA V SAKKÁŘE
postavena okolo 2630 př.n.l. dvorním lékařem Imhotepem nejstarší pyramida má šest stupňů o výšce 60 metrů pohřební komora v hloubce 27 metrů

11 Cheopsova (Chufúova) pyramida v Gíze

12 Postavena za vlády faraona Chufúa (2551-2528 př.n.l.)

13 Cheopsova pyramida patří k sedmi divům světa
Kolosální rozměry pyramidy: délka stran základny přes 230 metrů výška dosahovala 146,59 metrů až do 19. stol. byla největší stavbou na světě pyramida se skládá z 2,5 miliónů kamenných bloků jeden blok váží 2500 kilogramů

14 Sfinga název „sfinga“ pochází z řečtiny a znamená „bájné zvíře lva s ženskou hlavou“ sfingy střežily chrámy a posvátná místa jedna sfinga vytesána do Gízské plošiny m od Rachefovy pyramidy

15 Stavitelství ve starověkém Egyptě - opakovací otázky I.
1) Z jakého materiálu se stavěly budovy pro soukromé osoby ? 2) Z jakého materiálu se stavěly státní chrámy a pohřební stavby ? 3) Jakým způsobem Egypťané dopravovali těžké kamenné bloky ? 4) Který faraon zasvětil chrám v Abú Simbel své hlavní manželce ? 5) Popište sfingy a uveďte, k čemu sloužily ?

16 Poznejte stavby A B C D

17 Stavitelství ve starověkém Egyptě - opakovací otázky II.
1) K čemu sloužily pyramidy ? 2) Kolik je přibližně v Egyptě pyramid ? 3) Jak se nazývá nejstarší pyramida ? 4) Jak se nazývá největší pyramida ? 5) Uveďte některé parametry největší pyramidy: 6) Vypočtěte přibližnou hmotnost Cheopsovy pyramidy (v tunách).

18 Metodický list Anotace: Seznámení žáků s některými významnými památkami starověkého egyptského stavitelství, základními parametry a posláním staveb. Prezentace doplněna o závěrečný poznávací úkol a testy s opakovacími otázkami. Cílová skupina: žáci 6. ročníku základní školy. Klíčová slova: pyramida, sfinga, chrámy v Egyptě, Džoserova pyramida, Cheopsova pyramida.

19 SEZNAM LITERATURY: Dagmar Pernická a kolektiv: Historie v obrazech – Starověk A, Media
DIDA s .r. o., 2006. ZDROJE OBRÁZKŮ: Objekty použité k vytvoření sešitu jsou součástí SW Activ Studio (Activ Inspire), resouce packs, nebo jsou vlastní originální tvorbou autora. AUTOR: Petr Foldyna KONTAKT: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a pro vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.


Stáhnout ppt "Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA"

Podobné prezentace


Reklamy Google