Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy"— Transkript prezentace:

1 PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
OLIGARCHIZACE MÉDIÍ PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy

2 Co jsou média? Pojem se používá v různých kontextech. Jedná se o pojmenování pro tisk, rozhlas, televizi, tedy pro prostředky masové komunikace. Stejným pojmem se však také označují komunikační média, využívaná pro všechny druhy sociální komunikace, telefonem počínaje a internetem konče. Stejný osud má i používání pojmu „nová média“.

3 ŽELEZNÝ ZÁKON OLIGARCHIE
Ve všech organizacích působí mechanismy a tendence, které nutně vedou ke vzniku oligarchie (vládě několika málo osob) jako mocenské struktury. Vedení velkých komplexních organizaci se vždy dříve či později zvrtne k oligarchii, když se začne více zajímat o uchování moci, než o původní cíle.

4 Koncentrace vlastnictví v médiích
Média můžeme rozlišit dle jejich druhu na 1) soukromá 2) veřejnoprávní Tak, jako jiné firmy, mají i média tendenci monopolizovat a koncentrovat svoji moc, která vede ke vzniku konglomerátů. Existence a fungování společnosti na mediálním trhu je nákladná záležitost, kterou si mohou dovolit jen obchodníci s pevným ekonomickým zázemím. Koncentraci vlastnictví lze pozorovat jako fenomén, který se vyskytuje už od počátku rozvoje moderních technologií v 19. století. Mediální společnosti existují na komerčním základě a jejich hlavním cílem je zisk. /

5 Vlastnictví českého tisku před „krizí“

6 Současný podíl na mediálním trhu

7 Je koncentrace médií problém?
Výhody Nevýhody rozšíření portfolia rozšíření služeb mimo produkci tisku nadnárodní charakter vytváří pracovní místa unifikace mediální nabídky monopolizace trhu monopolizace informací

8 Výroky k zamyšlení „Všichni neustále říkají, že chtějí nezávislou žurnalistiku, ale nikdo ji ve skutečnosti nechce. Nechtějí ji politici, firmy a vlastně se o ni nezajímají ani čtenáři. Většině lidí je jedno, kdo média vlastní, nezajímají se o to, co vlastníci sledují,“ Erik Best, šéfredaktor a vydavatel The Fleet Sheet.

9 „Andrej Babiš má v Česku ohromný vliv, který je v poměru k velikosti země mnohem vyšší, než měl Berlusconi v Itálii. Babiš je v Česku zároveň největším zaměstnavatelem a jako ministr financí kontroluje i daňové úřady,“ Jan Lopatka, hlavní korespondent pro Českou republiku a Slovensko agentury Thomson Reuters.

10 „V malých zemích, jako je Česká republika, Dánsko nebo Švédsko, je těžké dosáhnout potřebné míry plurality. Navíc nástup internetu situaci značně zkomplikoval. V Dánsku v roce 2014 zavedli nový systém státní podpory, kdy je každý rok rozdáno 60 milionů eur jednotlivým médiím podle počtu novinářů,“ Mogens Blicher Bjerregård, prezident Evropské federace novinářů

11 Děkuji za pozornost

12 Použitá literatura a zdroje
Burton & Jirák: Úvod do studia médii, Barrister & Principal, 2003 Thompson: Média a modernita, Karolinum, 2004


Stáhnout ppt "PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy"

Podobné prezentace


Reklamy Google