Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
2
VYSVĚTLENÍ POJMU OF = způsob uspořádání vyučovacího procesu, jeho složek (učitel, žáci, učivo), organizovaná činnost učitele a žáků Možnosti organizace vyučovacího procesu: 3 hlediska hledisko způsobu řízení činnosti žáků hledisko časové hledisko prostorové organizace
3
Hledisko způsobu řízení žáků
frontální vyučování (hromadné) individuální forma vyučování skupinové vyučování individualizované vyučování frontální (hromadné) vyučování individuální forma vyučování skupinové vyučování individualizované vyučování
4
Frontální (hromadné) vyučování
nejčastější způsob organizace vyučovacího procesu ve škole učitel řídí, usměrňuje, kontroluje všechny aktivity, řídí žáky současně žáci ve stejnou dobu plní stejné úkoly, konají stejnou činnost zakladatel této formy: J. A. Komenský
5
Individuální forma vyučování
pedagog pracuje s jednotlivcem nebo s malou skupinou žáků – osobní přístup příprava na olympiády, doučování, konzultace, HHN, autoškola, ZUŠ, jazykové vzdělávání forma typická pro starověk a středověk
6
Skupinové vyučování skupiny homogenní ( žáci stejné výkonnosti, stejných schopností) či heterogenní (žáci různé výkonnosti) počet žáků: většinou 4 - 5 úkoly stejné či rozdílné vzájemná spolupráce žáků ve skupině, komunikace, pomoc, podpora, aktivní hledání řešení, spoluodpovědnost za vyřešení úkolu
7
Individualizované vyučování
při frontální či skupinovém vyučování se učitel věnuje určitému žáku individuálně zadaný úkol či několik úkolů, určité téma – žáci pracují samostatně, svým tempem, sami si volí určitý úkol, způsob zpracování – učitel je neřídí bezprostředně
8
Hledisko časové základní časová jednotka = vyučovací hodina (45 minut) dvě vyučovací hodiny sdružené v jeden celek: např. VV, TV epochy, bloky (waldorfské školy) projekty přednášky, semináře kurzy
9
Hledisko prostorové organizace
Prostředí učebny specializované učebny, laboratoře tělocvična dílna, školní pozemek výuka mimo prostory školy: vycházky, exkurze, praxe konaná v různých zařízeních školy v přírodě domácí prostředí – příprava na vyučování (také školní družiny či kluby, dětské domovy, domovy mládeže)
10
Shrnutí, opakování Jaké vlivy určují, ovlivňují OF vyučování?
Jaké jsou výhody x nedostatky jednotlivých OF? Zaměřte se zejména na první hledisko. Využijte vlastní zkušenosti nebo učebnici Pedagogika pro střední školy.
11
ZDROJE Vališová, A., Kasíková, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada 2007. Stodůlková, E., Zapletalová, E.: Pedagogika pro střední školy. Beroun, Machart 2011. Opatřil, S. a kol.: Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha, SPN 1985.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.