Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Přednáška na Letní škole rozvojové spolupráce

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Přednáška na Letní škole rozvojové spolupráce"— Transkript prezentace:

1 Přednáška na Letní škole rozvojové spolupráce
SDGs – rok poté a doma Přednáška na Letní škole rozvojové spolupráce Olomouc, 6. září 2016 Petr Lebeda, Glopolis

2 Obsah Co nám přinášejí SDGs? Agenda 2030 Přístup EU SDGs a ČR
Institucionální výzvy Další kroky

3 Prosazujeme ucelenější rozvoj
Co dělá Glopolis? Promýšlíme globální výzvy Propojujeme uzavřené tábory Prosazujeme ucelenější rozvoj

4 SDGs – rok poté a doma

5 SDGs – průlomové principy
SDGs – rok poté a doma SDGs – průlomové principy Univerzální – cíle jak pro země chudé tak bohaté, ale pro každé jinak (SDG#7: přístup k energii vs. OZE) Integrovaný – kroky k naplnění jedněch cílů mohou podpořit anebo podkopat dosažení cílů jiných (SDG7.2 zelenější energetika vs. SDG2.1 více jídla) + 3 pilíře, domácí a zahraniční rozměr, státní i nestátní aktéři Transformační – izolované intervence -> strukturální změny k inkluzivnímu, zelenému růstu: dobré politiky, vládnutí a prostředí (+ krátkodobé vs. dlouhodobá opatření) Inkluzivní (noone is left behind) – snaha vymýtit nejen extrémní chudoby, ale diskriminaci a nerovnosti (nespokojit se s průměrem - cíl není splněn, dokud není splněn pro všechny) Pozitivní – boj s chudobou, proti změnám klimatu -> ucelenější, udržitelnější kvalita života (well-being) pro všechny

6 Přístup Evropské komise (EPSC)
SDGs – rok poté a doma Přístup Evropské komise (EPSC) Udržitelný rozvoj jako „evropská značka“, vyžaduje imaginaci (vizi), ale zelená sociální ekonomika pokulhává (122 milionů Evropanů na hraně chudoby, nízký růst a 4/8 planetárních hranic překročeny) Vládnutí – udržitelnost je o designu nové institucionální struktury, která bude umět reagovat na budoucí výzvy: politická váha, centrální autorita, zapojení parlamentu a procesy pro společenský konsensus Hotspots – udržitelný rozvoj musí pokrývat všechny důležité aspekty, ale bez priorit nejsou změny: nerovnosti, oběhová (cirkulární) ekonomika, odolnost Udržitelnost teď! – NNO, byznys (participace) a umění vést (leadership) ..

7 SDGs – rok poté a doma

8 SDGs – rok poté a doma

9 SDGs – rok poté a doma

10 Domácí vs. zahraniční úkoly
SDGs – rok poté a doma Domácí vs. zahraniční úkoly

11 Rozložení podcílů mezi instituce st. správy
SDGs – rok poté a doma Rozložení podcílů mezi instituce st. správy

12 Koordinační náročnost – rezortní / nadrezortní?
SDGs – rok poté a doma Koordinační náročnost – rezortní / nadrezortní?

13 ZRS a multilaterální diplomacie
SDGs – rok poté a doma ZRS a multilaterální diplomacie

14 Témata -> Institucionální výzvy
SDGs – rok poté a doma Témata -> Institucionální výzvy Kvantitativní nárůst (rozsah, hloubka), ale hlavně kvalitativní posun (komplexnost, provázanost, systémové změny, nové výzvy) Více oborů a vyšší nároky (sledování a měření, rozšíření agendy, koordinace, zahraniční rozměr) Provázanost vnitřní a vnější agendy (lokální-globální úroveň, rozšíření a nová metodika ZRS, multilaterální diplomacie, rámec EU) Mezi-oborová koordinace (mezi rezorty i mezi odbory, s legislativou) Nad-oborové zastřešení (klíčové hodnoty - politická váha a kapacity, systémové vedení, dohled nad koordinací a implementací) Spolupráce s dalšími aktéry (samospráva, firmy – explicitně + NNO, výzkumné instituce ad.)

15 Úkoly pro státní správu ČR (Strategii ČR2030)
SDGs – rok poté a doma Úkoly pro státní správu ČR (Strategii ČR2030) Jen zlomek podcílů nemá přímou relevanci pro ČR (6) + z poloviny domácí úkoly: ucelenost vs. priority vs. indikátory Takřka celá vláda – zasvěcení „nových“ ministerstev, získat si ekonomická ministerstva, zahraniční odbory - jiná kvalita koordinace Centrální role Úřadu vlády, nejen RVUR (politická priorita, mandát, kapacity) Multilaterální diplomacie – jak uchopit vnější politiku udržitelného rozvoje: OSN a globální prostředí, diplomacie, ZRS a další nástroje MZV, zahraniční rozměr resortní práce, minimalizaci negativní stopy ČR? ZRS - nová role pro rozvojovou spolupráci? Spíš menší, ale důležitá, a jinak (partnerství, nerovnosti, kapacity pro systémové změny)

16 Další kroky a výzvy SDGs – rok poté a doma
Ucelenost – vyhnout se intuitivní fragmentaci na dílčí agendy Priority – kritéria pro výběr, reálné kapacity a konsensus (meziresortní i parlamentní), souslednost a proveditelnost Indikátory – staré vs. nové, kapacity ČSÚ, další zdroje, sladění metodik, možnost srovnání, postavit se čelem i kontroverzním tématům a „slabým místům“ Promítnutí – do základních strategií, rozpočtových procesů, evropských fondů a dalších nástrojů Vyhodnocování – pravidelnost, interpretace dat, vládní debata, adaptace akčních plánů

17 SDGs – rok poté a doma Hlubší kroky Prolamovat bariery mezi sektory – mechanismy efektivního dialogu a zapojení NNO, soukromého sektoru a dalších (Forum RVUR+) Nový slovník– cesta do médií, veřejná podpora, aktivní a inovativní zapojení (např. finský model celospolečenského závazku), udržitelnost není jen environmentalismus Změna mentality – otevřenost a multi-faktorové vnímání, ochota propojovat, začleňovat a vyvažovat: role kultury a vzdělání, ale i psychologie (viz. např. výzkum SITRA.fi)

18 Děkuji za pozornost!

19 Co nám přinášejí SDGs? MĚJ SE K SVĚTU – průřezové požadavky na vládu (viz. Veřejné přihlášení k SDGs, stanovení cílů relevantních pro ČR, indikátory jejich naplňování Mechanismus efektivní koordinace uvnitř státní správy, otevřené konzultace a spolupráce s NNO a dalšími společenskými partnery Pravidelné hodnocení ve zprávě o udržitelném rozvoji ČR a stanovení akčních plánů pro jejich další naplňování

20 MĚJ SE K SVĚTU – tematické požadavky
Co nám přinášejí SDGs? MĚJ SE K SVĚTU – tematické požadavky VZDĚLÁVÁNÍ PRO 21. STOLETÍ VE SPOLEČNÉ ŠKOLE – takové vzdělávání, které nediskriminuje a vybavuje dovednostmi pro život v 21.století, je otevřené světu kolem a podporuje učitele v jejich práci SOUDRŽNÁ A ROZMANITÁ SPOLEČNOST – solidarita a přístup k základním službám, které pomáhají předcházet chudobě, společenským konfliktům a vyloučení, odlišnost jako obohacení společnosti ROVNOST MUŽŮ A ŽEN – zamezení násilí na ženách, uznání neplacené práce žen, zajištění péče z veřejných zdrojů, odstranění platové nerovnosti a chudoby žen, podpora zastoupení žen v politice ZELENÁ, INOVATIVNÍ EKONOMIKA – menší emise skleníkových plynů a podpora inovací, jež sníží plýtvání surovinami, energií i potravinami, více místa pro přírodu v krajině SPOLUPRÁCE SE SVĚTEM – větší finanční podpora pro zahraniční rozvojovou spolupráci a humanitární pomoc, včetně přispění k řešení situace uprchlíků, důraz na efektivitu využívání prostředků, posílení role ČR v multilaterální diplomacii , obrana lidských práv


Stáhnout ppt "Přednáška na Letní škole rozvojové spolupráce"

Podobné prezentace


Reklamy Google