Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Komunikační a prezentační dovednosti / C5

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Komunikační a prezentační dovednosti / C5"— Transkript prezentace:

1 Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Asertivita. Kritika a jiné dovednosti. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ

2 Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Asertivita Měli bychom komunikovat s ostatními lidmi takovým způsobem, který jasně vyjadřuje, co chceme. Neporušovat jejich právo na odmítnutí a nesouhlas a právo na respekt. Asertivita je pochopení sebe, pochopení druhých, respektování druhých, hájení svých práv. Pomáhá při řešení konfliktů. Prosazení svého názorů. Na podporu sebedůvěry. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

3 Typy chování Agresivní chování
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Typy chování Agresivní chování Bránit svá práva způsobem, který porušuje práva ostatních. Cíl tohoto chování: vyhrát bez ohledu na vše ostatní. Obecně přináší okamžitý úspěch, ale krátkodobý. Pasivní chování Neschopnost zastat se účinně sebe sama a svých práv. Neustále umožňovat, aby práva ostatních měla přednost před mými. Cíl tohoto chování: vyhnout se konfliktu, být oblíben. Výsledkem je nespokojenost se sebou a ústrky ostatních. Asertivní chování Umění zastat se sám sebe a svých práv a neporušovat a respektovat práva ostatních a neprosazovat se na jejich úkor. Cíl tohoto chování: vztah rovnosti mezi mnou a jinými. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

4 Znaky agresivního chování
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Znaky agresivního chování vyjadřování názorů dogmaticky, námětem hovoru je převážně vlastní osoba, neochota ke kompromisu, dožadování se svého na úkor druhých, pohled na ostatní spatra, příliš otázek s PROČ, kladení hrozivých a obviňujících otázek, poznámky, které vyvolávají u posluchače pocit viny, přivlastnění si konverzace, skákání do řeči, svévolná změna tématu, nesouhlas ze zásady, ostentativní nezájem, nadměrná kritika, obviňování ostatních, časté a rychlé rozčilování, nedodržování tajemství a slibů PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

5 Znaky pasivního chování
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Znaky pasivního chování snižujete význam vlastních potřeb, vyhýbáte se přímým otázkám, když říkáte, co si myslíte, tak to příliš vysvětlujete, dlouho trvá, než něco řeknete a rozpliznete to, nadměrně žádáte ostatní o schválení toho, co děláte a říkáte, neupřímně lichotíte nebo chválíte, příliš se omlouváte, ustupujete při prvních náznacích odporu nebo konfrontace, uhlazujete problémy předtím, než jsou zkoumány PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

6 Znaky asertivního chování
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Znaky asertivního chování jste struční, jasní a věcní, názory vyjadřujete jako názory a ne jako fakta, hovoříte pozitivně a konstruktivně, myslíte na to, co chcete a poctivě to vyjádříte, říkáte co skutečně chcete říct, otevřeně sdělujete své názory, hlediska a informace, aniž byste ponižovali sami sebe nebo druhé, návrhy podáváte přímo a umožňujete ostatním, aby se rozhodli sami PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

7 Úkol: Důsledky jednotlivých typů chování
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Úkol: Důsledky jednotlivých typů chování Důsledky asertivního, agresivního, pasivního chování pro: jednotlivce, který se tak chová pro ostatní v týmu pro situaci či problém pro organizaci a) člen skupiny, b) vedoucí skupiny Zpracujte v týmech (cca 5 osob). PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

8 Konflikt Druhy konfliktů:
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Konflikt Druhy konfliktů: osobní, interpersonální, pracovní, společenské Kategorie příčin: rozdílné představy, rozdílné názory, rozdílné postoje, rozdílné zájmy. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

9 Způsoby řešení konfliktů
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů Jak prosazujeme svoje práva, jak spolupracujeme s ostatními: konkurence, vyhýbání, přizpůsobení, kompromis, kooperace. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

10 Způsoby řešení konfliktů/ konkurence
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů/ konkurence Bránění svého stanoviska - sledování vlastních cílů na úkor druhého. Kdy? Když je třeba rychlé, rozhodné akce - při důležitých problémech realizovat nepopulární opatření se chránit před lidmi, kteří využívají vašeho nekonkurenčního chování PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

11 Způsoby řešení konfliktů/ vyhýbání
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů/ vyhýbání Odkládání na vhodnější dobu nebo ústup. Kdy? Když: je problém triviální nevidíte žádnou možnost uspokojení vašich zájmů možné škody vyplývající z konfliktu převažují nad výhodami z jeho řešení je třeba nechat lidi vychladnout druzí mohou konflikt řešit efektivněji je problém pouze symptom něčeho hlubšího PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

12 Způsoby řešení konfliktů/ přizpůsobení
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů/ přizpůsobení Protiklad konkurence - opomíjení vlastních zájmů nebo nesobecká velkorysost nebo uposlechnutí rozkazu. Kdy? Když si uvědomíte, že nemáte pravdu je problém mnohem důležitější pro toho druhého než pro vás by pokračující konkurence poškodila vaši věc je důležité uchovat harmonii je třeba pomoci rozvoji podřízených tím, že jim umožníte experimentovat PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

13 Způsoby řešení konfliktů/ kompromis
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů/ kompromis Přechodné postavení, jeho cílem je najít účelné, vzájemně přijatelné řešení, které částečně uspokojí obě strany. Kdy? Když: jsou cíle důležité, ale nestojí za možnou roztržku oba oponenti jsou stejně silní a pevně rozhodnuti stát za svým pro dočasná řešení složitých problémů pro dosažení přechodných řešení v časovém tlaku jako záložní způsob při neúspěchu kooperace či konkurence PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

14 Způsoby řešení konfliktů/ kooperace
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Způsoby řešení konfliktů/ kooperace Spolupráce s cílem uspokojit zájmy obou stran, hledání společné alternativy. Kdy? Když: jsou důležité zájmy obou stran a nelze je sjednotit kompromisem je mým cílem se něco naučit - př. ověřit si domněnky či pochopit názory je třeba dát dohromady názory lidí, kteří se dívají z různých úhlů je nutné propracovat se negativními názory, které překáží ve vztazích PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

15 Vždy odpovědět na otázky:
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Jak na to? Vždy odpovědět na otázky: Co se mezi námi děje? Co se dá dělat? Předcházet konfliktům je snadnější, než je řešit. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

16 Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Správná reakce Definice problému, návrhy řešení, hledání kompromisního návrhu nebo způsobů kooperace). Postup: přestávka ujasněte si potřeby druhé osoby - ptejte se bez ironie objasněte druhé osobě svoje potřeby - přímo, ale pozor na energičnost shrňte - základna návrhy a hledání řešení dohoda - nejpřijatelnější nebo nejméně bolestná - (vítěz/vítěz nebo pokračování) PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

17 Jak se cítíte, když vás kritizují?
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Jak se cítíte, když vás kritizují? PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

18 Chyby při reagování na kritiku
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Chyby při reagování na kritiku nadměrné zobecňování - neváží si mě, jsem asi hlupák čtení myšlenek - vím, co chceš, co tím sleduješ… přecitlivělé vnímání - hledáme ve všem něco, jsme vztahovační neverbální chování - zvýšený tón, facka, ústup verbální chování - ústup – tak se nezlob nebo agrese – ty za to můžeš, cože, já? Důsledek: podrážděnost, zlost, urážka, mlčení, hádka, nevyřešený problém PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

19 Formy kritiky Oprávněná a vhodně podaná. Oprávněná a nevhodně podaná.
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Formy kritiky Oprávněná a vhodně podaná. Oprávněná a nevhodně podaná. Neoprávněná a vhodně podaná. Záměrně nepravdivá, jejímž cílem je naše ponížení. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

20 Reakce na oprávněnou a vhodně podanou kritiku
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Reakce na oprávněnou a vhodně podanou kritiku  1. Klidně vyslechnu 2. Informuji o: pocitech (cítím se…, mrzí mě to…) pohnutkách (stalo se náhodou…) rozhodnutí (nabízím toto řešení: … ) PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

21 Reakce na oprávněnou a nevhodně podanou kritiku
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Reakce na oprávněnou a nevhodně podanou kritiku 1. Klidně vyslechnu 2. Informuji o: pocitech (Cítím se…, mrzí mě to, … Co říkáš, je pravda…) 3. Odložím – (Pohovořme si jindy…protože...) určit kdy PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

22 Reakce na neoprávněnou a vhodně podanou kritiku
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Reakce na neoprávněnou a vhodně podanou kritiku Klidně vyslechnu Vyjádřím pocit – (Mrzí mě, že si to myslíš…) Řeknu názor - (Nesouhlasím s tím, co říkáš…) Chci informace – (Můžeš mi to objasnit?…) PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

23 Reakce na urážky a útočnou kritiku
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Reakce na urážky a útočnou kritiku Klidně vyslechnu Reakce na urážky Účinnou obranou je asertivní: ANO, možná máš právo si to myslet, já si to nemyslím. Reakce na útočnou kritiku Mohu říci: Uráží mě, když mi nadáváš a odejít. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

24 Asertivní požádání Žádná manipulace! Žádáme zdvořile, nekonáme nátlak,
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Asertivní požádání Žádáme zdvořile, nekonáme nátlak, vysvětlíme důvody žádosti, dáme čas k rozhodnutí. Žádná manipulace! PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova

25 Asertivní odmítnutí Blízcí lidé
Komunikační a prezentační dovednosti / C5 Asertivní odmítnutí Blízcí lidé Sdělení pocitů – Rád bych ti vyhověl. Tvoje žádost mě překvapila. Empatie – Chápu, že to potřebuješ. Asertivní reakce – Ne nemohu nebo Ne, nechci. Vysvětlení – z jakých důvodů nemohu vyhovět. Kompromis – návrh řešení. Cizí lidé Po ujasnění situace a rozhodnutí stačí říct: Ne, nechci. Neříkáme více, zeptali by se Proč? Pozor: odmítáte žádost, nikoliv člověka. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D, web: kmk.fmk.utb.cz/kotyzova

26 Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Asertivní práva Mám právo na to, aby se se mnou zacházelo s úctou, která přísluší inteligentnímu, schopnému a rovnoprávnému člověku. Mám právo vyjádřit své potřeby a stanovit své priority jako osoba, nezávisle na rolích, které v životě přijímám. Mám právo vyjádřit své pocity. Mám právo vyjádřit své názory a hodnoty. Mám právo za svou osobu říkat ANO nebo NE. Mám právo na chyby. Mám právo na změnu rozhodnutí. Mám právo říct NEROZUMÍM a vyžadovat více informací. Mám právo požádat o to, co chci. Mám právo nepřijmout odpovědnost za problémy ostatních lidí. Mám právo jednat s ostatními a být přitom nezávislý na jejich souhlasu. Mám právo říkat JE MI TO JEDNO. Mám právo asertivitu nepoužít. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

27 Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Asertivita napomáhá vyjadřovat kladné i záporné pocity bez úzkosti a agrese navazovat rozhovory předcházení a řešení konfliktů kritizovat a přijímat kritiku vznášet oprávněné požadavky kdykoliv a kdekoliv je třeba požádat o laskavost říci ne respektovat přání a potřeby druhého PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,

28 Literatura Komunikační a prezentační dovednosti / C5
Bělohlávková, V.: Jak porozumět řeči těla, Computer Press ISBN Booher, D.: Komunikujte s jistotou, Computer Press ISBN Caponi V., Novák, T.: Asertivně do života, Grada ISBN Čakrt, M.: Konflikty v řízení a řízení konfliktů, Management Press ISBN Brinkman, R., Kirschner, R.: Jak vycházet s lidmi, s kterými si nerozumíme, Motýl ISBN De Vito, J. A.: Základy mezilidské komunikace, Grada Publishing ISBN Lewis, D.: Tajná řeč těla, Victoria Publishing ISBN X. Pease, A.: Řeč těla, Portál ISBN Praško J., Prašková, H.: Asertivitou proti stresu, Grada ISBN Praško, J., Prašková, H.: Proti stresu krok za krokem, Grada ISBN  . Termann, S.: Umění přesvědčit a vyjednat, Grada Publishing ISBN PhDr. Pavla Kotyzová, Ph.D,


Stáhnout ppt "Komunikační a prezentační dovednosti / C5"

Podobné prezentace


Reklamy Google