Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU zimní balíček 2016 Přehled a první vyhodnocení

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU zimní balíček 2016 Přehled a první vyhodnocení"— Transkript prezentace:

1 EU zimní balíček 2016 Přehled a první vyhodnocení
Přehled klíčových bodů zimního balíčku 2016

2 EU-zimní balíček 2016 se promítá do všech stupňů hodnotového řetězce elektřiny a plynu - přehled
Zásadní témata Model trhu: potvrzení EoM na evropské úrovni, zavedení kapacitních mechanismů jen při prokázané nutnosti, zákaz státních zásahů zkreslujících cenu na velkoobchodním trhu, cena stanovena na základě tržního principu Posílení Konkurence na vyrovnávacích trzích (zkrácení lhůty; podpora agregátorů) Zrušení přednostního přístupu k sítím pro obnovitelné zdroje Zpřísnění unbundlingu provozovatelů přenosových soustav – zákaz přímých podílů v PPS prostřednictvím integrovaných dodavatelů energie Zásadní oddělení provozování sítě od poskytování systémových služeb Povinnost výstavby nabíjecích sloupků a systémů řízení budov Výchozí situace Evropská komise plánuje rozsáhlou Reformu vnitřního energetického trhu („Zimní balíček“) První návrhy v polovině listopadu 2016, zveřejnění oficiálních návrhů Rozsáhlý legislativní návrh sestává z 8 zákonů (směrnice a nařízení) a zhruba 20 dalších dokumentů (přílohy, zprávy, atd.) Cíl: silnější harmonizace EU v oblastech – model trhu, obnovitelné zdroje, provoz sítě a regulace, energetická účinnost a flexibilita Nabytí platnosti balíčku se předběžně plánuje na konec roku 2018; směrnice podléhají převedení do národního práva, očekáváme 2020

3 Clean Energy for Europe Package
Přehled balíčku „Clean Energy for Europe-Package“ Clean Energy for Europe Package Tematický okruh: Design trhu Tematický okruh: Energetická účinnost Tematický okruh: OZE Směrnice o trhu s el. en. Směrnice o energetické účinnosti Směrnice o obnovitelných zdrojích Nařízení o přístupu do sítě Směrnice o energetické náročnosti budov Nařízení o zabezpečení dodávek Tematický okruh: Regulace a energ. unie Nařízení ACER Nařízení Governance

4 Zásadní témata EU balíčku „Clean Energy for Europe“ dle témat (1/2)
Zásadní body První vyhodnocení Nový model trhu Zásadní příklon k Energy-Only-Markt (EOM); zavedení kapacitních mechanismů (KM) pouze v případě nutnosti Žádné maximální a minimální hranice velkoobchodních cen, stanovení Value of Lost Load členským státem Umožnit přeshraniční účast na kapacitních mechanismech Rozdělení obchodních zón dle úzkých míst v infrastruktuře (ne dle politických hranic) Požadavky na nový design trhu v zásadě odpovídají pozici PRE Diskuze o ambicióznosti cíle OZE, nízké cíle mohou negativně ovlivnit trhy OZE Zrušení přednosti v přístupu k síti může vést ke snížení ziskovosti OZE Silnější zaměření na decentrální výrobu a spotřebu energie vytváří nové příležitosti v obchodování se službami Změny proti stávajícímu Status Quo Doplnění stávajícího EOM designu trhu o základní pravidla Větší překážky pro zavedení národních kapacitních mechanismů Pro PPS tvrdší pravidla na unbundling Pro PDS silnější vliv evropských pravidel ale také aktivnější role v rámci mezinárodní spolupráce Zrušení privilegií OZE Zdůraznění technologicky neutrálních výběrových řízení jako cílový model Sítě Unbundling: zpřísnění unbundlingu PPS, bez zpřísnění unbundlingu PDS Vlastnictví/provoz zásobníků energie a napájecích sloupků provozovatelem sítě je možné až v případě, kdy toto není možné pořídit na trhu Pobídky k využívání lokální flexibility V EU vytvořit organizaci PDS (analogicky s ENTSO-E), silnější spolupráce PPS/PDS OZE Podíl OZE na 27% z celkové spotřeby do roku 2030 Zrušení přednostního přístupu k síti pro OZE s výjimkou malých zdrojů do 500 kW Technologicky neutrální výběrová řízení přesahující hranice jako preferovaný systém podpory Posílení decentralizované výroby/vlastní spotřeby

5 Zásadní témata EU balíčku „Clean Energy for Europe“ dle témat (2/2)
Zásadní body První vyhodnocení Smart Meter a ochrana spotřebitele Zákaz poplatků při změně dodavatele Vytvoření práv pro „aktivní spotřebitele“ spotřebovávat/ukládat/prodávat elektřinu vlastní produkce Právo spotřebitelů na „dynamicky oceněnou dodávku“ dle cen spotového trhu „Energy Communities“ jako noví hráči Náklady na Smart Meter se musí nediskriminačně rozdělit na spolřebitele Užívání ustanovení ohledně „local communities“ nejasné; vyhnout se diskriminaci „normálních“ dodavatelů Smart Metering již není okrajovým tématem, ale zásadním nástrojem decentralizace Vytvoření jednotného formátu dat v EU Závazky energetické účinnosti – jejich implementace závisí na jednotlivých členských státech Lze v ČR očekávat závazky pro dodavatele energií k podpoře systémů energetické účinnosti? Silný nárůst požadavků na výstavbu infrastruktury pro e- mobilitu v relativně krátkém časovém horizontu Požadavky na smart buildings, na instalaci systémů automatizace a řízení budov vytváří poptávku po energetických službách Prodloužení cílů úspor v podstatě až do roku 2040 Posílení závaznosti evropských energetických a klimatických cílů Pravidelný monitoring pokroku prováděný Komisí Energetická účinnost Nové cíle 2030: rozšíření cílů účinnosti na období 2021 – 2030, snížení primární spotřeby do roku 2030 o 27% (30%) oproti roku 2008 Pokračování 1,5% kvóty úspor na období Bez konkrétních zadání ohledně způsobu realizace jednotlivými státy Nové povinnosti pro výstavbu: od 2025 každé desáté parkovací místo vybavit nabíjecím sloupkem, vybavení budov řídícími systémy Governance Centrální koordinace (monitoring, řízení) národní energetické a klimatické politiky prostřednictvím EK Národní plány a cíle musí být koherentní s energetickými cíli EU (především účinnost, OZE) Členské státy se musí zavázat k vytvoření „integrovaných národních energetických a klimatických plánů“ na období 2021 – 2030 Etablování interaktivního procesu schvalování, při nedosažení cílů může Komise vyjádřit doporučení ohledně úrovně ambic a národních opatření a politiky

6 Děkuji Vám za pozornost
Pražská energetika, a. s.


Stáhnout ppt "EU zimní balíček 2016 Přehled a první vyhodnocení"

Podobné prezentace


Reklamy Google