Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Forma spolupráce Memorandum o spolupráci s LK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Forma spolupráce Memorandum o spolupráci s LK"— Transkript prezentace:

1 Agentura pro sociální začleňování v Libereckém kraji Regionální centrum Střed

2 Forma spolupráce Memorandum o spolupráci s LK
výměna informací, vzájemná účast na platformách LK a Agentury, spolupráce v plánování sociálních služeb Memorandum o spolupráci s obcí/lokalitou Výměna informací, Lokální partnerství, Manažer SPSZ, strategické plánování a implementace Intenzivní komplexní podpora (KPSVL) Vzdálená podpora

3 Organizační struktura RCS
Vedoucí oddělení Metodik lokálních konzultantů Lokální konzultanti - min. 0,5 úvazek LK v každém městě/lokalitě Lokální odborníci - sociální bydlení, zaměstnanost, sociální služby, komunitní práce, výzkumy, dluhy, rodinná politika, zdraví, prevenci kriminality, bezpečnost, projektový poradce na OPZ, projektový poradce na IROP Lokální koordinátor inkluze (5 úvazků) + metodik inkluzivního vzdělávání + odborník na OP VVV - od 8/2016 projekt OP VVV 3 3 3

4 Intenzivní podpora: 3 roky/3 kroky
Rok 1 - lokální partnerství (LP) / pracovní skupiny (PS) - vstupní analýza - strategický plán sociálního začleňování (SPSZ) - okamžité intervence - projektové poradenství Rok 2 - projektové poradenství - realizace aktivit/projektů Rok 3 - projektové poradenství - navazující podpora - „exit“ strategie 4 4 4

5 Priority práce lokálního konzultanta v prvních 3 měsících
přihláška, dotazník a memorandum o spolupráci + mikroanalýza (ověření informací z přihlášky) + dokumenty města – KPSS, strategický plán rozvoje města, strategický plán prevence kriminality …, + dokumenty kraje – SPRSS, vzdělávací koncepce, … seznámení s lokalitou, síťování partnerů (individuální schůzky) vznik lokálního partnerství - schválení jednacího řádu + rozdělení do pracovních skupin (na prvních jednáních PS jsou určeny garanti) vstupní analýza (LK + výzkumník) – výtahy z dokumentů, sběr dat, individuální pohovory (první 4 měsíce od zahájení spolupráce) ad hoc tvorba projektového záměru/projektové žádosti - zahájení strategického plánování (LP, PS - ve spolupráci s manažerem SPSZ a klíčovými aktéry) – výstupem SPSZ (finalizace do 10. měsíce od zahájení spolupráce) 5 5 5

6 Struktura lokálního partnerství
účastní se zástupci partnerů napříč jejich specializací pracovní skupina prevence kriminality - obvykle již ve městě zřízena – vedena manažerem prevence kriminality (účast LK v PSPK) Lokální partnerství PS projekty a implementace PS bydlení PS zaměstnávání PS vzdělávání PS rodina a sociální služby 6 6 6

7 6… … lokalit v KPSVL

8 „Naše“ lokality v LK Ralsko (2. vlna) Velké Hamry (2. vlna)
Frýdlantsko (2. vlna) Nový Bor (4. vlna) Liberec (4. vlna) Tanvald/sko (5. vlna)

9 Strategické plány sociálního začleňování – Alokace v KPSVL
Liberecký kraj Frýdlantsko ,- Kč OPZ ,- Kč Ralsko ,- Kč OPZ ,- Kč Velké Hamry ,- Kč OPZ ,- Kč Nový Bor Liberec Tanvald/sko ? ? 9 9 9

10 Ralsko Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): 2013 Lokální konzultant: 0,5 úvazku Lokální partnerství: od 2013; 15 členů Intenzivní podpora do: 1. pol. 2016 Vzdálená podpora: do konce 2016 Vstupní analýza: 2013 Schválení SPSZ: říjen 2015

11 Ralsko Problémy dle vstupní analýzy
900 až 1300 sociálně vyloučených, především v SVL SVL – sídliště v Ploužnici; Náhlov Vysoká míra nezaměstnanosti v SVL (cca 37%) Nedostatek pracovních příležitostí Nedostatečná občanská vybavenost Obtížná dostupnost MŠ a ZŠ pro děti ze SVL Komplikovaná dopravní obslužnost Dluhová problematika včetně dluhů za nájemné Uživatelé OPL; závislosti

12 Ralsko Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ
Oblast Vzdělávání, volného času a rodiny: Nastavena spolupráce předškolního klubu na Ploužnici s místními MŠ a ZŠ T.Ježka v Kuřívodech a se ZŠ a MŠ Mírová v Mimoni město Ralsko se od školního roku 2013/2014 finančně podílí na provozu MŠ Osečná (3.500 Kč na jednoho žáka) je zpracován stavební projekt MŠ, ZŠ, jídelny a kuchyně (z důvodu možností financování se realizace odkládá na následující období) od 2013 je 30 rodičů ročně zapojeno do zážitkových aktivit s dětmi (Víkendové a prázdninové akce z dotací MVČR) od září 2013 využívá alespoň 15 dětí z Náhlova ročně nabídku kroužků při ZŠ Osečná 30 dětí z Ploužnice navštěvuje od září 2013 ročně zájmové kroužky a účastní se volnočasových aktivit na Ploužnici (zájmové kroužky, víkendové a prázdninové aktivity) NZDM v Náhlově využívá cca 40 dětí a mládežníků

13 Ralsko NZDM (zatím jen terénní formou) je poskytováno cca 10 dětem v Ploužnici během 8. a 9.ročníku žáků je do podání přihlášek na SŠ každý rodič 3x pozván na individuální pohovor s kariérovým (výchovným) poradcem s účastí AP – ZŠ Osečná, ZŠ Mírová rodiče jsou vedeni k podpoře studia dětí terénními sociálními pracovnicemi města realizován program výchovy k rodičovství na školách - ZŠ Osečná, ZŠ Mírová

14 Ralsko oblast zaměstnávání:
30 lidí se zúčastnilo projektu Práce na Liberecku OCHM; 19 z nich se zapojilo do rekvalifikace, 10 z nich se úspěšně rekvalifikovalo a 6 z nich našlo pracovní uplatnění Bylo zřízeno 10 pozic VPP při Městě Ralsko na úklid, údržbu zeleně; pozice jsou průběžně obsazovány dlouhodobě nezaměstnanými 1x týdně realizován tzv. Job Klub od ÚP v Mimoni Spolupráce ÚP s místními NNO při RIP (rekvalifikace) Libereckého kraje Z 10 VPP Města Ralsko získalo 5 lidí běžné zaměstnání díky projektu RIP ÚP Získej práci V zadávací dokumentaci pro VZ při stavbě MŠ a ZŠ se počítá s podmínkou zaměstnání min 10% nezaměstnaných osob z Ralska

15 Ralsko oblast bydlení:
Vybudováno posezení pro setkávání lidí v exteriéru sídliště na Ploužnici formou komunitní práce a VPP formou komunitní práce a VPP bylo zbudováno sportovní hřiště včetně oplocení a posezení v Náhlově na principu svépomocných prací bylo zbudováno basketbalové hřiště na Ploužnici a tzv. předzahrádka Koná se spolek pro seniory na Ploužnici, Taichi v Náhlově, dle dotazníku lidé na Ploužnici nemají o kroužky zájem Vytvořen metodický pokyn – pravidla přidělování městských bytů TSP města proškoleny principy finanční gramotnosti, pracují ročně na oddlužení cca 100 lidí; s 25 z nich sestavila splátkové kalendáře na zaplacení dluhů za bydlení Sestavena pravidla města na umoření dluhu za bydlení včetně jeho odpracování si Autobusové spoje z Osečné do Náhlova byly posíleny o podvečerní spoj na základě potřeby pro náhlovské děti vracející se ze školních kroužků ze ZŠ Osečná vytvořena cenová mapa a srovnány ceny k místu přiměřené s realitou (pozn: průměrná cena za m2 bytu v Mimoni je 40Kč, u městských bytů se cena pohybuje kolem 32 Kč/m2, zatímco v Náhlově vychází Kč/m2)

16 Ralsko oblast bezpečí, zdraví, prevence sociálně patologických jevů:
TSP pracují s cca 100 soc. vyl. lidmi ročně na oddlužení TP pro uživatele OPL - Realizovány preventivní besedy o drogové problematice v NZDM TP pro uživatele OPL - V roce 2014 realizována tzv. filtrový program za účelem šíření protidrogové prevence cca 50 uživatelů konopných drog Poskytování služeb Harm Reduction (prevence rizikového užívání, prevence šíření infekčních nákaz, atd.) pro aktivní uživatele OPL – TP Most k naději Zřízeny pozice celkem 4 asistentů prevence kriminality (z dotace MVČR), kteří jsou vedeni MP Ralsko od ledna 2014 je na sídlišti Ploužnice a v Kuřívodech spuštěn kamerový systém městské policie Ralsko Město Ralsko vydalo vyhlášku o zákazu provozování výherních automatů je sestavena mapa heren a chráněných objektů v Mimoni

17 Velké Hamry Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): 2013 Lokální konzultant: 0,5 úvazku Lokální partnerství: od 2013; 12 členů (26 osob) Intenzivní podpora do: konce 2016 Vzdálená podpora: do 1. pol. 2017 Vstupní analýza: 2013 Schválení SPSZ: říjen 2015

18 Velké Hamry Problémy dle vstupní analýzy nedostatek vhodných bytů
vysoká míra zadluženosti a probíhající exekuce, zejm. spotřebitelské úvěry u bankovních i nebankovních společností nedostatečná finanční gramotnost a právní povědomí osob ohrožených sociálním vyloučením malá kapacita komplexní péče o sociálně vyloučené rodiny nízká informovanost cílových skupin o možnostech sociálních služeb pět sociálně vyloučených lokalit, počet osob sociálně vyloučených odhadován na 90.

19 Velké Hamry Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ: Oblast bydlení
vznik tzv. zkušebního bydlení pro rodiny se sociálním handicapem, navazující na spolupráci s NNO a terénním spolupracovníkem při MěÚ. Oblast zaměstnávání Efektivní využití nástrojů APK k vytvoření pracovních příležitostí obyvatel SVL a další nezaměstnané; ve spolupráci s ÚP vytvořena v rámci Technických služeb četa 5ti pracovníků z řad obyvatel sociálně vyloučených lokalit; Členové čety jsou v kontaktu s terénním pracovníkem MěÚ a případně s terénními pracovníky NNO, kteří jim pomáhají řešit problémy na pracovišti, prevence ztráty motivace a různých nedorozumění a zprostředkovávají kontakt s dalšími pracovníky. Oblast vzdělávání předškolní příprava dětí ze SVL, podpora doučovacích aktivit a stimulačních programů coby relevantní integrační aktivity pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Motivování rodičů k domácí přípravě dětí do školy, zapojování rodičů v rámci doučování, vysvětlování podmínek praktického fungování dětí v ZŠ i MŠ a povinností, které jako rodiče vůči dětem mají – realizuje NNO terénní službou + terénní pracovník při MěÚ.

20 Velké Hamry Oblast bezpečnosti
vytvoření pravidelně aktualizovaného Plánu prevence kriminality, kterým se město řídí při plánování preventivních aktivit a při žádání o podporu na preventivní projekty. Asistenti prevence kriminality – APK se dlouhodobě osvědčují jako stabilní a klíčové opatření prevence kriminality ve městě. V obci působí od června 2013 pod metodickým vedením vedoucího obvodního oddělení Policie ČR Tanvald. Víkendové pobyty dětí – aktivity realizované za podpory Programu prevence kriminality zaměřené na děti ze SVL Plánované aktivity: OPZ – jsou podány dvě projektové žádosti v rámci výzvy č. 42, a to projekt Asistenti prevence kriminality a Sociální a komunitní sociální práce IROP – připravuje se projektová žádost na úpravu a rekonstrukci bytů určených na sociální bydlení, dále projektová žádost na na úpravu a rekonstrukci infrastruktury ZŠ OP VVV – připravuje se projektová žádost v rámci výzvy KPSVL I. Program prevence kriminality – připravuje se projektová žádost na pobytové aktivity dětí ze SVL

21 Frýdlantsko Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): 2. pol. 2014 (obce: Frýdlant, Nové Město pod Smrkem, Bulovka, Višňová, Heřmanice, Kunratice, Dětřichov, Habartice) Lokální konzultant: 1,0 úvazku Lokální partnerství: od září 2014; 75 osob Intenzivní podpora do: konce 1. pol. 2017 Vzdálená podpora: do konce 2017? Vstupní analýza: 2015 Schválení SPSZ: listopad 2015

22 Frýdlantsko Problémy dle vstupní analýzy
Vysoká zadluženost x nízká kapacita dluhového poradenství Drogová problematika; kriminalita + závislosti Vnitřní migrace cca 60 sociálně vyloučených osob 9 objektů identifikovaných jako SVL – zpravidla v soukromém vlastnictví Vysoká míra nezaměstnanosti a nedostatek pracovních příležitostí Majetková kriminalita (i přeshraniční); nízké počty bezpečnostních složek

23 Frýdlantsko Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ:
Asistenti prevence kriminality v Novém Městě; projekt V pravou chvíli: dluhové poradny (fungují ve Frýdlantu a Novém Městě) a posílení terénní práce v obcích LP (ČvT); projekt Na jedné lodi (doučování v rodinách, starší kamarád, podpora učitelům-odborné konzultace), terénní soc. práce při městě – Nové Město; fungují Job kluby; pokračuje Amaro Suno (zajištění financování); vznik volnočasového klubu Frýdlant. Veřejné projednávání v obcích pomocí metody Tvorba vize komunity (Kunratice, Bulovka, Višňová)

24 Frýdlantsko Plánované aktivity
Asistenti prevence kriminality v dalších obcích; Plány prevence kriminality v dalších obcích (příprava Heřmanice, Kunratice, Višňová, Bulovka); SAS pro rodiny s dětmi (od února 2017); NZDM ve Frýdlantu včetně investiční akce (podaný projekt); projekt do výzvy inkluzivní vzdělávání v KPSVL (koordinátor inkluze, stáže, předškolní klub, volnočasový klub); podpora na posílení infrastruktury z IROP na vzdělávání (příprava projektů); příprava projektu IROP sociální bydlení v Novém Městě

25 Nový Bor Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): od 2016 Lokální konzultant: 0,5 úvazku Lokální partnerství: od března 2016; 30 členů (60 osob) Intenzivní podpora: do konce 2018 Vzdálená podpora: ? Vstupní analýza: 2016 Schválení SPSZ: říjen 2016

26 Nový Bor Problémy dle vstupní analýzy
Cca 400 sociálně vyloučených osob; 1 SVL – ubytovna v ul. Severní nedostatek vhodných sociálních bytů nízká motivovanost a kvalifikace dlouhodobě nezaměstnaných vysoká míra zadluženosti a probíhající exekuce, zejm. spotřebitelské úvěry u bankovních i nebankovních společností rostoucí počet osob závislých na návykových látkách, zejména mezi mládeží nedostatečná finanční gramotnost a právní povědomí osob ohrožených sociálním vyloučením malá kapacita komplexní péče o sociálně vyloučené rodiny nízká informovanost cílových skupin o možnostech sociálních služeb chybějící sociální podniky a další možnosti prostupného zaměstnávání

27 Nový Bor Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ: Bydlení
od roku 2020 se rozšíří kapacita sociálního bydlení nejméně o 8 bytů 1+kk/2+1 a o 1 byt 3+1 Město od roku 2017 poskytne 1 byt 3+1 pro sdílené bydlení s dozorem pro děti z  dětského domova Od roku 2018 funguje v návaznosti na sociální práci ve městě minimálně v 1 sociálně vyloučené lokalitě komunitní sociální pracovník Od roku 2018 jsou zavedeni v  sociálně vyloučených lokalitách a objektech s větším množstvím sociálních bytů domovníci Od roku 2017 využívá rozličných možností volnočasových aktivit v Novém Boru 50 obyvatel sociálně vyloučených lokalit Cílová skupina (CS) je od roku 2017 podpořena ve zvyšování pracovních kompetencí, návyků a motivace pracovat. Podpořeno bude min. 100 osob/rok Město Nový Bor a další zaměstnavatelé jsou od roku 2018 podporováni k zaměstnávání motivovaných nezaměstnaných klientů a těch, kteří se osvědčili při VPP Do roku 2019 bude provozován nejméně jeden sociální podnik, který bude zaměstnávat CS z Nového Boru

28 Nový Bor Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ: Zaměstnanost
Cílová skupina (CS) je od roku 2017 podpořena ve zvyšování pracovních kompetencí, návyků a motivace pracovat. Podpořeno bude min. 100 osob/rok Město Nový Bor a další zaměstnavatelé jsou od roku 2018 podporováni k zaměstnávání motivovaných nezaměstnaných klientů a těch, kteří se osvědčili při VPP Do roku 2019 bude provozován nejméně jeden sociální podnik, který bude zaměstnávat CS z Nového Boru

29 Nový Bor Sociální služby a rodina
Od roku 2017 je zajištěna dostupnost ambulantních a terénních služeb sociální prevence (SAS i SPOD) pro 130 rodin s dětmi/rok Od roku 2018 je pro 100 klientů ročně rozšířena dostupnost ambulantního odborného sociálního poradenství (včetně dluhového) Služby protidrogové prevence v Novém Boru od roku 2018 podpoří 40 klientů a jejich blízkých ročně Od roku 2017 podpořit a rozšířit fungující volnočasové aktivity pro neorganizovanou mládež v Novém Boru pro 80 klientů/rok a účinně předcházet jejich rizikovému chování 4. Zajistit služby pro osoby bez přístřeší a v bytové nouzi Od roku 2017 je pomocí služeb a poskytnutého zázemí podpořeno minimálně 40 klientů/rok

30 Nový Bor Další informace/zajímavosti:
Proběhla dvě setkání se sekundární cílovou skupinou. S ubytovanými na ubytovně a s neorganizovanou mládeží v NZDM Vafle od Rodiny v centru. Ubytovna: Skupinová diskuze, které se účastnilo 11 dospělých obyvatel ubytovny Severní, byla tematicky zaměřena především na problematiku bydlení a zaměstnanosti. Okrajově se dotkla i oblasti vzdělanosti a dluhové problematiky. Mezi respondenty byli jak lidé, kteří bydlí na ubytovně teprve krátce, tak lidé, kteří tam mají své útočiště hned několik let. Diskuze tak nabídla komplexní vhled do života lidí na této ubytovně, kterou provozuje Farní Charita Česká Lípa. NZDM: Setkání se týkalo oblíbených volnočasových aktivit, kterých se neorganizované mládež v Novém Boru účastní, dále pak jaké mají pracovní zkušenosti, jaké mají ve svém okolí vzory.

31 Liberec Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): od 2016 Lokální konzultant: 1,0 úvazku Lokální partnerství: od března 2016; 40 členů (85 osob) Intenzivní podpora: do konce 2018 Vzdálená podpora: ? Vstupní analýza: 2016 Schválení SPSZ: listopad 2016

32 Liberec Problémy dle vstupní analýzy
11 SVL + další rizikové lokality, cca 700 osob v SVL a rizikových lokalitách + další osoby ohrožené sociálním vyloučením, celkově cca 2000 osob malý bytový fond pro sociální bydlení relativně vysoká nezaměstnanost, dlouhodobá nezaměstnanost nedostatečné kapacity krizového bydlení (absence Azylového domu pro rodiny s dětmi) nedostatečné zázemí sociálních služeb zadluženost sociálně vyloučených bezdomovectví, bezdomovectví v kombinaci s dalšími problémy nedostatečné pokrytí terénní sociální prací nedostatečné propojení a spolupráce mezi organizacemi a institucemi zneužívání OPL a další rizikové chování, totéž v SVL, nedostatečné zázemí a úvazky pro služby drogové prevence absence bezpečnostní skupiny při městě (koordinuje monitoring a preventivní činnost, síťuje aktéry v tématu bezpečnosti) nedostatečné kapacity zaměstnávání pro cílovou skupinu osob ze SVL (potřeba sociálního podnikání) absence komunitní práce a komunitních center

33 Liberec Plánovaná a realizovaná opatření dle SPSZ:
investice do sociálního bydlení monitoring a systematizace prostupného bydlení dluhové poradenství a monitoring dluhů rekonstrukce zázemí sociálních služeb (Azylový dům Speramus, Dům Humanity pro zázemí K-centra a dalších služeb drogové prevence a terénu) systém prostupného zaměstnávání + kurzy, motivační aktivity, slaďování nabídky a poptávky, podpora sociálního podnikání boj proti obchodu s chudobou (certifikace a kontrola ubytoven, stop novým ubytovnám ve městě) navýšení kapacit sociálních služeb, zejména terén (dluhové poradenství, SAS, TP při městě) projekt APK (až 8 asistentů prevence kriminality) projekt mapy kriminality a výzkum pocitu bezpečí koordinace preventivních aktivit (školy, NNO a instituce) komunitní a zkrášlovací aktivity sociální sanitka pro práci s bezdomovci v terénu

34 Tanvald/sko Základní milníky spolupráce
Zahájení spolupráce (memorandum): od srpna 2016 Lokální konzultant: 0,5 úvazku Lokální partnerství: od listopadu 2016; 60 osob Intenzivní podpora: do 1.pol. 2019 Vzdálená podpora: ? Vstupní analýza: 2016 Schválení SPSZ: květen 2017?

35 Děkuji za pozornost Agentura pro sociální začleňování
Regionální centrum Střed Pavel Pech Metodik


Stáhnout ppt "Forma spolupráce Memorandum o spolupráci s LK"

Podobné prezentace


Reklamy Google