Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor konference „Zástupce ředitele ve víru změn“ Praha,
2
dlouholetý zástupce ředitele na gymnáziu v Rumburku
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Motto „Zástupce ředitele je jako kormidelník na lodi. Není s mužstvem, ale zároveň není kapitánem.“ Jaroslav Havlena dlouholetý zástupce ředitele na gymnáziu v Rumburku
3
Význam zástupce ředitele
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Význam zástupce ředitele je v anglické odborné literatuře dokumentován studií z londýnských základních škol (Mortimore et al, 1988), která identifikuje celkem 12 charakteristik přispívajících k „efektivitě“ škol. Na druhém místě dle důležitosti se objevuje „zapojení zástupce ředitele školy“.
4
Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Anglie neexistuje zákonná povinnost, aby škola měla zástupce ředitele ke kompetencím, které by měl zástupce ovládat, patří dovednost formulovat cíle školy, připravit opatření/postupy, které povedou k dosažení cílů, vést pedagogický sbor i další zaměstnance k jejich naplňování a celý proces vyhodnocovat stejně jako ředitel školy při získání pozice prochází otevřeným výběrovým řízením a je zaměstnancem zřizovatele nebo školské rady Severní Irsko není pevně stanoven počet hodin/dní, po které musí ředitel nebo jeho zástupce vykonávat pracovní činnost (na rozdíl od učitelů)
5
Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Skotsko patrné určité rozdíly mezi odpovědnostmi zástupce ředitele základní a střední školy zástupci ředitele jsou odpovědni za tvorbu svého vlastního kurikula a rozvrhu Rakousko jen v některých velkých školách působí zástupci ředitele, v ostatních se na řízení školy mohou podílet učitelé (zejména ti, které bychom mohli přiřadit k tzv. střednímu managementu školy - obdoba našich vedoucích předmětových komisí)
6
Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Polsko ředitel školy je jedinou osobou, která spolupracuje s radou školy, radou učitelů, zástupci rodičů nebo žákovským parlamentem ve veřejných školách, pokud přesáhnou určitý počet tříd (dle zákona), je možno ustavit pozici zástupce ředitele, případně další manažerské pozice tito jsou jmenováni ředitelem školy po konzultaci s dalšími orgány školy
7
Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Norsko dle školského zákona každá škola musí zajistit pevný, profesionální vzdělávací i administrativní management jeho organizace a struktura závisí na velikosti školy a rozhodnutí zřizovatele Německo předpokladem pro vykonávání pozice ředitele je učitelská kvalifikace na příslušném stupni školy a několik let učitelské i manažerské praxe ředitel školy může delegovat některé funkce na své zástupce (odpovědnost za přípravu, realizaci i vyhodnocování školního programu, plánování a kontrolu rozvrhu, péči o rozvoj zaměstnanců, řízení vztahů, zastupování školy navenek apod.)
8
Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Pozice „zástupce ředitele“ v některých evropských zemích Španělsko podle nových legislativních úprav je řízení veřejných vzdělávacích institucí v odpovědnosti nikoli jednotlivého ředitele, ale celého vedoucího týmu, jehož součástí je ředitel, vedoucí pro studium, vedoucí pro administrativu/tajemník, případně další pozice zajímavou pozicí v týmu je vedoucí pro studium (head of studies), který je zodpovědný za veškerý vzdělávací proces na středních školách s velkým počtem žáků nebo ve školách s velmi komplexním programem je pozice ještě dělena mezi zástupce pro povinnou všeobecnou složku vzdělání, obdobu naší maturitní zkoušky (Bachillerato) a odborné vzdělávání
9
Zjištění ze zprávy OECD
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 počet zástupců ředitele je závislý na velikosti školy malé školy mají typicky jednoho, velké dva až osm v některých navštívených školách se zástupci zaměřují zejména na administrativu (přijímání žáků, záznamy o žácích, maturitní zkoušky, rozvrhy, zastupování učitelů, organizace školních akcí, spolupráce z mimoškolními centry a zajišťování údržby školy) školy s různými stupni, obory vzdělání mívají zástupce pro každý typ zvlášť zástupci mohou zastávat i další role – například péči o žáky se SVP, nebo výchovné či jiné poradenství
10
Zjištění ze zprávy OECD
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 Zpráva upozorňuje na některé problematické faktory: legislativa nepodporuje ředitele jako pedagogické lídry zdá se, že ředitelé školy nepovažují pedagogické vedení za svůj hlavní úkol, jsou málo zapojeni do vytváření kultury spolupráce ve škole a péče o profesionální rozvoj pedagogů a obecně plánování rozvoje školy, tyto úkoly zpravidla delegují na své zástupce Ze zjištění plyne mimořádná odpovědnost, ale také příležitost pro zástupce ředitele, kteří mohou pedagogický leadership podporovat.
11
Zjištění ze zprávy OECD
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zjištění ze zprávy OECD Reviews of School Resources: Czech Republic 2016 není zajištěna povinnost pro ředitele dále se vzdělávat i po absolvování funkčního studia pedagogické vedení je často delegováno na zástupce ředitele a střední management (vedoucí předmětových komisí) školy, kteří však pro svou roli nemusí být dostatečně připraveni – na rozdíl od jiných pozic ve škole není pro tyto pozice předepsáno povinné vzdělávání – ve VZ 2014 na to upozorňovala i ČŠI v ČR se nesbírají data o potenciálních kandidátech na ředitele škol mezi řediteli škol existuje jen malá spolupráce, výměna zkušeností a vzájemné učení jen málo zřizovatelů spolupráci aktivně podporuje
12
Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr současné nastavení funkčního studia pro ředitele škol se málo orientuje na řízení pedagogického procesu, tzv. leadership je však zásadní prerekvizitou z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka
13
Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Zkušenosti s realizací vzdělávacího programu Vzdělávací lídr příprava a realizace vzdělávacího programu „vzdělávací lídr“: modul „rozvoj sebe sama a druhých“ modul „mentorské dovednosti vedoucích pracovníků“ modul „vedení a řízení změny“ setkání ve škole + hospitace závěrečné minikonference rozvíjení nových kompetencí, větší porozumění pro náročná témata, emoční a intelektuální podpora, změna stereotypů
14
Závěry mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy Závěry mapující pedagogické vedení ředitelů základních škol v ČR nejméně se ředitelé zabývají podporou profesního rozvoje, což koresponduje i s výsledky inspekčních návštěv na školách relativně komplikovanou oblastí je práce ředitelů se vzdělávacími výsledky žáků, existují zde i největší rozdíly v hodnocení intenzity práce v této oblasti další oblastí je rozvoj kurikula, jak z hlediska jeho plánování a rozvoje, tak z hlediska vyhodnocování. Ve větších školách se ukazuje, že tuto oblasti ředitelé částečně více delegují na své spolupracovníky (zejména zástupce ředitele)
15
Gurcharan Singh Bishen Singh, EdD
Zástupce ředitele školy – současnost a perspektivy LEADERSHIP ROLE OF A DEPUTY HEADMASTER OF A PRIMARY SCHOOL IN ENGLAND: A CASE STUDY Gurcharan Singh Bishen Singh, EdD Zástupci ředitele jsou považováni ve škole za druhou nejvyšší pozici a podle názoru výzkumníků mohou mít významný podíl na vzdělávacích výsledcích žáků. Nicméně se také ukazuje, že jim není dávána adekvátní podpora v jejich lídrovské roli.
16
Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor
Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ Fax: ǀ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.