Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výuka první pomoci na PřF UK

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výuka první pomoci na PřF UK"— Transkript prezentace:

1 Výuka první pomoci na PřF UK
aneb vzdělávání budoucích i současných pedagogů Mgr. Radim Kuba Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta Katedra učitelství a didaktiky biologie

2 Skupina „První pomoc na PřF“
aktuálně tým 13 lektorů, výuka na PřF UK od roku 2008 výuka první pomoci studenti školy - učitelé z praxe + žáci (ZŠ i SŠ) veřejnost výukové materiály, výzkum, diplomové práce - PřF a ČVUT část týmu v roce 2016

3 Problémy výuky ve školách
nevhodní lektoři lékař, záchranář či medik není zárukou kvalitní výuky!! něco jiného je první pomoc umět a něco jiného je ji učit neumí jednat s dětmi, nezvládají didaktiku jen teorie, chybí praktické nácviky odborné „termity“ i „resuscitace“ x „stlačovat hrudník“ nedostatek času nekonzistentní a rozporuplné informace nevhodná témata často např.: výuka obvazových technik, transportu, naopak chybí: volání na 155, kontrola dechu, praktické nácviky... chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?)

4 Proč působíme na PřF? výuka první pomoci na školách obecně
velmi často zajišťují učitelé přírodních věd hlavně biologové a chemici důvod? - tematická provázanost školení v laboratořích, praktická cvičení, školení před prázdninami či školními výlety ukotvení PP v rámcových vzdělávacích programech základní vzdělávání i gymnázia průřezová témata klíčové kompetence

5 První pomoc z pohledu kurikulárních dokumentů
RVP pro základní vzdělávání vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví + Tělesná výchova vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obor Chemie + Přírodopis vzdělávací oblast Člověk a jeho práce RVP pro gymnázia vzdělávací oblast Člověk a příroda vzdělávací obory Biologie, Chemie... vzdělávací oblast Člověk a zdraví vzdělávací obor Výchova ke zdraví vzdělávací obor Tělesná výchova + Průřezová témata + Klíčové kompetence

6 Jak učíme zážitková pedagogika + opakování
učitelům i studentům vhodné vysvětlit trendy v první pomoci: zjednodušování aby bylo snadno pochopitelné, zapamatovatelné a proveditelné snížení podílu teorie, zvýšení podílu praktických nácviků nejdůležitější: záklon hlavy a kontrola dechu

7 Naše hlavní aktivity studenti Univerzity Karlovy učitelé z praxe
První pomoc 5 povinně volitelných předmětů pro studenty (primárně učitelství) základní kurz „První pomoc ve škole“ (4 dny) bloková x pravidelná x terénní dostatek času – různorodá témata opakovací simulace (2 dny) letní i zimní semestr Ochrana člověka za mimořádných událostí - základní kurz + cvičení učitelé z praxe samostatná školení První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit Zdravotník zotavovacích akcí (ZZA)

8 První pomoc pro pedagogy - aneb jak ji poskytovat a učit
dvoudenní kurz (16 h), aktuálně navržený k akreditaci systém: rozlišování základních a pokročilých témat základní témata úvod do zachraňování („Tři kroky“) přístup k bezvědomí, resuscitace masivní krvácení, volání, dušení nadstandardní témata křeče, popáleniny, úrazy páteře a hlavy... metodické bloky výuka PP obecně a zážitková pedagogika jak na výuku první pomoci a specifika školních žáků úvod do krizové intervence výuka nadstandardních témat materiál, pomůcky, rekvizity základy maskování Více informací či na prvnipomocprfuk.eu 

9 Specifika žáků žáci dnes – chtějí vědět, proč se mají něco učit
první pomoc výhoda – přímé využití v reálném životě kdy začít učit první pomoc? klidně už ve školce? cíl: „vím, že je něco jako resuscitace“ („i když to ještě fyzicky nezvládnou, proč je to nenechat zkoušet, zvlášť když je to baví...“)

10 Specifika vzdělávání učitelů z praxe
Jedním slovem: VÝZVA!! pozitiva: sdílí zážitky a zkušenosti ocení, že se jim někdo snaží něco předat zvládnutá pedagogická a didaktická složka chybí jen utřídění „co a proč říkat“ často velmi motivovaní – zvyklí se vzdělávat, zavádět nové postupy („jinak by se nepřihlásili“) umí dávat zpětnou vazbu a všímat si chyb negativa: ruší, zvyklí mluvit až moc - chtějí se vypovídat zvyklí na opačné role (učitel/žák) věkový rozdíl – získat důvěru trvá déle zakořeněné nepravdy

11 Materiály sepsané 2 metodické příručky
filosofie: priorita témat a utřídění informací pro pedagogy základem každého kurzu jsou akutní život ohrožující stavy! diplomové práce zaměřené na výuku PP např. Mgr. Klára Melounová 2014: „Příprava a realizace praktického cvičení na téma První pomoc na ZŠ a SŠ“ - obsahuje: přípravu na dvouhodinové praktické cvičení, pracovní listy, test... (vše ke stažení na prvnipomocprfuk.eu)

12 Materiály: Metodická příručka I
základní témata jak začít a bezpečnost zachránce přístup k bezvědomému – zhodnocení vědomí a dýchání kardiopulmonální resuscitace zástava masivního krvácení (pomoc při dušení cizím tělesem) (volání zdravotnické záchranné služby) návrh scénáře a minutové dotace struktura témat: Cíl Pomůcky pro výuku Osnova Výklad pro žáky Poznámky k výuce Možné dotazy žáků Shrnutí

13 Materiály: Metodická příručka II
když je čas: „nadstandardní témata“ např. popáleniny, křeče, alergie... struktura témat analogická jako v MP I někdy není nutné vědět detailní informace (pro laika) bezvědomí – řeší se stejně, ať je příčinnou mrtvice či těžká hypoglykemie výuka pokročilých témat – proč? žáci jsou schopni zamezit vzniku těchto situací prevence (např. popáleniny, otravy...) žáci jsou schopni zamezit horšímu vývoji rozpoznání mrtvice > 155 přijede dříve, než člověk upadne do bezvědomí

14 Materiály: Metodická příručka II
K čemu ji lze použít? samostudium a utřídění informací pedagogů podklady na lstivé dotazy žáků (nutné pružně reagovat, aby bylo přesvědčivé) podklad pro krátké (několikaminutové) vysvětlení tématu rozšíření simulací individualizace výuky "blízkost tématu" zvýší i motivaci žáků k učení a zapamatování takovýchto informací alergici ve třídě, cukrovkář, epilepsie...

15 Materiál: Půjčování častý problém ve školách:
chybí učební pomůcky (ale jsou vlastně potřeba?) zapůjčujeme zdarma do škol více na:

16 Závěr s ohledem na rozšiřování znalostí (a hlavně dovedností) poskytování laické PP je vhodné vzdělávat pedagogy zvládnuté pedagogické dovednosti stačí dodat potřebné informace a metodiku a kam dále? pokračovat... učebnice přírodopisu a biologie

17 Děkuji za pozornost! A také děkuji všem aktuálním i bývalým členům týmu za spolupráci a pomoc při šíření první pomoci  Bližší informace o našich kurzech či dalších aktivitách najdete na: prvnipomocprfuk.eu Kontaktovat nás můžete na: Rovněž nás můžete sledovat i na našem facebooku:


Stáhnout ppt "Výuka první pomoci na PřF UK"

Podobné prezentace


Reklamy Google