Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Koncepce pedagogického a vědeckého rozvoje oboru:
VR AF MENDELU v Brně Koncepce pedagogického a vědeckého rozvoje oboru: Výživa a krmení hospodářských zvířat Leoš Pavlata Ústav výživy zvířat a pícninářství
2
ZootechnikaZoohygiena
Východiska koncepce Výroba krmiv ZootechnikaZoohygiena Výživa zvířat Zdraví zvířat Rostlinná produkce kontinuita potřeby praxe Vzdělání v oblasti vlivu výživy na zdraví zvířat a komplexní poradenství
3
Význam oboru Výživa zvířat Zdraví lidí Bezpečnost potravin
Kvalita potravin Bezpečnost potravin Výživa zvířat Dostatek potravin
4
Význam oboru Výživa limituje využití produkčních schopností zvířat
12 litrů vs 100 litrů mléka
5
studenti Výživa zvířat ve vzdělávacích programech Bakalářský
učitelé technici odborníci z praxe VV pracovníci Bakalářský Magisterský Doktorský Celoživotní vzdělávání „Úkolem vysokých škol není naučiti určité disciplině, nýbrž v určité disciplině naučit samostatně a správně myslit a usuzovat.“ Profesor Taufer
6
Bakalářský a magisterský studijní program
Výživa zvířat a nauka o krmivech Technika krmení hospodářských zvířat Krmivářství Konzervace a skladování krmiv Výživa a krmení nepřežvýkavých zvířat Výživa a krmení přežvýkavců Krmné směsi Mikroskopie krmiv Výživa a krmení domácích zvířat Krmivářský a experimentální software Krmivářské poradenství Kontinuita Aktualizace/inovace
7
Herd Health Management
Garantované studijní předměty – inovace Bc, NMgr Základy veterinární medicíny Nemoci a management zdraví v chovech skotu Nemoci a management zdraví v chovech malých přežvýkavců Choroby zájmových zvířat Nemoci koní a zoohygiena DSP Management zdraví v chovu zvířat Management zdraví a produkce v chovech skotu Management zdraví a produkce v chovech malých přežvýkavců Herd Health Management
8
Systém kontrolních dnů
Herd Health Management Systémová činnost integrovaná do živočišné produkce spojující uskutečňování dohodnutého programu péče o zdraví stád a poradenství v oblasti výživy, ustájení, ale i řízení a ekonomiky chovu. Systém kontrolních dnů
9
Doktorský studijní program – koncepce
publikující, pro obor nadšení školitelé předmět „metodologie vědecké práce“ oponentura metodiky práce semináře doktorandů specializační vzdělávání práce v laboratoři … disertační práce jako soubor publikací ve fungujícím týmu
10
Celoživotní vzdělávání - příležitosti
Přednášky a školení pro praxi – ČTPZ, Program rozvoje venkova Publikace v odborných časopisech U3V
11
Formy a cíle výuky – koncepce
přednášky praktická cvičení, semináře stáže, výjezdy, exkurze praxe konzultace samostudium seminární a závěrečné práce „strukturované“ vzdělávání a informace problémově orientovaná výuka teoretické znalosti i praktické dovednosti Proč?
12
Nástroje dalšího rozvoje
přednášky → základní obsah předmětu + aktuální problematika cvičení a semináře → praktické dovednosti; diskuse studentů moderovaná učitelem
13
Nástroje dalšího rozvoje
„mobilní univerzita“ – výjezdy praxe s definovanou náplní→ na farmách; u poradenských a krmivářských firem
14
Nástroje dalšího rozvoje
ŠZP – výuková a experimentální základna – demonstrační farma; intenzivnější využívání – oboustranná spolupráce témata BP, DP, DisP dle potřeb ŠZP
15
Metabolic Profile Test Monitoring přežvykování
Výsledky rozšíření znalostí v oblasti dopadů výživy na metabolismus, užitkovost a zdraví zvířat kontrola výživy Milk Profile Test Metabolic Profile Test Monitoring přežvykování
16
Vědecko-výzkumná činnost – zkušenosti
Dotace a metabolismus stopových prvků a vitaminů Vztah matka – mládě …
17
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce
Komplexní řešení problému; mezioborová spolupráce př.: studium dotace Se u přežvýkavců vliv na hladiny Se v krvi na aktivitu GSH-Px na bachorovou fermentaci na složení a kvalitu kolostra a mléka na koncentraci Se u mláďat na imunitu (postvakcinační odpověď) na experimentální parazitární infekci na obsah Se ve tkáních → potravinách, mléce, výrobcích …
18
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce
Organika vs. anorganika u koz – aktivita GSH-Px
19
Vědecko-výzkumná činnost – přístup – spolupráce
Se v krvi při dotaci I u kůzlat
20
Vědecko-výzkumná činnost – aktuálně řešená témata
„Barevné pšenice“ Využití čiroku ve výživě přežvýkavců
21
Další témata Hodnocení kvality a zdravotní nezávadnosti syrového mléka krav, ovcí a koz Inovace ve zpracování kozího mléka - Program rozvoje venkova - Polabské mlékárny, VŠCHT Praha, MENDELU v Brně
22
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa telat
23
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa telat
Zdroj: Křivová š. 2017: Diplomová práce
24
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa kamelidů
25
Perspektivní oblasti výzkumu – výživa kamelidů
26
Perspektivní oblasti výzkumu
basic ref. range TP (g/l) Albumin (g/l) Globulin (g/l) Crea (μmol/l) Urea (mmol/l) TG (mmol/l) Chol (mmol/l) BHB (mmol/l) 0-0.25 NEFA (mmol/l) Bil (μmol/l) 0-3.9 ALP (μkat/l) ALT (μkat/l) AST (μkat/l) GGT (μkat/l) CK (μkat/l) LDH (μkat/l)
27
Cesty dalšího rozvoje Budování experimentálního a laboratorního zázemí (analýzy krmiv, bachorové tekutiny, krve, moče, výkalů…) Mezioborová spolupráce Výživa zvířat a funkční potraviny – prevence civilizačních chorob půda, voda → rostliny (krmivo) → → zvíře → produkce → potravina → → člověk
28
Vědecko-výzkumná činnost – budoucí témata
Výživa a metabolismus za jasně definovaných podmínek Izogenní linie pšenic ve výživě zvířat Nové markery výživy, metabolismu a zdraví Nutrigenomika
29
Koncepce – spolupráce – nové možnosti a přístupy
LF UP Olomouc - cytochromy P doc. RNDr. Eva Anzenbacherová, CSc.
30
rozvoj oboru Závěry – výsledky koncepce Fungující tým:
- spokojení, vzdělaní a nadšení studenti, absolventi a tým akademických a VV pracovníků Špičková experimentální základna Spolehlivý a žádaný partner spolupráce Výstupy VV činnosti Akreditace zajištěné financování rozvoj oboru
31
Poděkování Rodina všichni další kolegové/kolegyně z ústavů…
spoluautoři publikací, spoluřešitelé projektů… studenti Rodina
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.