Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Ing. Dana Pražáková, Ph.D. kancelář ústředního školního inspektora Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků
2
Vybrané podněty k DVPP za období 2014 - 2016
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Vybrané podněty k DVPP za období Vize ČŠI - kompetentní a důvěryhodná instituce, která prostřednictvím sběru a vyhodnocování dat poskytuje spolehlivé informace o kvalitě počátečního vzdělávání v ČR Výroční zpráva 2015/2016 Tematické zprávy (Podpora gramotností, Podpora nadaných dětí a žáků … ) Mezinárodní šetření Zjištění, doporučení směrem k systému i školám, metodická podpora školám i jednotlivým učitelům
3
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Šetření TALIS 2013 a TIMSS 2015 TALIS mezinárodní šetření o vyučování a učení - dotazník pro učitele a ředitele úroveň ISCED 2, 34 zemí nebo regionů (v ČR 220 ředitelů a 3219 učitelů) TIMSS 2015 – matematika a přírodověda, žáci 4. ročníků (49 zemí), dotazníky pro žáky, učitele, ředitele i rodiče (v ČR 159 ZŠ, přes žáků a rodičů, učitelů a 159 ředitelů)
4
Pohled ČŠI na profesní rozvoj učitelů
Sebedůvěra učitelů Čeští učitelé si oproti průměru zemí věří téměř nejméně ze všech ve schopnosti inspirovat, motivovat a podpořit všechny žáky ve schopnosti zapojovat rodiče a maximálně využít potenciál každého žáka – klást dostatečně vysoké cíle
5
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Doporučení ČŠI programy DVPP směřovat ke vzdělávacím aktivitám realizovaným přímo ve školách, využívat více komplexnější podoby těchto aktivit využívání technologií v DVPP – podpora synchronní i asynchronní komunikace, blended learning apod.
6
Společné vzdělávání pedagogická diagnostika individualizace
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Společné vzdělávání pedagogická diagnostika individualizace využívání aktivizujících metod ve výuce identifikace a podpora nadaných a mimořádně nadaných dětí a žáků podpora dětí a žáků s OMJ spolupráce s asistenty pedagoga obecně vzdělávání v oblasti specializovaných činností (výchovní poradci, školní metodici prevence)
7
Prevence a osobnostní rozvoj
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Prevence a osobnostní rozvoj koncepční DVPP v oblastech identifikace projevů šikany a volby adekvátních postupů při jejím řešení rozvoj dovednosti pedagogů integrovat do vzdělávání průřezové pojetí etické výchovy a dovednosti posilovat prožitkové formy vzdělávání dětí a žáků s cílem osvojení a upevnění hodnotového systému, kompetence pro rozvoj demokratické kultury implementaci systémů prevence rizikového chování žáků v praxi komunikace s rodiči a komunikace v krizových situacích
8
Podpora zdraví a bezpečnostní témata
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Podpora zdraví a bezpečnostní témata začleňovat všechna bezpečnostní témata do programů DVPP a rozvíjet dovednosti pedagogických pracovníků pracovat s bezpečnostními tématy v průběhu celého vzdělávání zajištění bezpečnosti žáků zejména v kyberprostoru výuce předmětu Zdravotní tělesná výchova ve školách, zejména s ohledem na vysoký podíl žáků osvobozených od tělesné výchovy cílenému rozvoji pohybových dovedností dětí včetně vedení zdravotního cvičení
9
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Podpora hodnocení školení k využívání elektronické platformy InspIS ŠVP pro tvorbu a úpravy školních vzdělávacích programů, InspIS PORTÁL pro komunikaci s veřejností a InspIS SET pro ověřování výsledků poskytování popisné zpětné vazby a podpora formativního hodnocení podpora reflektivních dovedností pedagogů podpora sebehodnocení a vzájemného hodnocení systematické hodnocení individuálních vzdělávacích výsledků a řízení hodnoticích procesů v souladu se ŠVP
10
Rozvoj kompetencí pedagogů
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Rozvoj kompetencí pedagogů ke spolupráci s externími partnery (školská poradenská zařízení, zaměstnavatelé, vysoké školy, krajští koordinátoři, OSPOD k využívání efektivního, zřetelného a cíleného závěrečného hodnocení proběhlé výuky k aplikaci účinných pedagogických přístupů vedoucích k individualizaci vzdělávání v oborových didaktikách (včetně odborných předmětů) v oblasti praktického vyučování
11
Rozvoj kompetencí pedagogů (pokračování)
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Rozvoj kompetencí pedagogů (pokračování) v orientaci na soudobé dějiny při výuce dějepisu k zajištění kvalitního kariérového poradenství ve škole k podpoře kooperativní a individualizované výuky k podpoře žáků ohrožených školním neúspěchem (na středních školách zejména v oblasti českého jazyka a matematiky) účelné využívání moderních technologií (didaktický potenciál ICT i v oblasti společného vzdělávání)
12
Podpora vedoucích pracovníků škol
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Podpora vedoucích pracovníků škol využívání zjištěných výsledků k identifikaci slabých míst, přijímání navazujících opatření řízení a zejména vedení pedagogických procesů a podpora vzájemné komunikace a spolupráce mezi vedením školy a pedagogy trvalému prohlubování a využívání manažerských dovedností s cílem zefektivňovat a inovovat procesy řízení a podpora dovednosti delegovat osobnostní rozvoj ředitelů komunikace s rodiči a využívání efektivních informačních systémů
13
Doporučení pro DVPP v zájmovém vzdělávání
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Doporučení pro DVPP v zájmovém vzdělávání vzdělávaní zaměřit na práci s účastníky se speciálními vzdělávacími potřebami a s nadáním, dále na aktivní spolupráci se školskými poradenskými zařízeními rozvíjet kompetence pedagogů k: důslednému propojování ŠVP školní družiny, školního klubu se ŠVP školy a u středisek volného času se ŠVP partnerských škol zohledňování nových trendů v pravidelné zájmové činnosti, pohybové aktivity a netradiční kroužky
14
Představení vzdělávacích programů – Vzdělávací lídr a Lesson study
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Představení vzdělávacích programů – Vzdělávací lídr a Lesson study
15
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Hlavní cíle aktivity „vzdělávací lídr“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 současné nastavení funkčního studia pro ředitele škol se málo orientuje na řízení pedagogického procesu přitom tzv. leadership je zásadní prerekvizitou z hlediska orientace na vzdělávací úspěch každého žáka orientace aktivity s názvem „vzdělávací lídr“ se proto zaměřila na: pedagogický leadership kompetence s ním spojené rozvíjení nových kompetencí, větší porozumění pro náročná témata, emoční a intelektuální podpora, změna stereotypů
16
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Zařazení aktivity „lesson study“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 čeští učitelé se málo zapojují do některých forem profesního vzdělávání např. jen cca 15 % českých učitelů (oproti 30 % učitelů v rámci průměru TALIS) provádí individuální nebo skupinový výzkum tato forma vzdělávání je v řadě zemí velmi oblíbena, např. v Japonsku (pod názvem „lesson study“) je velmi využívána v rámci matematiky
17
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů
Hlavní cíle aktivity „lesson study“ vycházející z výsledků šetření TALIS 2013 orientace aktivity s názvem „lesson study“ se proto zaměřila na: přípravu vyučovací hodiny (ve spolupráci s didaktikem), její reálné odučení a natočení na video analýzu videonahrávky a úpravu vyučovací hodiny (metodický materiál) možnost učit se hlouběji porozumět výuce pomocí spolupráce s jinými učiteli, snaha porozumět tomu, jak se žáci učí a jak uvažují
18
Profesní rozvoj pedagogů v projektu NIQES
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Profesní rozvoj pedagogů v projektu NIQES metodické vedení (moduly InspIS a lektory) při úpravě a tvorbě ŠVP - stanovování dílčích pedagogických cílů a plánování učebních aktivit ve školách pro kontinuální zvyšování kvality a efektivity učení žáků pro využívání různých typů úloh při hodnocení (zvýšení kompetencí pedagogických pracovníků potřebných pro uplatňování moderních metod hodnocení) 8hodinové semináře, max 15 účastníků v mobilních vzdělávacích centrech v regionech a školní týmy přímo ve školách na základě potřeb dané školy. téměř proškolených účastníků
19
Projekt Komplexní systém hodnocení
Pohled ČŠI na profesní rozvoj pedagogů Kam dál? Projekt Komplexní systém hodnocení zkvalitnění inspekční činnosti sdílení a porozumění kritériím kvalitní školy napříč vzdělávacím systémem vývoj dosud chybějících metod, postupů a nástrojů, pro zajištění komplexnosti hodnocení kvality počátečního vzdělávání nová metodická podpora školám v podobě popisů dobré praxe reálných českých škol
20
Dana Pražáková Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha 5
kancelář ústředního školního inspektora Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ Fax: ǀ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.