Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
RAYONISMUS SUPREMATISMUS KONSTRUKTIVISMUS NEOPLASTICISMUS (De Stijl) Funkcionalismus BAUHAUS
2
R a y o n i s m u s (rusky lučismus)
3
● 1913 v Rusku → Michail Larionov
a jeho družka Natalia Gončarovová, (ray nebo luch = paprsek) ● syntézou kubismus, futurismu a orfismu → od kubismu převzal lomení forem, od futurismu pohyb a od orfismu jasné barvy ● Hlavním principem rayonismu bylo doslova křížení odražených paprsků z různých objektů, podle Larionova rayonismus představoval opravdový pocit umění a osvobození se z konvencí realismu, které měly utlačovat umělce. Pokud se zabýváme ne objekty, ale shluky paprsků z nich vycházejícími, můžeme budovat obraz následovně: Shluk paprsků z objektu A se kříží s paprsky z objektu B, v prostoru mezi nimi se objevuje jistá forma, která je izolována umělcovou vůlí… Vnímání shluku paprsků, ne objektu samotného, je ze své přirozenosti o mnoho blíže symbolickému povrchu obrazu než samotnému objektu. Toto zobrazení je pak téměř totožné s fatou morganou… (pramen: artmuseum.cz)
4
Michail Larionov
8
Natalia Gončarovová Sklizeň
9
Kočky
10
Žlutý a zelený les
11
Suprematismus Kazimir Malevič
podstatou je výrazový prostředek, úplné oproštění od předmětnosti ve prospěch čisté senzibility (abstraktních tvarů), tj.čistých pocitů, barva a forma mají mít supremaci (převahu) nad pouhým zobrazováním viditelného světa jevů. roku 1915 vydává manifest suprematismu s názvem „Od kubismu k suprematismu , fascinuje ho krása matematických forem, ale s vášní pro „vznešenost vesmíru“, pohyb směrem k nekonečnu, objevil sílu prázdných prostorů (inspirován létáním). Černý čtverec je zvukem na bílém pozadí ticha. Vrchol r Bílý čtverec na bílém pozadí - askeze na hranici vyobrazení nicoty
15
Ruský konstruktivismus
● Směr zdůrazňoval technickou dokonalost a krásu hmoty, účelnost stavby. Prolínal se s raným funkcionalismem. Na rozdíl od něj dává větší důraz na dynamismus (vertikalita konstrukcí, diagonály). Vladimír Tatlin Antoine Pevsner - El Lisickij Naum Gabo Alexander Rodčenko
16
Vladimir Tatlin Projekt III.internacionály
19
El Lisickij
22
bratři Antoine Pevsner a Naum Gabo
Realistický manifest, návaznost na Tatlinovy konstruktivistické myšlenky Sochaři Gabo průkopník kinetického umění
23
Naum Gabo
24
A.Pevsner KONSTRUKCE PROSTORU
25
(nové plastické umění)
NEOPLASTICISMUS (nové plastické umění) - Skupina De Stijl (nizozemské hnutí, založené r.1917, trvání až do r.1931) Piet Mondrian a Theo van Doesburg zaměření na formu: kompoziční zjednodušení na horizontální a vertikální směr - Hledání harmonie a řádu v čisté abstrakci a redukci do základních barev a univerzálních tvarů - Východiska v přírodě, ale jinak vyloučení všeho, co by odkazovalo na vnímatelnou realitu
26
Piet Mondrian
27
Piet Mondrian
28
Piet Mondrian
29
Linie a barva
30
Piet Mondrian Strom a oceán
31
Piet Mondrian KOMPOZICE X
34
Theo van Doesburg KOMPOZICE XVI
35
Theo van Doesburg
36
Theo van Doesburg
37
Vliv neoplasticismu na design
41
Bauhaus W.Gropius 1919 – Výmar, Walter Gropius, světový význam v
oblasti průmyslového designu a řemesla Od r v Dessau pod vedením Hannese Meyera Od r školu řídí Mies van der Rohe, až zrušení nacisty r.1933 Cíle: propojit umění s řemeslem, převážně architekti a designéři, testují jak nové technologie uvést do průmysl.výroby, exaktní studium výtvarných elementů a jejich uplatnění v uceleném díle „Architektura se má rozšiřovat vnitřní logikou, která by nebyla zatížena liniemi, fasádami a všemožnými klamy“ W.Gropius
42
Gropius - vila
43
W.Gropius SERVIS
44
W.Gropius – kabinet pro časopisy (1923)
45
W.Gropius FAGUS továrna na výrobu obuvi
48
Funkcionalismus Klíčová slova:
purismus; Adolf Loos a Ornament a zločin; Le Corbusier a pět bodů moderní architektury; soulad funkce, materiálu a tvaru; brutalismus; organická architektura jako programový návrat k přírodě, F.L.Wright; J.Utzon a A.Aalto
49
Adolf Loos
50
Műllerova vila Praha
51
Műllerova vila (interiér)
Praha
52
Le Corbusier Pět bodů moderní architektury:
Roku 1927 byl Le Corbusier přízván Miesem vad der Rohe k účasti na výstavbě kolonie Weissenhof ve Stuttgartu. Postavil zde dva domy. Při této příležitosti publikuje proslulých Pět bodů moderní architektury (funkcionalismu).: 1. Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. 2. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. 3. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. 4. Pásová okna: systém sloupů nám umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. 5. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro naprosto volné řešení oken a průčelí.
53
The Villa Savoye (1929)
54
La Chapelle de Notre-Dame-du-Haut
(kaple P.Marie na výšinách) u městečka Ronchamp ve Francii
55
Chair LC4
56
Organická architektura Frank Lloyd Wright
57
Falling Water
58
Taliesin West Morning Light (1937, Wisconsin)
59
Chicago, Domov a studio
60
Guggenheimovo muzeum v New Yorku
61
Ennis House, Los Angeles
62
Jørn Utzon
63
Opera v Sydney
64
Alvar Aalto
65
Vitra Design Museum
66
Helsinki, University of Technology
67
Křeslo PAIMIO (1932)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.