Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Školní rok 2016/2017 Předškolní a mimoškolní pedagogika

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Školní rok 2016/2017 Předškolní a mimoškolní pedagogika"— Transkript prezentace:

1 Školní rok 2016/2017 Předškolní a mimoškolní pedagogika
Kurz plavání pro DS Školní rok 2016/2017 Předškolní a mimoškolní pedagogika

2 Podmínky pro splnění kurzu
1. Absolvování prvních 5 hodin výuky 2. Žákyně do 30 let 200 m volným způsoben na čas a 50 m na techniku 2. Nad 30 let libovolným způsobem na čas a uplavání 20 metrů na techniku. 3. Úspěšné splnění závěrečného testu 4. Splnění je podmínkou klasifikace v předmětu tělesná výchova s didaktikou za maturitní ročník

3 Hodnocení výsledků žáků nad 30 let
a) technika na 20 m kraul, prsa a znak b) uplavání 100 metrů volný způsob v následujících limitech c) závěrečný písemný test Poznámka: Pokud žák splní podmínky dříve než za 15 hodin, nemusí již na další hodiny praktického výcviku docházet. Do 35 let Do 40 let Do 45 let Do 50 let Nad 50 let 100 volný způsob 3: 00 3:10 3:20 3:30 Bez limitu

4 Hodnocení žáků do 30 let 200 volný způsob - 5:30 50 m kraul - 1:10
50 m prsa :15 50 m znak :15

5 Organizace výcviku Docházka na hodiny Hygiena
výuka probíhá formou kurzu absence se nezapisuje do TK účast na hodinách je povinná při neúčasti je nutné se omluvit a přinést omluvenku do evidence se zapíše „o“ výuka bude probíhat i ve 2.r., případně vyšším ročníku žákyně se svlékne v šatně do spodního prádla plavky, hygienické potřeby a ručník dá do igelitové tašky ve sprše se svlékne a nahá osprchuje oblékne si plavky, všechny věci nechá v igelitové tašce mobily, peníze vezme do sprchy po výuce se osprchuje, osuší, oblékne do suchého prádla, mokré plavky dá do tašky, v šatně se oblékne, osuší vlasy

6 Organizace plavání v ČR
Kdo se podílí Základní plavecké dovednosti organizují nejrůznější ziskové i neziskové organizace může probíhat i v rodině rozdělení na plavce a neplavce plavec je ten, který uplave 25 m výcvik je přípravný (neplavci) dále základní zdokonalovací organizují mateřské školy a 1. stupeň základní školy atd. orientace a potápění skoky do vody po nohou i po hlavě splývání na místě a v pohybu v obou polohách dýchání ve vodě v klidu a za pohybu pohyb vpřed pomocí nohou i paží

7 Charakteristika plavání
Plavání zvyšuje práceschopnost oběhového systému Zlepšuje se práce dýchacích svalů a zvyšuje vtální kapacita plic (VC) Odlehčuje se zatížení páteře, vhodné pro osoby s vadným držením těla (lordóza, skolióza, kyfóza) Zvyšuje se kloubní pohyblivost Zlepšuje se termoregulace a odolnost organismu Zkvalitňuje se činnost nervové soustavy

8 Didaktika plavání Výcvik plavců. Výcvik neplavců
Plavec je ten, který uplave 25 metrů. Neplavci - skupina maximálně 10 dětí na 1 učitele Plavci – skupina maximálně 15 dětí na 1 učitele Tyto údaje platí pro výcvik, při koupání ve volné přírodě i v bazénu jsou tyto počty výrazně menší

9 Skladba hodiny A) Úvodní ( nástup, prezence, seznámení s obsahem, poučení o bezpečnosti). B) Průpravná (lehké rozcvičení na břehu, hry ve vodě, rozplavání) C) Hlavní (opakování a zdokonalování, nácvik nových prvků, plavání na výkon, klasifikace……) D) Závěrečná (hry, pády, skoky, zhodnocení hodiny)

10 Plavecké pomůcky Některé se používají pouze v určitých fázích výcviku, jiné neustále Vhodné: Plavecké desky, brýle, ploutve, pullboy(piškoty), packy( pro práci paží), atd Nevhodné: např: plavecké kruhy ( znemožňují správnou plaveckou polohu a neumožňují práci paží)

11 Cvičení na suchu Využívat co nejméně a pouze u složitějších pohybů, protože neposkytují správnou představu o záběru. Chybí odpor vody!!!

12 Obtížnost plaveckých způsobů
1. Znak ( jednoduchý záběr pažemi i nohama, bezproblémové dýchání) 2. Prsa ( jednoduchý záběr pažemi, problémy se záběrem nohou, celkem snadné dýchání) 3. Kraul (složitější záběr pažemi, obtížné dýchání) 4. Motýlek (složitá koordinace těla, vlnění, kopy nohama i dýchání, fyzicky náročné)

13 Hry ve vodě Možnosti různého rozdělení
A) hry s pravidly, hry bez pravidel B) hry s náčiním , hry bez náčiní C) podle nacvičované dovednosti - hry pro seznámení s vodou - hry pro splývání - hry pro dýchání - hry pro orientaci ve vodě -

14 Hry pro seznámení s vodou
Jejich smyslem je odstranit strach dětí z vody. Měly by být zábavné, rušné a závodivé. pohyby vodních zvířat (husy, kačenky….) chůze a běh ve vodě, různé honičky, honičky s úkoly, Na rybáře, červení a bílý zaháněná stříkáním gejzír, vlnobití souboj jezdců, dopravník

15 Hry pro nácvik splývání
Odstraňují strach při položení na hladinu v obou polohách, seznamují plavce se silou, která jej nadnáší. Zásady: tělo zpevněné, paže spojené, hlava mezi pažemi, břicho zatažené, hýždě stažené, špičky propnuté rybičky rakety hříbek sépie, mrtvolka, akvabely,

16 Hry pro nácvik dýchání Během celého výcviku nacvičujeme krátký vdech ústy těsně nad hladinou a delší výdech s maximálním úsilím pod hladinou. zaháněná předmětů foukáním(hračky, malé míčky) horká polévka, horká kaše kosení obilí pumpy hrozící vodník

17 Hry pro orientaci ve vodě
obratnost ve vodě ( stoj na rukou, kotoul, přemet) proplouvání překážek vyhazování potápění a lovení předmětů pády a skoky Pozor: U těchto her je potřeba dbát na zvýšenou bezpečnost. Všechny hry se využívají po celou dobu výcviku pro zopakování látky nebo zpestření výcviku.

18 Znak Poloha: mírně šikmá, hlava z vody, brada mírně přitažená k hrudníku, ramena u hladiny, boky mírně níže Pohyb nohou: střídavý, vychází z kyčlí, špičky nohou mírně k sobě, kolena uvolněná, rozsah cm Pohyb paží: střídavý, paže se přenáší za hlavu napnutá, ale uvolněná, zasunuje se do vody malíkovou hranou a záběr probíhá podél těla mírně pokrčenou paží- končí dotekem na stehno Dýchání: nejjednodušší , plynulé, není proti odporu vody Souhra : na jeden záběr paží kopů nohama Chyby: křečovitě napnuté nohy, kolena vystupují z vody, záběr nataženou paží do hloubky, plavec ve vodě „ sedí“

19 Prsa – nejpomalejší Poloha: Mírně šikmá, ramena u hladiny,
Pohyb nohou: Ze splývavé polohy krčíme nohy v kolenou, kolena mírně od sebe, vytáčíme chodidla a odrážíme se chodidly a vnitřní stranou bérce Pohyb paží: Záběr začíná ze vzpažení pohybem dolů, pokračuje pokrčením v loktech ( zabíráme celými dlaněmi a předloktím), končí přitištěním nadloktí k trupu a následuje trčení paží těsně pod hladinou do vzpažení Dýchání: Vdechujeme na konci záběru paží , vydechujeme při pohybu paží vpřed Souhra : po záběru pažemi následuje záběr nohou Chyby: Nevytočená chodidla ( propichování), záběr pažemi i nohama příliš do stran, křivý střih, současný záběr paží a nohou

20 Kraul - nejrychlejší Poloha: Téměř vodorovná, horizontálně s hladinou, plynulá a rovnoměrná rotace trupu při střídání záběru pažemi Pohyb nohou: střídavý, vychází z kyčle, nárty jsou vytočené mírně dovnitř, pokračuje mírné pokrčení v kolenou a pohyb dolů, při pohybu zpět k hladině je noha napnutá – rozsah pohybu15 – 20 cm – používá se nejčastěji šestidobý kraul Pohyb paží: střídavý, (existuje 5 fází, níže je zjednodušeno) Záběrová fáze: Prsty jsou mírně od sebe, ale zpevněné, paže zabírá nejprve dolů, v největší hloubce se krčí v lokti a záběr směřuje pod trup, záběr končí odtlačením až u boků (odtlačení jsme nedělali) Přenosová fáze: paže se vytahuje z vody nejprve loktem, je pokrčená, do vody se zasouvá v šíři ramen nejprve prsty, pak předloktím a loktem Dýchání: nádech začíná otočením hlavy na konci záběru paže na „nádechové straně“, nádech je krátký a intenzivní, výdech je dlouhý a hluboký Největší chyby: Paže se zasouvá do vody loktem nebo nataženou paží, nohy jsou hluboko pod hladinou, hlava se při nádechu zvedá


Stáhnout ppt "Školní rok 2016/2017 Předškolní a mimoškolní pedagogika"

Podobné prezentace


Reklamy Google