Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo."— Transkript prezentace:

1 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2046 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Období vytvoření DUM: Prosinec 2012

2 Anotace: Stavba Země - přeměněné horniny (vznik, výskyt a význam). Jazyk: Český Očekávaný výstup: Základní znalosti o vzniku, složení, výskytu a významu přeměněných hornin. Ročník: 9. Druh učebního materiálu: Prezentace

3 Přírodopis 9. třída MINERALOGIE HORNINY METAMORFOVANÉ Základní škola a Mateřská škola Sepekov

4 Metamorfované (přeměněné) horniny - vznik - ze všech druhů hornin působením vysokých teplot, tlaků a chemizmu prostředí - výsledný stupeň přeměny závisí na délce působení a velikosti těchto činitelů - zvětrávání - usazování - vyvřelé horniny - tuhnutí magmatu - magma usazené horniny - přeměna - přeměněné horniny - tavení - Obrázek č. 1 HORNINOVÝ CYKLUS

5 Způsoby přeměny hornin - tlaková (dynamická) - v oblastech zlomů zemské kůry, kdy dochází vlivem tlaku a posunů zemské kůry k rozdrcení hornin na malé úlomky, pak dojde k jejich opětovnému zpevnění (zlom San Andreas) - dotyková (kontaktní) - působením žhavého magmatu na starší horniny, vliv mají také plyny a páry, které se z magmatu uvolňují a obohacují okolní horniny o nové prvky - šoková - náhlým zvýšením teplot a tlaků (např. úder blesku, hoření uhelných slojí, dopad velkého meteoritu) - oblastní (regionální) - postihuje horniny na rozsáhlých územích (stovky až tisíce km²)

6 Horniny vzniklé oblastní (regionální) přeměnou - vlivem teploty, všesměrného tlaku způsobeného tíhou nadložních hornin nebo jednosměrným horotvorným tlakem vznikají horniny nazývané krystalické břidlice - nerosty původních hornin překrystalovaly a uspořádaly se ve směru působícího tlaku - znaky - břidličnatost a foliace. Obrázek č. 2

7 Horniny vzniklé oblastní (regionální) přeměnou a) krystalické břidlice vzniklé přeměnou usazených hornin - fylit – nízký stupeň přeměny - svor – střední stupeň přeměny - pararula – vysoký stupeň přeměny b) krystalické břidlice vzniklé přeměnou vyvřelých hornin (žula, syenit) - ortorula – vysoký stupeň přeměny - migmatit – výrazně páskovaná hornina - mramor (krystalický vápenec) - z vápenců - grafitová ložiska – přeměnou uhelných slojí Obrázek č. 3 Fylit Obrázek č. 4 Mramor

8 Fylit - vznik částečnou přeměnou jílových usazených hornin - břidličnatá struktura, velmi dobře se štípe - používá se jako střešní krytina - složení - sericit (hedvábný lesk), chlorit (šedozelená barva), křemene, albitu (živec sodný), biotit Obrázek č. 5

9 Svor - složení - slída, křemen - granát, kyanit, turmalín, andalusit, staurolit - množství lupínkovité slídy způsobuje výraznou foliaci - živec je mikroskopický nebo schází (tím se liší od rul) - světle šedý, světle hnědý, červenohnědý, šedočerný - kusový se nechá nalézt na polích v okolí Sepekova Obrázek č. 6

10 (Para)rula - složení - křemen, živce (plagioklas), slídy - při vyšším stupni přeměny obsahuje aluminosilikáty (kyanit, andalusit, sillimanit, cordierit, staurolit) a granáty - podle obsahu dalších minerálů - svorová pararula (s nízkým obsahem živců), pararula grafitická, amfibol-biotitová, dvojslídná - použití - kamenná drť a stavební kámen - v okolí Sepekova se vyskytuje grafitická forma Obrázek č. 7 Grafitická pararula

11 (Orto)rula - produkt regionální metamorfózy - vznik - přeměnou vyvřelých hornin jako jsou granitoidy, granodiority, křemité diority - hrubo až středozrnná, výrazně břidličnatá hornina - složení - křemen, biotit, muskovit, draselný živec, méně častý je plagioklas - vedlejší minerály - granáty, kyanit, amfibol Obrázek č. 8 Obrázek č. 9

12 Migmatit - tvořen ze dvou složek - granitové a rulové. - vzhled páskované žuly x ruly - stavební kámen, obkladový materiál Obrázek č. 10 Obrázek č. 11

13 Mramor - více než 95 % kalcitu - příměsi - jílové hmoty, různé nerosty (grafit, limonit, hematit) - v širším slova smyslu se za mramor označuje každý vápenec, který se dá leštit Obrázek č. 12 Obrázek č. 13

14 Mramor - ceněný materiál pro sochaře (Carrara, Itálie) - lom světla způsobuje „voskový“ vzhled (dojem živého těla) - stavební materiál, k dekorativním účelům, při dláždění chodníků, brusivo v brusných pastách (i v zubních), plnidlo při výrobě papíru (tzv. křídový papír) - v okolí Sepekova nebyl popsán Obrázek č. 14 Obrázek č. 15 Carrara

15 Závěrem 1) Jak vznikají přeměněné horniny? 2) Popiš některý ze způsobů vzniku přeměněných hornin. 3) Z čeho vznikají přeměněné horniny? 4) Vyjmenuj 3 příklady přeměněných hornin. 5) Jak se zpravidla poznají přeměněné horniny? 6) Které přeměněné horniny se vyskytují v okolí bydliště? - působením vysokých teplot, tlaků a chemizmu prostředí - dotykový, šokový, tlakový, oblastní - ze všech typů hornin - vyvře- lých, usazených i přeměněných - fylit, svor, rula (para, orto), mramor, migmatit, mylonit - podle břidličnatosti a foliace - ruly, svor, skarn (Chlum)

16 Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 1, [cit. 2012-12-22], Licence Public domain, Woudloper/Woodwalker, File:Rockcycle.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rockcycle.jpg Obrázek č. 10, [cit. 2012-12-22], Licence Creative Commons, Siim Sepp, Soubor:Migmatite 2005.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Migmatite_2005.jpg Obrázek č. 11, [cit. 2012-12-22], Licence Creative Commons, Siim Sepp, File:Migma ss 2006.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Migma_ss_2006.jpg Obrázek č. 14, [cit. 2012-12-22], Licence Creative Commons, Klaus with K, File:Carrara ponti di Vara04 2007-03-30.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Carrara_ponti_di_Vara04_2007-03-30.jpg Obrázek č. 15, [cit. 2012-12-22], Licence Creative Commons, Robert Valette, File:Sarco. quatre des sept dormants..jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sarco._quatre_des_sept_dormants..jpg?uselang=cs Obrázek č. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, autor Josef Himl, ZŠ a MŠ Sepekov

17 K O N E C


Stáhnout ppt "Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_193_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google