Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRenata Veselá
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: 10.1.2012 Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO Téma: Anatomie a fyziologie člověka – Buňka-tkáň- orgán Ročník: 8. Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2979
2
BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN
3
BUŇKA Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně Základní stavební a funkční jednotka živého organismu Obsahuje genetické informace Buňky mají různý tvar a velikost Buňky mají různě dlouhou životnost V lidském těle žijí buňky volně – např. krvinky, nebo vázaně – tvoří tkáně
5
TKÁNĚ Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá Tkáň je soubor buněk přibližně stejného tvaru a jedné hlavní funkce Tkáně dělíme: 1. tkáň výstelková 2. tkáň pojivová 3. tkáň svalová 4. tkáň nervová 5. tkáň tekutá
6
Tkáň výstelková - epitelová Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový Buňky na sebe těsně naléhají Pokrývá povrch těla Podle tvaru buněk rozlišujeme: epitel plochý, cylindrický (válcový), kubický (krychlový) Podle počtu vrstev rozlišujeme: jednovrstevný a vícevrstevný epitel Epitely se dále dělí podle funkce: krycí, výstelkový, žlázový, resorpční a smyslový
7
Tkáň pojivová Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo Buňky jsou od sebe vzdáleny Prostor mezi nimi vyplňuje mezibuněčná hmota Podle typu tkáně rozlišujeme: A) vazivo – vazy, šlachy, kloubní pouzdra, tukové vazivo v podkoží, mízní uzliny B) chrupavka – pevná a pružná, nemá schopnost regenerace C) kost – nejtvrdší pojivo
8
Tkáň svalová Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli Svalová tkáň se může zkrátit – kontrahovat V lidském těle jsou tři druhy svalových tkání: A) hladká – tvoří stěny vnitřních orgánů, nepodléhá naší vůli, smrštění je pomalé B) příčně pruhovaná – tvoří základ podkožního a kosterního svalstva, ovládáme naší vůlí C) srdeční – má schopnost automatického smrštění, nepodléhá naší vůli
9
Tkáň nervová Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk Má schopnost vytvářet,přijímat a vést vzruchy Neuron je základní stavební a funkční jednotkou nervové tkáně Neuron se skládá z těla nervové buňky, dlouhých a krátkých výběžků Podpůrné buňky – gliové – vytvářejí vhodné prostředí pro činnost nervových buněk
10
Tělní tekutiny Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky Tvoří tekutou tkáň Patří sem krev, míza, tkáňový mok Skládá se z : a) plazmy b) volných buněk – krvinky, mízní buňky
11
Otázky 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně? 1. Co je základní stavební jednotkou v organismu? 2. Jaké znáš druhy tkání? 3. Která tkáň pokrývá povrch těla? 4. Patří bílé krvinky mezi tkáně?
12
Odpovědi 1. prezentace str. č. 3 – buňka 2. prezentace str. č. 5 – pojivová, výstelková, nervová, tekutá, svalová 3. prezentace str. 7 – tkáň výstelková 4. prezentace str. 10 - ano
13
ANOTACE Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví. Cíl hodiny: - osvojení významu pojmů - zvládnutí základních vztahů v organismu - práce s prezentací Znalosti lze využít v dalších předmětech: výchově ke zdraví.
14
Použitá literatura, zdroje LUDĚK J. DOBROURUKA, BLANKA VACKOVÁ, REGINA KRÁLOVÁ, PAVEL BARTOŠ. Přírodopis III. Praha: Scientia, 1999. ISBN 80-7183-246-4. IVAN DYLEVSKÝ. Anatomie a fyziologie člověka. Olomouc: Epava, 1998. ISBN 80-901 667-0-9. JAN KANTOREK, JAROSLAV JURČÁK,JIŘÍ FRONĚK A KOL. Přírodopis 8. Olomouc: Prodos, 1999. ISBN 80-7230-040-7. EDUARD KOČÁREK, EDUARD KOČÁREK. Přírodopis pro 8. ročník základní školy. Praha: Jinan, 2000. JIŘÍ FRONĚK. Lidské tělo. Praha: Blug, 1999. ISBN 80-85635-97-6 Zdroje : Vlastní tvorba www.office.microsoft.com
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.