Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniel Valenta
1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_16_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká literatura 2. poloviny 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Písňové texty divadla Semafor I.
2
Datum vytvoření projektu leden 2012 Ročník9. Popis prezentaceŽáci si zopakují znalosti z předchozích let. V 7. ročníku byly již probrány některé písňové texty Divadla Semafor.
3
Divadlo Semafor
4
Jiří Suchý Jiří Šlitr
5
Divadlo Semafor - opakování Kdy vzniklo divadlo Semafor? Co jsou tzv. text appealy? Vysvětlete název Semafor. Kdo tvořil hlavní dvojici tohoto divadla? Jaký byl mezi nimi rozdíl? Která hra patřila k jejich nejúspěšnějším? Co zasáhlo toto divadlo? Jak souvisí Erbenova Kytice s tímto divadlem? Kdo v této hře hrál? S kým začal spolupracovat Jiří Suchý a proč?
6
Tulipán: Přišel mi k …………… Gratulovat Olda A přinesl mi Žlutej ……………… A pěknou reprodukci Od Marolda Je na ní vidět Bitva u ……………… Pověsil jsem si ……………… do pokoje A tulipán jsem Pod ni …………… Jo ……………… a ……………… To je moje! Pak jsem to s Oldou Pěkně ………………… Proč nechal jsem ………… pod …………… Proč? Proč jsem ho radši nepostavil na …………… Proč? Když ……………… padne ……………… se kácí Tulipán vadne Barva se …………… I kytka pozná Že …………… hrozná Životu nesvědčí A proto ……………… Že když kvůli pánům Se lidi začnou Mezi sebou ……………… Neprospívá to Vůbec …………………… A nezlobte se ………………………………………………
7
Tulipán: Přišel mi k svátku Gratulovat Olda A přinesl mi Žlutej tulipán A pěknou reprodukci Od Marolda Je na ní vidět Bitva u Lipan Pověsil jsem si Bitvu do pokoje A tulipán jsem Pod ni postavil Jo umění a kytky To je moje! Pak jsem to s Oldou Pěkně oslavil Proč nechal jsem tulipán pod obrazem Proč? Proč jsem ho radši nepostavil na zem Proč? Když výstřel padne Voják se kácí Tulipán vadne Barva se ztrácí I kytka pozná Že bitva hrozná Životu nesvědčí A proto tvrdím Že když kvůli pánům Se lidi začnou Mezi sebou prát Neprospívá to Vůbec tulipánům A nezlobte se Já mám kytky rád
8
Rozbor básně: 1. Doplňte text podle písně. 2. Rozeberte jej podle předlohy v sešitě.Rozeberte jej podle předlohy v sešitě. 3. Autoři chtějí svými texty nejen pobavit, ale také sdělit něco vážného. Ve kterém místě se náhle mění komická situace ve vážnou? 4. Přečtěte verše, které v protikladu k prvním dvěma slokám písně, vyjadřují závažnou myšlenku.
9
Včera neděle byla Včera ……………… byla Včera byl ………… čas Včera …………… byla Za týden bude ………… Nikdy bych …………… Že se to může stát Včera neděle byla ……… jsem si ven ……… Před ………… jsem si hrála A pak přišel ten ………… Já jsem se ……………… On neřek ani ………… Jen tak vedle mne ……… Tak jako ňaká věž A pak najednou roztál ……………… a já též Včera …………… byla Včera byl ………………… Včera …………… byla Za týden bude …………
10
Včera neděle byla Včera byl hezký čas Včera neděle byla Za týden bude zas Nikdy bych nevěřila Že se to může stát Včera neděle byla Šla jsem si ven hrát Před domem jsem si hrála A pak přišel ten kluk Já jsem se pousmála On neřek ani muk Jen tak vedle mne postál Tak jako ňaká věž A pak najednou roztál Usmál se a já též Včera neděle byla Včera byl hezký Včera neděle byla Za týden bude zas
11
Včera neděle byla 1. Doplňte vynechaná slova v textu. 2. Rozeberte báseň podle osnovy v sešitě.Rozeberte báseň podle osnovy v sešitě. 3. Vyjádři obsah textu pomocí 2 souvětí. 4. V textu se opakuje slovo na začátku veršů, které to je? 5. Jak tomuto básnickému prostředku říkáme? 6. Jak říkáme tomu, když se opakuje stejné slovo na konci veršů? nápověda: 5, 17, 10, 6, 16, 19, 1 (každé číslo odpovídá jednomu písmenu v abecedě, neberte v úvahu háčky) 7. Vyhledej v textu přirovnání, pokus se je vyjádřit jinými slovy. Proč je v textu užito? 8. Vyhledej slovo mnohoznačné, napiš, jaké významy může mít. 9. V textu se vyskytují slova nespisovná. Vypiš je a převeď do spisovné češtiny. 10. Jaký význam má v textu slovo roztál?
12
Odpovědi: 5. Jak říkáme opakování slov na začátku veršů? 6. Jak říkáme tomu, když se opakuje stejné slovo na konci veršů? nápověda: 5, 17, 10, 6, 16, 19, 1 7. Vyhledej v textu přirovnání, pokus se je vyjádřit jinými slovy. Proč je v textu užito? 8. Vyhledej slovo mnohoznačné, napiš, jaké významy může mít. 9. V textu se vyskytují slova nespisovná. Vypiš je a převeď do spisovné češtiny. 10. Jaký význam má v textu slovo roztál? ANAFORA EPIFORA „Jako ňáká věž“ - stál nehybně, strnule, mlčky Neděle – den v týdnu, celý den ŇÁKÁ – NĚJAKÁ, NEŘEK - NEŘEKL Začal komunikovat.
13
Já žiju dál Jdu ulicí tmavou Meluzína sténá Osloví mě náhle Sympatický muž Prolétla mi hlavou Kulka olověná Do srdce mi zajel Ocelový nůž Já žiju dál Kamarád z Podbaby Přikázal mě skočit Z vrcholu mé stavby S mnoha věžemi A to jenom aby Viděl na své oči Jak se budu tvářit Dole na zemi Já žiju dál Napil jsem se rtutí Polil kyselinou Když se nic nestalo Pak jsem pochopil Že ti co žijou s chutí Hned tak nezahynou A ti co do nich míří minou Zaručeně cíl
14
Rozbor básně: V čem je tato báseň rozdílná od těch předchozích? Grafická podoba básně. Ocitujte verše, které vyjadřují hlavní myšlenku textu: Poslední 4 verše: „Že ti co žijou s chutí Hned tak nezahynou A ti co do nich míří minou Zaručeně cíl“
15
Čeho si v básní všímáme? 1.Báseň (název) ……………… je ze sbírky ………… autora …………… 2.Báseň je:epická lyrická lyrickoepická 3.K hlavním motivům básně patří …………………………… 4.Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii (nonsens – nesmysl). 5.Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. 6.Báseň má celkem …… veršů, které jsou rozděleny do …… slok. 7.V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. ……………………………………… 8.Rým je ………………………
16
Použité zdroje: http://www.prostor- ad.cz/pruvodce/praha/sporilov/herci/suchy.htm http://santroch.blog.idnes.cz/c/212649/Vzpominacek- 1-rijna-Frantisek-Kovarik-a-Jiri-Suchy.html http://www.cojeco.cz/index.php?id_desc=94554&s_la ng=2&detail=1 http://www.youtube.com/watch?v=2BZheMiAi0c http://www.youtube.com/watch?v=4KVgEbmKYcI http://www.youtube.com/watch?v=2WCSzogZx48&fea ture=related http://www.youtube.com/watch?v=wcLYDFIWZzo
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.