Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Inf Antivirový program a spam. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Inf Antivirový program a spam. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."— Transkript prezentace:

1 Inf Antivirový program a spam

2 Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0608 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu: 07_01_32_INOVACE_16

3 Předmět: INF Ročník: 1. Jméno autora: Jan Mlčůch Škola: SPŠ Hranice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Anotace: Žák se seznámí s antivirovým programem a způsoby jeho ochrany počítače pře viry. S pojmem spam a možnostmi obrany před ním. Klíčová slova: antivirový program, spam, spamer Antivirový program a spam

4 Antivirový program  antivir je pomocník pro ochranu počítače před útoky z vnějšího světa  je potřeba si ale uvědomit, že to není nepřekonatelná ochrana  antivir stále běží v paměti počítače a kontroluje každý spuštěný program a každý otevřený dokument  tím by měl zabránit spuštění škodlivého kódu  antivir na náš pokyn otestuje počítač  zkontroluje, zda v paměti počítače neběží škodlivý kód a potom zkontroluje všechny soubory v počítači

5 Jak funguje antivirový program  porovnává programy se svojí databází škodlivých kódů  porovnává adresy webů s černou listinou nebezpečných stránek  sleduje podezřelé aktivity jako zápis do systémových souborů a jiných programů, na webu obsah programu vloženého do stránky

6 Aktualizace antiviru  aktualizace antiviru je nutná k tomu, aby antivirový program znal nejnovější hrozby, které se objevily  všechny antiviry se aktualizují samy, některé i několikrát denně  odvirování nakaženého počítače není vždy jednoduché  mnoho virů se dokáže skrýt před antivirovým programem  řešením je nabootovat operační systém z Live CD nebo USB disku  vir pak už není aktivní a je možné ho skenováním disku najít a odstranit  alternativou je vyjmutí disku z nakaženého počítače, umístění v čistém stroji a odvirování

7 Spam a obrana před ním  spam je nevyžádané hromadné rozesílání zpráv  běžný uživatel e-mailu obdrží denně několik nevyžádaných zpráv, které musí mazat  rozesílání spamu je považováno za neetické a je postižitelné i podle zákona  šiřitelé spamu získávají adresy mnoha způsoby:  pomocí specializovaných programů (robotů) procházejí webové stránky a sbírají z nich adresy  využívají viry, které odešlou celý adresář poštovního programu na určitou adresu  kupují databáze adres od jiných spamerů  generují náhodné adresy podle seznamu jmen a poštovních serverů

8 Spam a obrana před ním  zabránit příjmu nevyžádané pošty je obtížné, spíše nemožné  bránit se lze mnoha způsoby, žádný ale není stoprocentně účinný:  důležitá je opatrnost při zadávání adresy na různých webech, jednou z možností je mít dvě adresy, jednu na různé registrace na internetu a druhou pro soukromé účely  vyspělé země přijímají zákony, umožňující postih nevyžádaných reklam, spameři však často využívají servery ze zemí, kde tyto zákony nejsou  poštovní program je nutné doplnit o antispamový filtr, ten sleduje výskyt slov indikujících spam (sex, viagra, porno atd.) a přesune takové zprávy do zvláštní složky

9 Důvody šíření spamu  spam je pro své šiřitele výnosný, jinak by neexistoval  firmy využívající spam dokáží tímto způsobem vnucovat obrovskému množství lidí své často nekvalitní (nebo přímo nelegální) zboží, a to za minimální náklady  rozesílání spamu jeho šiřitele téměř nic nestojí  využívá volně dostupné poštovní servery a zcela obvyklé je i to, že spam je posílán z nakažených počítačů  podle odhadů tvořil spam v roce 2010 přes 80% všech e-mailových zpráv

10 Odpovědnost za obsah Internetu  internet nemá žádnou centrálu a proto také za jeho obsah nikdo neodpovídá  je vždy na uživateli, aby posoudil informační hodnotu předkládaných informací a rozlišil pravdivé, nepřesné, neúplné, zavádějící a úmyslně nepravdivé informace  další komplikací je obtížnost aplikace zákonů na podnikání nebo zločinnou činnost na Internetu  běžně platí, že k posouzení trestného činu se používají zákony země, kde k trestnému činu došlo, jak ale posoudit činy, které postihly občany naší země provedené občany jiné země s využitím počítačů registrovaných ve třetí zemi?

11 Odpovědnost za obsah Internetu  co se týče obsahu, prosazuje se názor, že za stránky odpovídá jejich autor a nikoliv poskytovatel připojení a datového prostoru  poskytovatel často o nelegálním obsahu na svých serverech nemusí ani vědět  pokud je ale poskytovatel na nelegální obsah stránky upozorněn, je povinen ji odstranit

12 Cvičení  Jaký používáte antivirový program? Jak často se vám aktualizuje?  Jak řešíte problematiku spamu ve svém poštovním účtu? S jakým úspěchem?

13 Použité zdroje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Mlčůch. Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. ROUBAL, Pavel. Informatika a výpočetní technika pro střední školy : Teoretická učebnice. 1. vyd. Brno : CP Books, a. s., c2007. 102 s. ISBN 80-251-0761-2. Použité obrázky pocházejí z vlastní tvorby a z obsahu webu www.office.microsoft.com.


Stáhnout ppt "Inf Antivirový program a spam. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT."

Podobné prezentace


Reklamy Google