Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKamila Beránková
1
Spotřeba domácností z environmentální perspektivy Zuzana Krautová Proměny životního způsobu a jeho environmentálních souvislostí
2
Čemu se práce věnuje? Možnosti snižování spotřeby jako součást environmentálně příznivého životního způsobu. Jak spotřebovávají environmentálně uvědomělí? Čím se liší od průměrné české domácnosti?
3
Historický kontext Výzkum spotřeby environmentálně uvědomělých domácností jako snaha o kvantifikaci kvalitativních výzkumů Pestrých a zelených Data sebrána v průběhu roku 2002 paní Vandou Patočkovu Ke zpracování dat dochází za pět let v rámci diplomové práce (práce obhájena 2008)
4
Teoretická část Snaha ukázat, že nejen výrobce, ale také spotřebitelé jsou zodpovědní za současné environmentální problémy Způsoby měření negativních vlivů spotřeby Rostoucí charakter spotřeby a jeho možné příčiny Ekonomie a spotřeba Vliv individualizace na rozměr spotřeby
5
Empirická část Je těžištěm diplomové práce Srovnání objemu a struktury pěti vybraných environmentálně uvědomělých domácností s průměrnou českou domácností Snaha o hledání společných rysů sledovaných domácností
6
Výzkumná otázka V čem spočívá rozdíl ve spotřebě environmentálně uvědomělé domácnosti ve srovnání s běžnou domácností České republiky? Jak se liší objem a struktura těchto dvou typů domácností? Hypotéza č. 1: Celková peněžní vydání na spotřebu budou u environmentálně uvědomělých domácností nižší než u průměrné domácnosti ČR.
7
Jak jsem postupovala Zpracování základních dat – Deníky domácností za rok 2002 (1 deník/měsíc/domácnost) do podoby srovnatelné se statistikou rodinných účtů ČSÚ Komparativní analýza – srovnání zpracovaných Deníků domácností s výstupy SRÚ u vybraných položek Návštěvy a rozhovory se členy zkoumaných domácností Výsledek: pět případových studií odpovídající počtu zkoumaných domácností
8
Co bylo sledováno Peněžní vydání na spotřebu Spotřeba vyjádřená v jednotkách množství Příjmy domácností Naturální příjmy a vydání – mimo peněžní sektor – samozásobitelství, dárky, výměny
9
Indikátory environmentálně uvědomělé spotřeby Ze členění Statistiky rodinných účtů vybrány položky, které umožňují environmentální interpretaci Ukazatele sledované pouze u environmentálně uvědomělých domácností (srovnáno s celorepublikovým průměrem, případně pouze komentář)
10
Indikátory environmentálně uvědomělé spotřeby - potraviny Pšeničná mouka + Maso - Mořské ryby - Citrusy – Banány – Nealkoholické nápoje – Využívání služeb veřejného stravování –
11
Indikátory environmentálně uvědomělé spotřeby – nepotravinářské zboží a služby Oděvní materiály a textilní galanterie + Oděvy – Spotřeba vody – Spotřeba el. energie a tepla – Čisticí a úklidové prostředky – Doprava – Kosmetické zboží –
12
Indikátory environmentálně uvědomělé spotřeby – ostatní Naturální osobní spotřeba a naturální vydání – tok zboží a služeb mimo peněžní ekonomiku + Nákup v supermarketu – Nákup ze dvora + Nákup v second handech + Nákup biopotravin +
13
Hypotéza č. 2 Sledované domácnosti budou vykazovat nižší spotřebu u položek označených znaménkem mínus a vyšší spotřebu u položek plusových.
14
Jak probíhaly návštěvy Rozhovor – sebereflexe, jak vnímají průměrnou domácnost, vývoj v čase (po šesti letech), rodinné tradice, společenská angažovanost Pozorování domácnosti
15
Potvrzení hypotéz? První hypotéza: Celková peněžní vydání na spotřebu budou u environmentálně uvědomělých domácností nižší než u průměrné domácnosti ČR. Potvrzena u čtyř z pěti domácností. Druhá hypotéza: Sledované domácnosti budou vykazovat nižší spotřebu u položek označených znaménkem mínus a vyšší spotřebu u položek plusových. Potvrdila se u položek: maso, mořské ryby, citrusy, nealko nápoje, textilní galanterie, nákup oděvů, používání čisticích prostředků, doprava, nákup kosmetického zboží, biopotraviny, naturální spotřeba.
16
Hledání společných rysů Každá z domácností realizuje svou snahu o environmentálně šetrný životní styl osobitým způsobem! Společné: Nižší sklon spotřebovávat Sklon k vegetariánství Jejich životní styl není pouhým návratem k tradicím Specifický postoj k automobilismu Sklon k samozásobitelství Skromnost v oblékání Kladný vztah k domácímu vzdělávání Sebeomezení při nákupu čisticích prostředků a kosmetiky
17
Další využití zpracovaného tématu Článek Sedmá generace 6/2008 Článek v časopise Sociální studia Doktorandské studium Profesní využití Osobní inspirace!
18
Děkuji za pozornost Zuzana Krautová tumovka@centrum.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.