Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVojtěch Mach
1
Sociální patologie SCPT SCPA 3. přednáška Dělení poruch chování Příčiny poruch chování Doc. PaedDr. Marie Kocurová, Ph.D. FPE ZČU v Plzni
2
Dělení poruch podle míry společenské závažnosti Tradiční sociocentrické dělení chování disociální (nepřiměřené chování, zvládnutelné běžnými výchovnými prostředky, často vývojového, dočasného charakteru např. negativismus v pubertě) chování asociální (chování v rozporu se společenskou morálkou, nedostatek sociálního cítění, většinou sebepoškozující charakter, např, záškoláctví, drogové závislosti, sebevražda) chování antisociální (protispolečenské chování, porušující právní trestně právní normy, např. krádeže, sexuální trestné činy, vražda)
3
Dělení podle míry mravní narušenosti Historické dělení podle prof. Zikmunda mládež mravně ohrožená mládež mravně narušená mládež mravně vadná
4
Dělení poruch podle věkových období poruchy chování dětském věku a dospívání: lhaní krádeže záškoláctví útěky a toulání agrese poruchy dospělého věku: kriminalita týrání, zneužívání a zanedbávání dětí sexuální deviace drogové závislosti sociální nepřizpůsobivost
5
Dělení podle kriteria agrese agresivní poruchy chování neagresivní poruchy chování
6
Příčiny poruch chování Skupiny etiologických faktorů vlivy predisponující vlivy preformující vlivy provokující
7
Etiologické faktory predisponující faktory predisponující (vrozené): především dědičné pohlaví poruchy osobnosti lehká mozková dysfunkce (ADHD) snížená úroveň intelektu
8
Etiologické faktory preformující faktory preformující (socializační): ovlivňují utváření osobnosti, vycházejí z bezprostředního sociálního okolí dítěte - hlavní - rodina Základní funkce rodiny:biologická materiální socializačně - výchovná Podle úrovně plnění těchto funkcí dělíme rodiny na: funkční problematické (problémové) dysfunkční afunkční Poruchové plnění socializačně výchovné funkce rodiny souvisí s: - abnormální osobností rodičů - abnormální strukturou rodiny (např. neúplná rodina) - subdeprivací (mírnější forma psychické deprivace) Rodiče svoje funkce plnit nemohou - neumějí - nechtějí Další socializační prostředí: škola - místo první systematické práce - místo budování sebehodnocení - místo zařazení do skupiny vrstevníků - místo vzniku prvních poruch chování (lhaní, drobné krádeže, záškoláctví, šikana) skupina vrstevníků - zdroj pozitivních a nepostradatelných vztahů - zdroj negativních vztahů - zdroj sociálních deviací (zvláště v kombinaci s dysfunkční rodinou) nejnebezpečnější: »subkultura drogová »subkultura rasistická »subkultura pseudonáboženská
9
Vlivy ze širšího sociálního okolí Sociologické teorie sociální patologie Teorie anomie: (Durkheim): po rozpadu sociálních norem ve společnosti ve válkách, revolucích atd. dochází k dramatickému nárůstu sociálních deviací Subkulturní teorie: deviace je výsledkem přičlenění k subkultuře, která uznává odlišné hodnoty a normy Teorie společenské dezorganizace: společnost se rozděluje na jednotlivé sektory, které jsou ve vzájemně konfliktních vztazích a nesou sebou vznik jednotlivých subkultur a tzv. sekundárních vztahů (anonymita, ztráta sociální kontroly, skepse, rezignace) Teorie etiketace: společnost označí po prvním, často náhodném přestupku, jedince nálepkou (etiketou) a příště již od něj přestupkové chování očekává (negativní očekávání) Teorie blahobytu: kriminalita v západních zemích vzniká nikoli z nouze, ale z tendence střední vrstvy srovnat životní úroveň s vyššími vrstvami, souvisí s krizí morálky
10
Etiologické faktory provokující faktory provokující (zátěžová situace, období): narušení homeostázy, snížení frustrační tolerance (odolnost vůči zátěži) podmíněna: –vrozenými vlastnostmi CNS –věkem –inteligencí –dosavadními životními zkušenostmi jedince Krize = v krátkém čase se vyostřující situace, jíž postižený není schopen sám překonat Krize traumatická: fáze alarmující, kritická a integrační Krize životních změn - změny v socializaci, rytmu života, v sociálních rolích - pomoc: obřady přechodu (iniciační, pohřební rituály) = veřejné potvrzení změny Adolescence (adolescere - vyrůstati, mohutněti) má několik vývojových úkolů: 1. separace od primární rodiny 2. dosažení dospělé sexuality 3. získání pracovní a sociální kompetence 4. dosažení osobní identity (psychosomatická a sociální identita) Psychosociální problémy adolescentů (adolescentní krize) = rozpor mezi aktuální realitou a tím, čeho je třeba dosáhnout, může mít dvě formy: 1) pasivní forma - únikové reakce: útěky, záškoláctví, sebevraždy 2) agresivní forma - vandalismus, šikanování, delikvence, terorismus 3) kompromisní forma - instabilita, zneužívání návykových látek
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.