Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislav Macháček
1
Mechanika letu
2
Charakteristické body na aerodynamické poláře Záporné úhly náběhu cycy cxcx 1 2 3 4 5 1 … c y maximální 2 … ekonom.režim pro nejmenší opadání 3 … c y /c x maximální 4 … c x minimální 5 … c y = 0 úhel náběhu pro nulový vztlak φ
3
Rovnováha sil v ustáleném klouzavém letu Y R X X G G.cosφ G.sinφ l H (je v rovnováze s G) Podélná osa (směr nabíhajícího proudu) vxvx vyvy φ Klouzavý poměr : K= l / H = Y / X = v x / v y = c x / c y Φ – úhel klouzání….tg φ = v x / v y V (rychlost)- 2 složky v x – dopředná rychlost-horizontální=rychlost letu v y – rychlost opadání –vertikální….konstrukce rychlostní poláry v
4
Rychlostní polára 1 2 3 45 0 V x..dopředná rychlost V y.. Rychlost opadání-klesání 1… v minimální 2… v minimálního opadání-ekonom.režim 3… v optimálního klouzání- φmin 4… v maximální 5… v let střemhlav Měřítko není 1:1 φ
5
Příklady použití rychlostní poláry 1.Let s větrem v zádech vxvx vyvy vxvx vyvy V protivětru Protivítr zvětšuje úhel φ, tj.zhoršuje se klouzavost a zmenšuje se dopř.rychlost φ 1.Let s protivětrem vxvx vyvy Posun do vyšších rychlostí při optimálním úhlu klouzání (vodní zátěže v křídlech, dvojí obsazení…) 3.Vliv zatížení letadla4.Brzdící a vztlakové klapky vxvx vyvy V větru do zad Vítr v zádech snižuje úhel φ, tj.zlepší se klouzavost i dopř.rychlost Vztlakové klapky Brzdící klapky čistý
6
Vliv stoupavých a klesavých proudů vxvx vyvy Sestupný proud Stoupavý proud U sestupného proudu musíme zvýšit úhel klouzání, abychom dodrželi ekonomickou rychlost U stoupavého proudu naopak vxvx vyvy Sestupný proud Stoupavý proud Zvýšení optimální přeskokové rychlosti Optimalizace přeskokové rychlosti Průměrné stoupavé proudy a klesání
7
Stabilita Těleso staticky stabilní nebo nestabilní, popř.neutrální(válec na ploše) Stabilita = schopnost reagovat na vychýlení Stabilita – statická - dynamická (chování letadla za pohybu vlivem dynamických sil, pokud je dynamicky stabilní, tlumí momenty stability statické) Druhy stability letu : a)Statická - podélná (zajišťujeme těžištěm vzhledem k neutrálnímu bodu) - směrová (zajišťujeme těžištěm vzhledem ke směrovce) a)Dynamická - podélná (vodorovnou VOP) - stranová (rozpětím nebo šípem) Letadla mají být staticky stabilní (nestabilní některá vojenská letadla-manévrovací schopnosti výhodnější) Neutrální bod letadla= místo působení aerodynamických sil Těžiště = místo působení tíhových sil letadla Aby bylo letadlo staticky stabilní, musí těžiště ležet PŘED neutrálním bodem !!! T=NB… staticky neutrální T za NB… staticky nestabilní
8
Momentová rovnováha v těžišti Y VOP a Y G M=Y.a Klopivý na hlavu b M VOP = Y VOP. b Malá síla na velkém rameni Těžiště Neutrální bod Těžiště se vyjadřuje v % SAT SAT=středná aerodynamická tětiva Centráž- poloha těžiště v % Přední a zadní centráž-max kde se těžiště může vyskytovat, nesmí být překročena Vlet do poryvu – zvýšení úhlu náběhu – zvýšení Y – zvýšení M – klopení dopředu Výchylkou VOP zvýšení M VOP …tlumení M – dynamická stabilita
9
Stranová stabilita zajištěna vzepětím a šípem křídla Vzepětí M poryvu v poryvu Y nárůst vztlaku v v Vlivem náklonu začne bočit, Proti bočení síla –složka rychlosti v bočení F=m.a Y-vrátí letadlo do pův.polohy Šíp Rozdílem rychlostí nabíhajícího proudu vzniká rozdíl vztlakových sil na křídlech Směr a síla poryvu V zatáčení v poryvu bočení Síla proti bočení (složka rychlosti) V menší V většíí
10
Řiditelnost Základní – ovladatelnost, obratnost, vyvažitelnost, tíživost Zvláštní – ve vývrtce, vzlet, přistání, zatáčka, akrobacie Ovladatelnost- dána rozsahem rychlostí, v níž je letadlo ovladatelné Obratnost – schopnost letadla měnit polohu a dráhu účinkem kormidel Vyvažitelnost- dána rozsahem režimů letů kluzáku, v níž lze dosáhnout nulové síly na řízení Tíživost –posuzuje se podle přírůstku tíhy na řídící páce vyvolané vnějšími silami při ustáleném letu (vztlakové klapky-změna vyvážení) Provozní násobek – max dovolené zatížení letadla za provozu, dán předpisem o letové způsobilosti(určuje zařazení do kategorie –akrobatická, užitková, normální…) n= Y/G …kolikrát je vyšší vztlak vůči tíze letadla) Součinitel bezpečnosti – koeficient 1,5, kolikrát vyšší musí být násobek, na který se letadlo počítá než je násobek provozní. PN=6(akrob)… SB = 1,5…počítá se na 9g V poryvu- přírůstek rychlosti-změna úhlu náběhu-možnost překročení n …omezení rychlosti v letu v turbulenci
11
Přistání H=15m sestup Přechodový oblouk výdrž Dosednutí a výběh Délka přistání = vzdálenost, kterou letadlo urazí ze stanovené výšky(15m) do úplného zastavení Délku přistání silně ovlivňuje vítr (protivítr) …při zemi mezní vrstva-zmenšení vlivu rychlosti větru)
12
Vzlet H=15m rozjezd přechodový oblouk rozlet stoupání Vliv větru stejný jako u přistávání
13
Ustálená zatáčka Y G O= odstř.síla = ω 2.r.m R-výslednice sil Y.sinγγ …úhel v zatáčce Y.cosγ
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.