Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012
2
FRUSTRACE - psychický stav, kdy dochází k zablokování chtěného cíle /nepřekonatelná překážka/ - objeví se zklamání kdy dochází k zablokování chtěného cíle /nepřekonatelná překážka/ - objeví se zklamání - překonáváním osobnost vyspívá, vyzrává vyspívá, vyzrává - nemusí vyvolat nepřiměřené reakce, do určité míry je zkušeností Příčinou frustrace bývá zklamání v lásce, problémy ve škole
3
Reakce na frustraci
4
1. Agrese – je-li zaměřena účelně má pozitivní smysl – je-li zaměřena účelně má pozitivní smysl - prakticky každá agrese má v pozadí prožitek frustrace - prakticky každá agrese má v pozadí prožitek frustrace a) vnější okolí – osoby, předměty a) vnější okolí – osoby, předměty b) proti vlastní osobě – „já jsem vinen, za nic jsem vinen, za nic nestojím“ nestojím“ Agrese na vnější okolí
5
2. Projekce 2. Projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na jiného – svalování vlastní viny za neúspěch na jiného (učitel – žák – zkoušení )
6
3. Racionalizace – ospravedlňování neúspěchu, dodatečně vymyšlené důvody – ospravedlňování neúspěchu, dodatečně vymyšlené důvody ( nakonec je vlastně dobře, že se cíle nedosáhlo) - může jít o rezignaci - může jít o rezignaci (neschopnost mobilizovat své síly k boji s překážkami) síly k boji s překážkami) - bezmocnost, beznaděj - „ A já to vlastně ani nechtěl.“ Základ je v Ezopově bajce „Liška a hrozny“. Liška dostane chuť na hrozny. Pokouší se hrozny sundat, ale jsou příliš vysoko. Řekne si proto: „Vždyť by byly stejně kyselé“.
7
4. Překonávání překážky - mobilizuje své síly - mobilizuje své síly - je-li překážka - je-li překážka nepřekonatelná, nepřekonatelná, nemůže se tento nemůže se tento způsob uplatnit způsob uplatnit
8
5. Obejití překážky – cíl snažení zůstává, – cíl snažení zůstává, hledáme nové cesty oklikou (př. podvádění, podplácení) Obejití překážky u dyslektika je využití pomocného okénka ke čtení. Zde také obcházíme překážku a učíme číst dítě pomocí této pomůcky.
9
6. Náhradní cíle – méně žádoucí – méně žádoucí tj. spokojit se s málem, nemohu-li dosáhnout více tj. spokojit se s málem, nemohu-li dosáhnout více - u dětí nedostatek lásky může být nahrazován např. přejídáním může být nahrazován např. přejídáním
10
7. Únik, ústup – vzdaluje se od frustrační překážky a získává uspokojení – únikem – vzdaluje se od frustrační překážky a získává uspokojení – únikem (tj.fantazírování, bdělé snění, do nemoci, snění, do nemoci, alkoholismus, únik k jiné alkoholismus, únik k jiné práci) práci) Únik do nemoci bývá často u dětí Nezaměstnanost, problémy v rodině, řeší někdo i alkoholismem.
11
8. Somatizace - přenesení (transformace) psychického napětí do tělesné oblasti. - přenesení (transformace) psychického napětí do tělesné oblasti. - mohou vznikat civilizační choroby z psychického napětí – infarkt myokardu, žaludeční vředy, bolesti břicha, kloubů, nespavost, kožní nemoci Bolesti hlavy, kardiovaskulární problémy bývají i důsledkem psychického napětí
12
9. Regrese – únik z napjatých situací při nedosahování cíle k vývojově nepřiměřenému, primitivnímu chování či únik do minulosti (př.šaškování) – únik z napjatých situací při nedosahování cíle k vývojově nepřiměřenému, primitivnímu chování či únik do minulosti (př.šaškování) Dumlání palce, i tak děti řeší napjaté situace
13
10. Spiritualizace – kartářky, věštkyně – kartářky, věštkyně Někteří lidé hledají řešení u kartářek
14
Zdroje a použitá literatura: http://www.novinky.cz/zena/deti/211414-ctvrt-milionu-frustrovanych-deti-se- rocne-dovola-na-linku-bezpeci.html http://www.maminka.cz/clanek/chovani-a-vztahy/mame-se-bat-vlastnich-deti-aneb- nejcastejsi-duvody-agrese http://www.prozeny.cz/magazin/deti-a-rodina/pubertak/2613-strach-pred-tabuli http://www.vrana.cz/liska/liska02.html http://mesta.obce.cz/mool- vol/galerie3.asp?id_org=17085&id_fotopary=4674&n=zdolavani-prekazek&prehravac=1 http://social.ukmedia.cz/disciplinarni-komise-vylucovala-ze-studia http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/fotogalerie/foto/206786/?cid=754077 http://www.eshop-rychle.cz/dyscentrum/eshop/6-1-DYSLEXIE/0/5/248-Okenko-na- cteni http://www.zenyprozeny.cz/art/3493-o-vanocich-tloustnou-a-skodi-si-i-deti/ http://zdravi.e15.cz/denni-zpravy/z-domova/v-cesku-chybi-ambulance-pro- alkoholiky-jejich-pocet-tak-roste-467384
15
http://www.mamaaja.cz/ActiveWeb/Article/3761/funkcni_bolesti_bric.html MATĚjČEK, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4. ročník středních pedagogických škol. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. 222 s. ŠTEFANOVIČ, Jozef; GREISINGER, Jaroslav. Psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1985. 251 s. http://i.iinfo.cz/images/288/tachykardie-srdecni-slabost-infarkt.jpg http://www.novinky.cz/zena/zdravi/54479-strach-z-opiatu-je-pri-lecbe-bolesti- zbytecny.html http://www.vestirnaonline.cz/Karty.html
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.