Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilOlga Vlčková
1
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU 5. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 A UTOR Mgr. Eva Divišová TE MATICKÝ CELEK Aplikovaná psychologie R OČNÍK 1. ročník D ATUM TVORBY 4.9.2013
2
TÉMA Mgr. Eva Divišová Rysy osobnosti Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
3
Anotace: Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o rysech, typech a obdobích vývoje osobnosti. Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.
4
Rysy osobnosti Jsou psychické vlastnosti člověka projevující se v jeho chování a jednání. Jsou příznačné pro určitého jedince, odlišují ho od ostatních. Mezi rysy důležité pro život člověka patří např. družnost – uzavřenost, sklon vést – podřizovat se (dominance – submisivita), svědomitost – nezodpovědnost, sebedůvěra – sebepodceňování.
5
Typ osobnosti Vyjadřuje pozorovanou konstelaci vlastností a rysů osobnosti, které spolu souvisejí. Od 2. pol. 20. stol. využívá řada psychologů v psychodiagnostice pět základních faktorů (rysů) osobnosti – tzv. velká pětka (Big Five) 1. Extraverze – zjišťuje kvalitu a kvantitu mezilidských interakcí, úroveň aktivace 2. Přívětivost – zjišťuje kvalitu mezilidské orientace od soucítění po nepřátelství v myšlenkách, pocitech a činech 3. Svědomitost – zjišťuje individuální úroveň při organizaci, motivaci a vytrvalosti chování zaměřeného na cíl 4. Emocionální stabilita – zjišťuje míru přizpůsobení 5. Intelekt, kultura, otevřenost ke zkušenosti – zjišťuje aktivní vyhledávání nových zážitků, toleranci k neznámému a jeho objevování.
6
Období lidského života z hlediska věkového členění: Prenatální období – období nitroděložního vývoje, nejdůležitější roli hraje psychohygiena těhotné ženy Rané dětství - novorozenec – první měsíc života - kojenec – první rok života - batole – druhý a třetí rok života
7
Předškolní věk (asi 3-6 let) Mladší školní věk – dítě navštěvuje první stupeň základní školy (asi 6-11 let) Střední a starší školní věk - puberta (asi kolem 13 – 15 let) - adolescence (asi do 20 – 30 let)
8
Dospělost - mladší dospělost (asi 20 – 30 let) - střední dospělost (30 – 45 let) - pozdní dospělost (asi do 60 – 65 let) Stáří (po 60. – 65. roce)
9
Literatura Emmert, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. Brno: DIDAKTIS, 2003, 224 s. Odmaturuj! ISBN 80-86285-68-5.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.