Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilNikola Sedláková
1
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová
2
2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším rozsahem, hloubkou poradenství a jednak zaměřením na příslušnou skupinu. V naší praxi se ovšem setkáváme s tím, že zákonem takto vymezené odborné sociální poradenství je obtížné v praxi naplňovat. Našimi klienty jsou všechny cílové skupiny, zejména osoby vyhledávající orientaci v nejrůznějších životních situacích. Podle zákona o sociálních službách je sociální poradenství základní formou sociálních služeb, kterou musí zajistit každý poskytovatel jakéhokoliv typu sociálních služeb. Toto poradenství zahrnuje kromě informací o sociálních službách také informace o možnosti získání pomoci z jiných sociálních systémů, zejména státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi.
3
Odborné sociální poradenství je druh sociální služby, která se poskytuje osobám v nepříznivé sociální situaci. Odborné sociální poradenství se zaměřuje na jednotlivé cílové skupiny (rodiny, seniory, osoby se zdravotním postižením, oběti trestných činů a domácího násilí apod.). Zahrnuje také pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při vyřizování osobních záležitostí. 3
4
4
5
Kdo poskytuje odborné sociální poradenství? Odborné poradenství poskytují některá zařízení sociální služeb, přičemž základní sociální poradenství je součástí poskytování všech sociálních služeb. Podle zákona o sociálních službách je odborné sociální poradenství poskytováno v: občanských poradnách, manželských a rodinných poradnách, poradnách pro seniory, poradnách pro osoby se zdravotním postižením, poradnách pro oběti trestných činů a domácího násilí. 5
6
Poradenská pomoc spočívá zejména v posouzení problému občana a poskytnutí rady, která instituce, kde a jakým způsobem může problém řešit. Jejich činnost je bezplatná. 6
7
příklad - Asociace občanských poraden AOP poskytují nezávislé, odborné, nestranné a bezplatné sociálně odborné poradenství v 18 právních oblastech a upozorňují příslušné státní a místní orgány na nedostatky legislativy a na neřešené problémy občanů.18 právních oblastech 7
8
Uživatel služby, problémové situace. Kdo je uživatel služby v našem poradenství? Řada navazujících problémů. Který z problémů je primární? Pojmenovat problém, tak, aby přestaly být anonymní, úzkostnou hrozbou, ale „věcmi“, které lze nějak uchopit. Protože jsou tyto problémy provázány, je kritériem pro to, čím začít, klientova individuální dispozice ten který problém řešit, aniž by se psychicky hroutil. Právě psychika je totiž důvodem dominového efektu vzniku a růstu problémů, stejně jako je faktorem růstu schopnosti je řešit. Klient - rodinný příslušník pečující o příbuzného se syndromem demence nebo klient s demencí - primárně A další 8
9
Komplexní řešení vyžaduje spolupráci všech pracovišť. Důležité je podpořit komunikaci. Řešíme situaci klienta, jeho problém nemůžeme vždy vyřešit. Klienta podpoříme v komunikaci (zprostředkujeme mu kontakt se společenským prostředím, což je jednou ze základních činností odborného sociálního poradenství a jednou z hlavních priorit. 9
10
10
11
ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ, VEDENÍ DOKUMENTACE Uživatel služby ev. uživatelé, rodinní příslušníci Cíl, prúběh a shrnutí Dopopručené strategie Délka trvání konzultace 11
12
SVÍZELNÝ KLIENT V PORADENSTVÍ (Bláha, 1994) 1. Úzkostný, charakteristiky, strategie 2. Agresivní typ- narcistní, úzkostný, bezohledně agresivní, pedantický 3. Histrionský 4. Depresivní 12
13
Z neasertivních pověr, které jsme si osvoJi během života, vznikla formulace asertivních práv 1. Mám právo sám posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být si za ně a jejich důsledky sám zodpovědný. 2. Mám právo nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování. 3. Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem zodpovědný za řešení problémů druhých lidí. 4. Mám právo změnit svůj názor. 5. Mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný. 6. Mám právo říci „já nevím". 7. Mám právo být nezávislý na dobré vůli druhých lidí. 8. Mám právo dělat nelogická rozhodnutí. 9. Mám právo říci „já ti nerozumím". 10. Mám právo říci „je mi to jedno". 11. Mám právo sám se rozhodnout, zda budu jednat asertivně nebo ne. 13
14
14
15
ASERTIVITA Rozpor mezi chováním a prožíváním-nejistota Asertivita jako způsob komunikace a jednání, kterým člověk vyjadřuje a prosazuje upřímně, otevřeně a přiměřeně své myšlenky, city, názory a postoje jak pozitivní, tak negativní,, situační přiměřenost, slušnost. 15
16
OSOBNOST PORADCE Charakteristiky osobnosti, předpoklady Vzdělání Odolnost vůči stresu a vyhoření Interdisciplinarita Etické zásady Obětavost pod kontrolou Odborný zájem versus osobní zájem klienta Kolegialita a otevřenost Respekt důvěrnosti informací a údajů klienta 16
17
DĚKUJI ZA POZORNOST 17
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.