Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní."— Transkript prezentace:

1 Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 17.4.2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní znaky obratlovců Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Základní znaky obratlovců Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0816

2 ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Základní znaky obratlovců. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií.Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál je určen k interaktivní výuce.

3 Podkmen: OBRATLOVCI (Vertebrata) Obr. 1

4 Chorda: -u kruhoústých – plně zachovaná -u paryb – zachovalá, zčásti zvápenatělá, prostoupená těla obratlů -u ryb – zachovaná v různé míře – podle vývojové původnosti x pokročilosti (mladší ryby → značná redukce chordy) -obojživelníci, plazi, ptáci, savci – úplně vymizení chordy -fci chordy přejímá chrupavčitá nebo kostěná páteř

5 Vnitřní kostra – tvořená -pouze chrupavkou (kruhoústí, paryby, chrupavčité ryby) -převážně kostí (ostatní) Členění: -kostra hlavy -kostra trupu + ocasní část -kostra končetin

6 -osa kostry = páteř složená z obratlů (10 – 500, rozlišené x nerozlišené, složitý vývoj obratlů) -obratle vznikají vedle (nebo kolem) chordy, ta se na jejich vzniku nepodílí -kostra hlavy = lebka Obr. 3 Obr. 2

7 -mozková část – ochrana mozku -obličejová část – vznikla přeměnou párových žaberních oblouků u čelistnatců -1. oblouk → čelisti -2. – 3. oblouk → jazylka a sluchové kůstky -4. – 7. oblouk → hrtan žaberní oblouky původně vyztužovaly přepážky mezi žaberními štěrbinami (takto dosud u bezčelistnatců) Obr. 4 http://leccos.com/index.php/clanky/celistnatci

8 Evoluční osud žaberních oblouků u původnějších bezčelistnatců a vývojově mladších čelistnatců http://zdendavlcekevoluce.blogspot.com/

9 Kostra končetin -bezčelistnatci – nemají končetiny -čelistnatci -původně vodní – ploutvovité končetiny -suchozemští – párové nohy -mohou být různě přeměněny: -křídla (ptáci) -druhotně chybí (hadi)

10 Vícevrstevná pokožka: - u vodních vylučuje ochranné sekrety, často šupiny -u suchozemských – někdy šupiny, peří, srst Cévní soustava: -uzavřená -svalnaté ♥ (komory, síně) -oběhové soustavy se u jednotlivých tříd liší v závislosti na typu dýchacích orgánů -v krvi vždy červené krvinky s hemoglobinem – váže O 2

11 Dýchání: - žábry – u vodních -plíce – u suchozemských -výměny dýchacích plynů se účastí i kůže Vylučování: -párové ledviny – v hřbetní části tělní dutiny -funkční jednotkou ledvin je nefron

12 Nejvyvinutější NS + výkonné smysly -souvisí s pohybem a složitou stavbou těla -CNS -mícha (z ní vystupují párové nervy – tvoří periferii) -mozek – z 5 částí -koncový mozek -mezimozek -střední mozek -mozeček -prodloužená mícha Obr. 6

13 Obr. 7 Obr. 8 ZÁKLADNÍ STAVBA MOZKU OBRATLOVCŮ VÝVOJ MOZKU OBRATLOVCŮ V JEDNOTLIVÝCH TAXONECH

14 Rozmnožování: -gonochoristé -vývoj většinou bez larev (výj. např. kruhoústí – mihule) -často péče o potomstvo -časný vývoj zárodku (viz vznik mnohobuněčnosti) -zygota → morula → blastula → gastrula → neurulace → vznik dalších tělních struktur

15 OTÁZKY 1) Podle obrázku popište mozek obratlovců. K doplnění pojmů použijte interaktivní pero. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: NA DALŠÍ OTÁZKU:

16 OTÁZKY 2) Spojte správně pořadí a názvem fáze časného ontogenetického vývoje embrya. Použijte interaktivní pero. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1234512345 BLASTULA MORULA NEURULACE ZYGOTA GASTRULA NA DALŠÍ OTÁZKU:

17 OTÁZKY 3) Vysvětlete, jaké typy končetin se mohou vyskytovat u různých skupin obratlovců. 4) Jaké typy dýchání nacházíme u obratlovců. 5) Která struktura mozku má funkci řídícího centra u ryb a u vyšších obratlovců? Srovnejte. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST

18 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1) Podle obrázku popište mozek obratlovců. K doplnění pojmů použijte interaktivní pero. ZPĚT NA ZADÁNÍ: Obr. 6 hřbetní mícha mezimozek a prodloužená mícha koncový mozek mezimozek střední mozek NA DALŠÍ OTÁZKU

19 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 2) Spojte správně pořadí a názvem fáze časného ontogenetického vývoje embrya. Použijte interaktivní pero. ZPĚT NA ZADÁNÍ: 1234512345 BLASTULA MORULA NEURULACE ZYGOTA GASTRULA NA DALŠÍ OTÁZKU:

20 SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Vysvětlete, jaké typy končetin se mohou vyskytovat u různých skupin obratlovců. - Kruhoústí – bez párových končetin, čelistnatci – vodní – párové ploutve, suchozemští – nohy (možné přeměny – křídla, druhotná ztráta – hadi) 4) Jaké typy dýchání nacházíme u obratlovců. -Vodní – žábry, suchozemští – plíce, podíl kožního dýchání 5) Která struktura mozku má funkci řídícího centra u ryb a u vyšších obratlovců? Srovnejte. -u ryb – střední mozek -u vyšších obratlovců – progrese koncového mozku – přejímá fci řídícího centra ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

21 PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – ZÁKLADNÍ ZNAKY OBRATLOVCŮ 1)Vyjmenujte struktury mozku obratlovců 2)Která část mozku obratlovců se velmi progresivně vyvíjí a postupně přebírá řídící funkci? 3)Cévní soustava obratlovců a. je vždy uzavřená b. je uzavřená, pouze kruhoústí mají cévní soustavu otevřenou c. je otevřená, pouze ptáci a savci mají cévní soustavu uzavřenou d. je vždy otevřená 4)Pojmenujte funkční jednotku vylučovací soustavy obratlovců. Jak se nazývají vylučovací orgány?

22 5) Vyjmenujte fáze časného zárodečného vývoje obratlovců. Jakého původu jsou nervová soustava a trávicí soustava? 6) Vyberte správné tvrzení: a. Kůže obratlovců je jednovrstevná / vícevrstevná. b. Vylučovací orgán obratlovců je párový / nepárový. c. Stavba cévní soustavy závisí / nezávisí na typu dýchacích orgánů. d. U obratlovců je hemoglobin přítomen v krvi vždy / pouze u některých skupin. 7) Jednoduše vysvětlete, k čemu sloužily žaberní oblouky. 8) Porovnejte výskyt struny hřbetní u kruhoústých, paryb a ryb.

23 PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1) Vyjmenujte struktury mozku obratlovců - prodloužená mícha, mozeček, střední mozek, mezimozek, koncový mozek 2) Která část mozku obratlovců se velmi progresivně vyvíjí a postupně přebírá řídící funkci? - koncový mozek (telencefalon) 3) Cévní soustava obratlovců a. je vždy uzavřená b. je uzavřená, pouze kruhoústí mají cévní soustavu otevřenou c. je otevřená, pouze ptáci a savci mají cévní soustavu uzavřenou d. je vždy otevřená 4) Pojmenujte funkční jednotku vylučovací soustavy obratlovců. Jak se nazývají vylučovací orgány? - párové vylučovací orgány = ledviny, fční jednotka = nefron

24 5) Vyjmenujte fáze časného zárodečného vývoje obratlovců. Jakého původu jsou nervová soustava a trávicí soustava? - zygota, morula, blastula, gastrula, neurula 6) Vyberte správné tvrzení: a. Kůže obratlovců je jednovrstevná / vícevrstevná. b. Vylučovací orgán obratlovců je párový / nepárový. c. Stavba cévní soustavy závisí / nezávisí na typu dýchacích orgánů. d. U obratlovců je hemoglobin přítomen v krvi vždy / pouze u některých skupin. 7) Jednoduše vysvětlete, k čemu sloužily žaberní oblouky. - žaberní oblouky tvoří oporu v přepážkách mezi žaberními štěrbinami ve stěně hltanu 8) Porovnejte výskyt struny hřbetní u kruhoústých, paryb a ryb. - kruhoústí – chorda plně zachovaná - paryby – chorda zachovaná, z velké části zvápenatělá, prostoupená těly obratlů - ryby – stupeň redukce chordy závisí na evoluční pokročilosti (mladší ryby – chorda velmi redukovaná, u starších – podobně jako paryby)

25 LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN 80- 85827-57-3. ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN 80-85827-32-8. ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN 80-86960-08-0. ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN 80-71820-70-9. GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, 21-079- 83.

26 ZDROJE OBRÁZKŮ: 1 – TotoBaggins at en.wikipedia. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phylogenetic-Groups-Rev1.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Phylogenetic-Groups-Rev1.svg 2 - GILLE, Uwe. www.wikipedia.org [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray_111_-_Vertebral_column-coloured.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gray_111_-_Vertebral_column-coloured.png 3 - LUDWIG, Hubert. www.wikipedia.org [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Felis_catus-skull-drawing.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Felis_catus-skull-drawing.jpg 4, 5 – vlastní 6 - DOSTAL, Vojtech. www.wikipedia.org [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EmbryonicBrain_CS.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:EmbryonicBrain_CS.svg 7 - DOSTAL, Vojtech. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 17.4.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vertebrate-brain-cartoon_cs.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vertebrate-brain-cartoon_cs.png 8 - GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, str. 72, 73, 21-079-83, úpravy autor.


Stáhnout ppt "Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_04_Základní."

Podobné prezentace


Reklamy Google