Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadomír Novák
1
Fyzika – akustika
2
Klikne-li vyučující na jednotlivé listy prezentace, objeví se otázky a zároveň se spustí časový limit 60 sekund. Po uplynutí časového limitu musí žák odpovědět na otázku buď ústně, nebo písemnou formou. Dalším kliknutím na list se objeví správná odpověď.
3
1. Vyjmenujte alespoň dva příklady kmitavého pohybu. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Kmitavý pohyb ve svislém směru (pohyb závaží na pružině), kmitavý pohyb ve vodorovném směru (pohyb matematického kyvadla nebo závaží zavěšeného na velmi tenkém vlákně).
4
2. Jaký je rozdíl mezi amplitudou a okamžitou výchylkou kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Amplituda je maximální výchylka kmitavého pohybu, okamžitá výchylka je výchylka v daném časovém okamžiku.
5
3. Co je rovnovážná poloha kmitavého pohybu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to poloha kmitajícího tělesa, při které má nulovou výchylku.
6
4. Vysvětli pojem perioda. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Perioda – (doba kmitu) je čas, za který se kmitající těleso dostane z rovnovážné polohy do následující rovnovážné polohy. t
7
5. Jak označujeme periodu a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s T Odpověď: Periodu označujeme písmenem T a její jednotkou je 1 sekunda. t (1 s)
8
6. Na čem závisí doba kmitu matematického kyvadla na určitém místě? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí pouze na délce jeho závěsu.
9
7. Na čem závisí doba kmitu závaží zavěšeného na pružině? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Závisí na hmotnosti závaží a tuhosti pružiny.
10
8. Vyjmenuj alespoň tři periodické děje. Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: tlukot srdce; blikající světlo semaforu; pohyb Země kolem Slunce.
11
9. Co je frekvence? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Udává, kolikrát proběhne periodický děj za 1 sekundu.
12
10. Jak značíme frekvenci a jaká je její jednotka? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Značí se písmenem f a její jednotkou je hertz (Hz).
13
11. Jaký matematický vztah platí mezi frekvencí a periodou? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: f = 1 T T = 1 f
14
12. Jakou společnou vlastnost mají tělesa: budík, reproduktory, houkačka, trumpeta, buben? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jsou to zdroje zvuku, protože vydávají zvuk.
15
13. Jak vzniká zvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk vzniká chvěním – kmitáním pružných těles.
16
14. Jakou rychlostí se šíří zvuk ve vzduchu za normálních podmínek? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zvuk se šíří rychlostí 340 m s
17
15. Jak vzniká ozvěna? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to odražený zvuk, který můžeme odlišit od původního zvuku. Vnímáme ho za dobu kratší než 0,1 s po původním zvuku.
18
16. Co je to tón? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to pravidelný zvuk o určité frekvenci.
19
17. Jaké vlastnosti rozeznáváme u každého tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: výška tónu; barva tónu; hlasitost tónu.
20
18. Čím je určena výška tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Výška tónu je dána jeho frekvencí. Čím vyšší frekvence, tím vyšší tón.
21
19. Co je to barva tónu? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Barva tónu je určena složením frekvencí. Je charakteristická pro každý hudební nástroj nebo hlas.
22
20. Jaká je jednotka hladiny intenzity zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Jednotkou je jeden decibel – 1 dB.
23
21. Co je to rezonance? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to zvláštní vlastnost zvuku spojená s rytmem. Jeden objekt se silnými rytmickými vibracemi vyvolá slabší rytmické vibrace stejné frekvence u jiných objektů.
24
22. Co je to hluk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Je to silný nepříjemný zvuk.
25
23. Jaký vliv má nadměrná hlučnost na lidský organismus? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Nadměrná hlučnost vyvolává únavu, bolesti hlavy, hučení v uších, pocit úzkosti.
26
24. Jak se bráníme proti nadměrnému hluku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Pokud možno odstranit zdroj hluku, vytvořit hlukovou bariéru, používat ochranné pomůcky (tampony do uší, sluchátka apod.).
27
25. K čemu slouží mikrofon a k čemu reproduktor? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Mikrofon je zařízení, které převádí zvuk na elektrický signál. Reproduktor naopak převádí elektrický signál na zvuk.
28
26. Jaké znáte způsoby záznamu zvuku? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Říká se jim také nosiče zvuku; jsou to gramofonová deska, magnetofonový pásek, CD disk.
29
27. Proč vojáci, kteří jdou v přesných zástupech po mostě, nesmějí pochodovat stejným krokem? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Protože při stejném kroku by se most mohl nebezpečně rozhoupat rezonančními kmity.
30
28. Proč na nádraží chodí zaměstnanci s dlouhými kladívky a poklepávají kola vagónů? Co tím zjišťují? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Zkoumají, zda některé kolo není prasklé, protože prasklé kolo vydává jiný zvuk než kolo neporušené.
31
29. Můžeme říci, že každé rádio či televize, které mají dva reproduktory, produkují stereozvuk? Fyzika – akustika START 30 s60 s Odpověď: Ne každé reproduktory produkují stereo. Mluvíme-li o stereozvuku, pak musí z každého reproduktoru vycházet jiný zvuk, které dohromady vytvářejí celkový prostorový zvukový efekt.
32
http://www.clker.com/clipart-16008.html Zdroje obrázků: [cit. 2014-08-13]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: < <
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.