Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDaniela Pokorná
1
Představení oblasti intervence: Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů Při jakých činnostech bude oblast intervence uplatňována? Co je obsahem oblasti intervence, jaké jsou hlavní výzvy a překážky? Jaké jsou hlavní zdroje a určující dokumenty? Co řekly a ještě řeknou výsledky šetření ve školách? Co sledujeme vytvářením mapy oblasti intervence? Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
2
Při jakých činnostech bude oblast intervence uplatňována? Na úrovni krajského akčního plánování: Při analýze potřeb kraje (sladit potřeby kraje s oblastmi intervencí) Při analýze potřeb škol (šetření a analýza provedená centrálně podle oblastí intervencí) Při tvorbě KAP (cíle plánu sladit s oblastmi intervencí) Na úrovni školního akčního plánování: Při tvorbě plánu aktivit (dílčí plán v rámci zvolené oblasti intervence) Při tvorbě školního akčního plánu (komplexní plán všech oblastí intervencí) Při realizaci PA a ŠAP (vytvářet síť odborníků a metodiků daných oblastí intervencí) ŠAP a PA lze začít tvořit jakmile bude hotova prioritizace potřeb v krajích
3
Jaký je postup? Experti na krajská specifika jste v kraji především vy My vás provedeme procesem a nabízíme inspiraci a přenos zkušeností z jiných krajů -Dobré plánování je příležitostí jak uchopit téma komplexně a vybrat, co je pro koho vhodné a přijatelné a v jaké podobě -Připravované šablony MŠMT (cca od září 2016)pokryjí jen zlomek financí, spolupráci škol a firem bude vždy třeba financovat vícezdrojově - dobře fungující spolupráce se neobejde zejména bez kofinancování ze strany firem - Proto apelujeme na to, aby se ve vašich plánech objevila dlouhodobě udržitelná řešení Neděláme reformu, ale snažíme se využít možnosti, které nabízí a akceptuje stávající systém
4
Co je obsahem oblasti intervence? odborné vzdělávání je nemyslitelné bez kontaktu se světem práce zaměstnavatele spojuje zájem o kvalitního absolventa, připraveného v souladu s aktuálními potřebami trhu práce existují výrazné odlišnosti v možnostech a způsobech spolupráce, vše probíhá na dobrovolné bázi spolupráce škol a zaměstnavatelů má velké množství forem a podob k dispozici je celá řada příkladů rozvinuté spolupráce podchycených mimo jiné v dříve realizovaných projektech (Kurikulum S, POSPOLU, IQ Auto, Řemeslo žije, atd.)
5
Jaké jsou naše vize? zvýšit podíl praktického vyučování v ideálním případě na pracovištích a zkvalitnit ho zajistit, aby všeobecně vzdělávací předměty a odborná teorie měly průpravný charakter pro praktické vyučování personálně zajistit kvalitní spolupráci škol a firem – koordinátor spolupráce, vzdělávání instruktorů, stáže učitelů aplikovat důsledně úplný cyklus kvality – plánování-realizace- zhodnocení-revize – na celou oblast spolupráce (od ŠVP, po konkrétní praxi žáka) udržitelný model financování regionálně vyvážená struktura škol a jejich oborová nabídka
6
Jaké jsou hlavní překážky? malý zájem nebo nedostatečný počet relevantních zaměstnavatelů rozdílné potřeby a možnosti malých, středních a velkých podniků omezená ochota škol přizpůsobovat své zaběhnuté postupy, tak, aby různým potřebám podniků vyšly vstříc logistika demotivující způsob financování všeho, co jde z hlediska školy nad rámec povinnosti (celá oblast spolupráce) oborová a regionální specifika
7
Hlavní a určující strategické dokumenty Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020. MŠMT 2014. http://www.vzdelavani2020.cz/ http://www.vzdelavani2020.cz/ Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy na období 2015-2020. MŠMT, 2015 http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009 Dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v krajích 2016-2020 Nová opatření na podporu odborného vzdělávání (MŠMT 2013) Kritéria ČŠI „Kvalitní škola“
8
Zdroje a dokumenty pro inspiraci Dotazníková šetření spolupráce škol a firem POSPOLU: Šetření ve školách http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Zprava_dotaznikove_setreni_skoly_FIN.pdf http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Zprava_dotaznikove_setreni_skoly_FIN.pdf Šetření zaměstnavatelů http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Zprava_dotaznikove_setreni_zamestnavatele_ FIN.pdf http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Zprava_dotaznikove_setreni_zamestnavatele_ FIN.pdf Souhrnná analytická studie popisující současný stav spolupráce škol a zaměstnavatelů (včetně zahraničních příkladů, hloubkových rozhovorů a výstupů starších šetření) http://www.nuv.cz/pospolu/souhrnna-analyticka-studiehttp://www.nuv.cz/pospolu/souhrnna-analyticka-studie Příklady dobré praxe: Případové studie škol a firem zapojených do projektu POSPOLU (124 studií) http://pospolu.rvp.cz/priklady-spoluprace Příklady dobré praxe - spolupráce škol a firem při odborném vzdělávání http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/POSPOLU_Priklady_dobre_praxe.pdf Příklady dobré praxe - spolupráce škol a firem při odborném vzdělávání http://www.nuov.cz/kurikulum/spoluprace-se-socialnimi-partnery-2
9
Jaké priority dávají oblastem intervencí ŠŠ a VOŠ?
10
Jaké další výsledky budou z šetření ve školách? Na jakých činnostech v oblastech intervencí se školy podílí? Jaké hlavní překážky v uplatňování oblastí intervencí školy vidí? Jaký posun jakým směrem chtějí školy v rámci oblastí intervencí učinit? - To bude pro každou školu hlavní východisko pro tvorbu PA / ŠAP Výstupy ze šetření ve školách budou zohledněny v rámci analýz území a přípravě krajských akčních plánů. Všechny výsledky budou rozdělené podle krajů a momentálně se zpracovávají do podoby zprávy.
11
Na jakých činnostech v oblastech intervencí se školy podílí?
12
Jaké hlavní překážky v uplatňování oblastí intervencí školy vidí
13
Jaká opatření by pomohla Vaší škole k dosažení Vámi zvoleného cíle ve spolupráci vaší školy se zaměstnavateli?
14
„Mapa“ oblasti intervence a její využití Oblast intervence rozpracovaná do dílčích cílů a kroků k nim vedoucích Vzniknou různé varianty „cest“ naplňující cíle v oblasti intervence Možnost aplikovat pro různé cíle krajů a škol podle jejich potřeb a priorit
15
„Mapa“ oblasti intervence a její využití PŘÍKLAD: Obecný cíl – zvýšení objemu a kvality OV/OP u zaměstnavatelů Dílčí cíl 1 – navázání dlouhodobého smluvního vztahu s více zaměstnavateli Konkrétní krok 1– oslovení též firem různé velikosti / v sousedním regionu / jiného typu zaměstnavatelů (obce atp.) Konkrétní krok 2 – úprava ŠVP na míru klíčovým zaměstnavatelům (např. časová organizace) Dílčí cíl 2 - společné náborové aktivity Konkrétní krok 1 – cílené oslovení rodičů, kteří ve firmách pracují Konkrétní krok 2 – exkurze pro žáky ZŠ Konkrétní krok 3 – nahlížet na akce školy jako na nábor (např. soutěže)
16
Děkuji Vám za pozornost martina.kanakova@nuv.cz petr.jansa@nuv.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.