Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Zpracoval Ing. Jan Weiser Dispoziční řešení prodejen
2
Osnova výkladu 1. Faktory ovliv ň ující dispozi č ní ř ešení prodejny 2. Základní typy dispozi č ního uspo ř ádání prodejny a. Samoobslužné uspo ř ádání b. Voln ě otev ř ené uspo ř ádání c. Klasické uspo ř ádání d. Úsekové uspo ř ádání 3. Otázky, úkoly
3
Faktory ovlivňující dispoziční řešení prodejny Dispozi č ním ř ešením myslíme ú č elné a p ř ehledné prostorové uspo ř ádání hmotných prost ř edk ů v prodejní místnosti. Faktory ovliv ň ující dispozi č ní ř ešení: Vn ě jší faktory: Umíst ě ní prodejny z hlediska stupn ě obchodní vybavenosti Po č et obyvatel zásobovacího okruhu Charakter zboží, jeho vlastnosti Pravd ě podobná intenzita spot ř ebitelské poptávky
4
Faktory ovlivňující dispoziční řešení prodejny Vnit ř ní faktory: a. P ř edpokládaný maloobchodní obrat a jeho struktura b. Struktura zásob zboží a cykli č nost dodávek c. Forma prodeje v č etn ě pot ř eby ploch a jejich základního č len ě ní d. Po č et zam ě stnanc ů ur č ených podle provozní doby
5
Základní typy dispozičního uspořádání prodejny Racionáln ě ř ešené dispozi č ní uspo ř ádání prodejny respektuje: Pohyb zákazník ů Pracovník ů Zboží
7
Samoobslužné uspořádání Výstavní za ř ízení je uspo ř ádáno rovnob ě žn ě s bo č ními st ě nami prodejny Toto uspo ř ádání vede zákazníka ur č itým sm ě rem, č ehož se využívá k ur č itému nasm ě rování zákazníka p ř i pr ů chodu prodejnou
8
Volně otevřené uspořádání Zákazník se m ů že voln ě pohybovat po prodejní ploše Relativní nevýhodou je menší využití prodejní plochy Využívá se pro prodej nepotraviná ř ského zboží
9
Klasické uspořádání Pultový prodej Toto uspo ř ádání neumož ň uje zákazníkovi p ř ístup k uloženému zboží ani manipulaci s ním Využívá se v mnoha r ů zných p ř ípadech, zejména tam, kde to vyžaduje charakter zboží
10
Úsekové uspořádání Uspo ř ádání prodejní plochy je ř ešeno podle jednotlivých sortimentních skupin S tímto uspo ř ádáním se setkáme u luxusních sortiment ů univerzálních i specialisovaných prodejen
11
Plánogram Názor na využití prodejní plochy se radikáln ě m ě ní v souvislosti s nástupem moderních technologií prodeje zboží. Jedná se zejména: Využití moderních technologií zpracování informací o prodeji zboží (využití č árového kódu) Marketingové zásady prodeje zboží (význam umíst ě ní zboží na prodejní ploše) Spolupráce maloobchodu a výroby p ř i prodeji zboží Plánogram je podrobný rozpis jednotlivých prodejních míst. Jedná se zejména o místo zboží v regálu, samostatn ě na volné prodejní ploše. S plánogramem úzce souvisí zásady pro ukládání zboží, jeho ozna č ování cenovkou a reklamními prost ř edky.
13
Otázky a úkoly Které faktory ovliv ň ující dispozi č ní ř ešení prodejny? Které typy dispozi č ního uspo ř ádání prodejny znáte? Objasni, v č em spo č ívají základní charakteristik následujícího uspo ř ádání prodejny a. Samoobslužné uspo ř ádání b. Voln ě otev ř ené uspo ř ádání c. Klasické uspo ř ádání d. Úsekové uspo ř ádání
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.