Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislav Bláha
1
Datum: od 2.1.2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název práce: Trh, nabídka, poptávka - powerpointová prezentace Předmět: finanční gramotnost Ročník: 1. Časová dotace: 20 minut Vzdělávací cíl: Prezentace nového učiva, které se týká trhu, nabídky a poptávky. Vysvětlení pojmů a tvorby křivek nabídky a poptávky. Pomůcky: Psací potřeby Poznámka: Tento materiál je součástí tématického balíčku Trh, nabídka, poptávka Inovace: Mezipředmětové vztahy, zapojení audiovizuální techniky do výuky
2
Trh, nabídka, poptávka
3
Trh je místo, kde se setkává nabídka s poptávkou a vytváří se cena Dříve šlo o reálné místo – lidé směňovali to, co vyrobili, s tím, co vytvořil někdo jiný
4
Dělení trhu 1) z územního hlediska –Místní trh –Národní trh –mezinárodní
5
2) z věcného hlediska –Trh statků a služeb –Trh výrobních faktorů (práce, přírodní zdroje, kapitál) –Trh finanční (peníze, cizí měny, cenné papíry
6
Z hlediska počtu statků a služeb –Trh dílčí –Trh agregátní
7
Nabídka Je tvořena výrobky a službami, které nabízí prodávající a které chtějí prodat za určitou cenu Čím vyšší cena bude, tím více výrobců bude nabízet své statky a služby a nabídka poroste
8
Křivka nabídky cena v Kč nabídka
9
Křivka má stoupající tendenci Při růstu ceny poroste nabízené množství Při poklesu ceny bude klesat nabízené množství
10
Poptávka Je tvořena zájmem kupujících o statky a služby při určité ceně Čím nižší bude cena, tím větší bude poptávka
11
Křivka poptávky cena poptávka poptávané množství
12
Křivka má klesající tendenci Při snižování ceny poptávka roste
13
Tržní rovnováha Nastává v bodě, ve kterém se nabídka s poptávkou protne Nabídka a poptávka se rovnají Při spuštění kolmice na osu s cenou dostaneme rovnovážnou cenu Při spuštění komice na osu s množstvím dostaneme rovnovážné množství
14
Rovnovážná cena Vyhovuje těm, kdo nabízí, ale i těm, kteří poptávají Za tuto cenu jsou prodávající ochotni prodávat a nakupující jsou ochotni za ni nakupovat
15
Cena v Kč poptávka nabídka Rovnovážná bod cena rovnováhy rovnovážné množství množství
16
konec
17
Použitá literatura: Finanční gramotnost úlohy a metodika – Ing. Petr Klínský, Ing. Danuše Chromá, NÚOV, Praha 2009 ISBN 978-80-87063-26-2 Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky – Karel Biňovec – nakladatelství FORTUNA, Praha 2001ISBN 80-7168-747-2 Ekonomika pro gymnázia – Jarmila Čechová, Otto Münch, Jana Macháčková, Petr Klínský – EDUKO nakladatelství, s.r.o. 2011ISBN 978- 80-87204-49-8 Ekonomika pro obchodnÍ akademie a ostatní střední školy 1 – Nakladatelství FORTUNA, 2006 ISBN 80-7168-964-5 Ekonomika – ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy – Petr Klínský, Otto Münch, Danuše Chromá – EDUKO nakladatelství, s.r.o., Praha 2011ISBN 978-80-87204-41-2 Příklady z podnikové ekonomiky a jejich řešení – Jan Mlčoch – Nakladatelství FORTUNA, Praha 1998 ISBN 80-7168-589-5 Malý ekonomický výkladový slovník – Helena Fialová – Vydavatelství A plus, 2004 ISBN 80-902514-7-1
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.