Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_216 AutorMgr. Romana Rybiařová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_216 AutorMgr. Romana Rybiařová."— Transkript prezentace:

1 Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ. 1. 07/1. 4.00/21.3751 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_216 AutorMgr. Romana Rybiařová Název Náboženství ve světě Datum (období)Květen 2014 Ročník9. ročník ZŠ praktická, lehké mentální postižení Vzdělávací oblastObčanská výchova Anotace Prezentace je určena žákům 9. ročníku ZŠ praktické. V této prezentaci se žáci seznámí s pojmem náboženství, rozdělením náboženství a jeho výskytem a zastoupením ve světě. Hlavním cílem této prezentace je pochopení významu náboženství a víry pro lidstvo, jeho kořeny, smysl a podstata jednotlivých a nejznámějších náboženství ve světě.

2  je to souhrnný pojem pro různé jednání, symboly a představy, jimiž různá společenství vyjadřují reálný, životní, osobní vztah k něčemu „nadsmyslovému“ Co je náboženství, co si představujete pod pojmem náboženství?  každé náboženství má společné rituály nebo bohoslužby, určité představy o světě a místě člověka v něm a většina náboženství vyžaduje i určitou morálku  bohoslužby se často konají na posvátných místech místa - obětiště, chrámy, a ve vybraných dnech - svátky  existuje mnoho definic náboženství, ale všechny se snaží vyhýbat úzké definici - tím se tyto definice pro náboženství často zlehčují a zobecňují

3  náboženství hluboce poznamenala kulturu i dějiny národů.  z celkového počtu světové populace kolem 15% osob nevyznává náboženství žádné  lidé čekají od různých náboženských vyznání odpověď na záhadné otázky lidské existence, které dnes stejně jako kdysi hluboce znepokojují lidské srdce:  většina náboženství se chápe jako vztah člověka k osobnímu Bohu nebo božstvům, na nichž člověk závisí a k nimž se obrací s díkem a s prosbou o ochranu Co je člověk, jaký je smysl a cíl našeho života, co je dobré a co je špatné?  dokonce kolem 4% osob se staví proti jakékoli formě náboženské víry

4  Původní náboženství  Tradiční africká náboženství Rozdělení náboženství  Křesťanství  Islám  Judaismus  Bahá'í  Hinduismus  Buddhismus  Sikhismus  Džinismus  Taoismus  Konfucianismus  Šintoismus  Caodeismus  Čchondogjo  Yiguandao  Tradiční čínské náboženství Abrahámovská náboženství Indická náboženství Východoasijská náboženství Etnická, domorodá náboženství

5 Náboženství ve světě křesťanství 33 % islám 20 %, hinduismus 13 %, čínská národní náboženství 6,3 % buddhismus 5,9 %. Ateisté a lidé bez náboženství asi 14 % domorodá kmenová náboženství 4 % Kolik procent lidstva z celkové světové populace vyznává jednotlivá náboženství:

6  polyteistická – hinduismus  Náboženství dělíme podle toho, zda uctívá jednoho nebo více bohů, na:  monoteistická – křesťanství, judaismus, Islám Seznámíme se s hlavními a nejznámějšími světovými náboženstvími 1. Křesťanství 2. Islám 3. Hinduismus 4. Buddhismus 5. Judaismus 6. Konfucianismus

7 1. Křesťanství  je monoteistické náboženství  posvátnou knihou je Bible  podstatou křesťanství je víra v Krista, jeho oběť za hříchy lidstva  společenstvím lidí věřících v Krista je církev  budovami ke scházení mohou být kostely, modlitebny  věřící si čtou Bibli, modlí se a snaží se žít dle Bible Starý zákon - hlavní postavou Mojžíš Nový zákon - jeho obsahem je působení a kázání Ježíše  hlavní výskyt křesťanství - Evropa, Amerika, jižní Afrika, Austrálie  má 2,1 miliardy stoupenců  vzniklo v 1. století našeho letopočtu  je soustředěno na život a učení Ježíše z Nazaretu, kterého chápe jako mesiáše (tj. Krista), spasitele světa, Božího syna, který se v Kristu zjevil  Křesťanství vzniklo z židovství na území Palestiny, kde Ježíš působil

8 Zastoupení křesťanství podle jednotlivých zemí katolická církev http://www.svetova-nabozenstvi.cz/katolictvi/ http://www.svetova-nabozenstvi.cz/katolictvi/ protestantské církve http://www.svetova-nabozenstvi.cz/protestantstvi/ http://www.svetova-nabozenstvi.cz/protestantstvi/ pravoslavné církve http://www.svetova-nabozenstvi.cz/pravoslavi/ http://www.svetova-nabozenstvi.cz/pravoslavi/ anglikánská církev řecko-katolické církve Hlavní křesťanské proudy:

9 Křesťanství si během své historie vytvořilo celou řadu symbolů. Beránek (ovce) samotný beránek je také symbolem Ježíše Krista jako obětního beránka, kterého dal Bůh lidstvu Holubice – znázorňuje obvykle Ducha svatého Páv Pelikán Jablko Olivová ratolest Vinná ratolest (hrozen) Kříž Křesťanská vlajka 3 – číslo označující Svatou Trojici Loď - symbol znázorňující církev Kotva – symbol naděje Ichthys (ΙΧΘΥΣ) –ryba, symbol Krista Ježíš Kristus, Boží Syn, Spasitel symbol nevinnosti a čistoty

10 2. Islám  1,5 miliardy věřících  Hlavní výskyt - severní Afrika, jihozápadní Asie, střední Asie  monoteistické náboženství  je založené kázáním proroka Mohameda  Mohamed znamená „ten, který je požehnán“  Bůh ověřil Mohameda předáním poselství Koránu celému lidstvu http://www.svetova-nabozenstvi.cz/islam/  Věřící v Alláha jsou muslimové  Pouze jeden bůh - Alláh  Lidský život je jen služba bohu, člověk je jen Alláhův otrok. mešity jsou budovy, které slouží muslimům k uctívání Alláha  vzniklo v 7. století našeho letopočtu  Hlavní kniha Islámu je Korán  Mohamed = prorok a posel Alláha  Korán se skládá z Mohamedových výroků

11 Muslimská populace ve světě http://cs.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A1m

12 3. Hinduismus http://www.svetova-nabozenstvi.cz/hinduismus/  vznikl v Indii – přibližně v 5. stol. př. n. l. nejvyšší Brahma Višnu Šiva je tvůrcem světa, vševědoucí na vyobrazení má 4 hlavy, na důkaz toho, že vidí všude a všechno také ničí a tvoří svět Hinduisté věří, že v prvním dnu Brahma svět stvoří, poté odpočívá a pozoruje a v sedmém dnu svět zničí - dny božstev jsou ovšem nepoměrně delší přezdíván ničitel, vládne nad životem a smrtí, nad mírem i nad válkou  je to nejstarší, dosud existující náboženství  Hinduističtí bohové:  náboženství polyteistické Brahma Šiva  má minimálně 900 milionů stoupenců. Tři hlavní bohové - Brahma, Višnu a Šiva  hlavní kniha hinduismu - Bhagavadgíta (Gíta)

13 když je lidem nejhůře, přichází na Zem v jedné ze svých podob: o když člověk zemře, Višnu posoudí jeho skutky a pošle ho zpátky na zem o pokud činil zlo, pak se může narodit třeba jako hmyz či plaz o pokud dobro, tak se narodí do kasty vyšší než ze které přišel Višnu pán vod a pečovatel lidí. o Ryba o Želva o Kanec o Půl člověk-půl lev o Trpaslík a obr o Lučištník Višnu dále řídí reinkarnaci - převtělování o Ráma o Kršna o Budha! o Kalkin (ten se ještě nezjevil) o Kalkin je soudce, který při zničení světa soudí lidi a jejich skutky  hinduisté mají svého Guru. Je to vlastně hlava církve hinduistů (obdoba papeže) a má za úkol hlásat hinduismus a učit jeho zásadám  základ víry je tedy ve převtělování  cílem je vymanění se ze sansáry a k tomu slouží 6 ortodoxních systémů. o Joga je 1 ze 6 systémů a cílem je správné usměrňování energií

14 4. Buddhismus  druhé indické náboženství, které vzniklo ve starých indických dobách, je mladší než hinduismus  je spjato s životem, postavou a vystupováním bájného Buddhy - žil 80 let, stal se zakladatelem nového, buddhistického učení Buddha, vlastním jménem Siddharta Gautama (asi 566-486 př. Kr) byl mudrc z Indie tradice vypráví, že syn panovníka, žil uchráněn všech starostí, až mu jednoho dne čtyři postupné návštěvy (starce, nemocného, mrtvoly a žebravého mnicha) daly spatřit bídu lidského osudu opustí pak svou rodinu a zvolí si jako své poslání zvítězit nad utrpením během rozjímání dospěje do stádia nejvyššího vědomí a stane se Buddhou („Probuzeným“)  jedná je o náboženství bez boha http://www.svetova-nabozenstvi.cz/buddhismus/ Buddha  doba vzniku - 5. století před naším letopočtem  má minimálně 380 milionů stoupenců  hlavní výskyt - Indie, jihovýchodní Asie  Buddhismus je způsob života, mravní a ideová forma, věda ducha, filosofický postoj

15  Základní myšlenky buddhismu Osvobození od utrpení 1.zdržet se zabíjení a zraňování živých bytostí 2.zdržet se braní věcí co nejsou dávány (nekrást) 3.zdržet se nesprávného sexuálního chování 4.zdržet se zraňující a nepravdivé mluvy (nelhat, nepomlouvat, nemluvit zbytečně...) 5.zdržet se zneužívání omamných prostředků Čtyři ušlechtilé pravdy http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cty%C5%99i_u%C5%A1lechtil%C3%A9_pravdy Gautama Buddha  Buddha se nikdy neodvolával na jakéhokoliv Boha nebo jinou autoritu tak, jako je zvykem u tradičních náboženství.  Buddhisté jej respektují jako svého probuzeného či osvíceného učitele, který s nimi sdílel svůj vhled jak pomoci cítícím bytostem zbavit se svého utrpení  Buddhisté tyto myšlenky naopak odmítají Gautama ustanovil pro všechny své stoupence pět základních pravidel:

16 5. Judaismus  je to náboženství židovského národa – Izraele  Judaismus je tedy monoteistickým náboženstvím  Boží Jméno je jednou z nejposvátnějších věcí v judaismu  nakládání s Božími jmény vyžaduje zvláštní úctu a obezřetnost, neboť jedno z přikázání Desatera nařizuje „nebrat je nadarmo“  Judaismus má optimistický charakter, Bůh miluje lidi i přes jejich chyby rodinu slavení svátků den odpočinku sabat - začíná v pátek po západu slunce a končí sobotní nocí, je to svátek, kterým se připomíná, že Bůh sedmého dne po stvoření světa odpočíval a že i v tom se mu člověk má podobat, Žid v tento den nepracuje košer stravy - ve stručném podání jde o zákaz vepřového masa a oddělené požívání masných a mléčných výrobků  je to jedno z nejstarších náboženství světa, které vede k víře v jednoho Boha.  Judaismus klade velký důraz na :

17  Bohoslužba se koná v synagoze  základním dokumentem judaismu je Tóra  Posvátného textu – Tóry - se nesmí nikdo ani prstem lehce dotknout, proto se při čtení používá ukazovátko  Muži na sobě mají talit, šálu s třásněmi na všech rozích  Na hlavě nosí Židé malou přiléhavou čepičku – kipu (jarmulku) – na znamení oddanosti Bohu  Hlavní knihami jsou  Židů je ve srovnání s křesťany nebo muslimy velmi málo  Z odhadovaných třinácti milionů Židů jich žije pět a půl milionů v Izraeli a zbytek v USA – především v New Yorku, Los Angeles a v Evropě http://www.ceskatelevize.cz/porady/10077100525-nabozenstvi-sveta/205562230380004-judaismus/ Tenach - spisy, které křesťané označují jako Starý Zákon Talmud - předpisy víry, zákony apod. http://zilina-gallery.sk/picture.php?/19713/category/1625

18 Konfucianismus „K dobrému se chovej dobře, ke zlému se chovej spravedlivě.“  každý člověk má plnit to, k čemu je určen, a má zachovávat normy spravedlivého mravního chování  zakladatelem konfucianismu a jeho šiřitelem byl Konfucius - čínský myslitel Čchiou Kchung, zvaný „král filozofů“ nebo Kchung-fu-c',  Konfucius byl velice vzdělaný a šířil své učení i mezi prostý lid  Konfucius se zabýval především vztahy mezi lidmi a morálkou  Za nejvyšší účel života vyhlásil ctnost lidskost, moudrost, věrnost a spravedlnost a také lásku dětí k otci a oddanost poddaných k vládnoucímu panovníkovi  ze všech ctností ocenil nejvýše pak

19 Pro konfuciánce bylo nejdůležitější funkcí náboženství vštípit lidem morální hodnoty. V konfucianismu nenajdeme žádné kněze ani sekty, dokonce ani žádná kréda, kterými by se mohli jeho stoupenci řídit. Nekonají se veřejné obřady a neexistuje ani osobní vztah k bohu. Konfucianismus nemá žádné slovo odpovídající bohu ani svaté písmo. Nemá žádnou náboženskou strukturu. Konfuciánství vede k uctívání nebe, země a předků. Vede člověka k uvědomování si vlastní odpovědnosti, aby tak mohlo být dosaženo harmonie v životě člověka i celého lidstva. Klade důraz na přesné vykonávání obřadů, na péči o zemřelé a jejich dobrý úděl na věčnosti. Zdůrazňuje rodinné a občanské ctnosti, význam náboženství pro stát.  Učil milovat své bližní a odpouštět utrpěné křivdy  věrnými mu vždy byli jeho studenti, kteří i po jeho smrti šířili učení dále Charakteristika Konfucianismu

20 Konfucianismus se stal státním náboženstvím, a položil tak základy Čínského vzdělávacího systému, který přetrval dva tisíce let. „Studuj, jako kdybys nikdy nemohl dosáhnout dokonalosti, jako kdybys měl strach, že své znalosti ztratíš.“ Konfucius říkal: Konfucius zdůrazňoval důležitost tří aspektů: Konfuciáni vidí náboženství jako způsob vzdělávání. Čínské slovo ťiao má ve skutečnosti dva významy : náboženství a vzdělávání li – správné chování a jednání člověka žen – ohleduplnost a soucit k druhým siao – úcta ke starším a předkům

21 Různé náboženské symboly

22 Náboženské symboly Půlměsíc Islám Kolo života Buddhismus Kříž křesťanství védský óm hinduismus jin a jang taoismus brána Torii šintoismus Davidova hvězda Judaismus

23 Procentuální počet stoupenců náboženství ve světě

24 Dozvíte se více: https://www.youtube.com/watch?v=edVzIroBXnQ&list=PLvB4czuhJMBTapdg89-NycJyhJTCfDTqQ http://www.vira.cz/Texty/Clanky/Vira.html http://www.imaturita.cz/maturitni-otazky/zaklady-spolecenskych-ved/svetova-nabozenstvi/114/ http://www.buddhismus.cz/ http://michal.skrabalek.cz/nazory/poznejte-tajemstvi-buddhismu

25 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_religions_CZE.PNG WILKOWSKI, Ratomir. http://cs.wikipedia.org [online]. [cit. 11.5.2014]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:ReligijneSym bole.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:ReligijneSym bole.svg http://www.svetova-nabozenstvi.cz/ http://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99es%C5%A5anstv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:Christian_cro ss.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ichthus.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/K%C5%99es%C5%A5ansk%C3%A9_symboly#mediaviewer/Soubor:Christi an_flag.svg http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD#mediaviewer/Soubor:Walsinghamp rocession.jpg VARIOUS. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Religion_collage_(large).jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Religion_collage_(large).jpg Zdroje: www. office.microsoft.com Vlastní tvorba – printscreen (jpg.) Vlastní tvorba – studijní materiály

26 ZERO0000. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kippot.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kippot.jpg ANDREW LIH/EN:USER:FUZHEADO. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buddha_lantau.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Buddha_lantau.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Buddhismus THEGREENEDITOR. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_Muslim_Population_Map.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_Muslim_Population_Map.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Halebid3.JPG http://cs.wikipedia.org/wiki/Konfucius#mediaviewer/Soubor:Konfuzius.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1bo%C5%BEenstv%C3%AD http://cs.wikipedia.org/wiki/Judaismus#mediaviewer/Soubor:Star_of_David.svg TEVAPRAPAS MAKKLAY. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 11.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tibet_monk_prays_in_Bodh_Gaya.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tibet_monk_prays_in_Bodh_Gaya.jpg UNKNOWN. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 12.5.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Konfuzius-1770.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Konfuzius-1770.jpg


Stáhnout ppt "Název školyZákladní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm Číslo projektuCZ / / Číslo materiáluVY_32_INOVACE_216 AutorMgr. Romana Rybiařová."

Podobné prezentace


Reklamy Google