Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZuzana Svobodová
1
Revize BREF, jejich implementace a výhled do budoucna Ing. Jan Slavík, Ph.D. Horský hotel Sepetná, 22. 9. – 23. 9. 2016
2
Obsah 1.Proces zpracování BREF v EU 2.Proces na národní úrovni 3.Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT 4.Projednávané závěry o BAT 5.Ostatní aktivity a budoucnost
3
Proces zpracování BREF v EU Návrh BREF zpracovávají technické pracovní skupiny (Technical Working Group – TWG), jejímiž členy jsou zástupci států, průmyslových a nevládních organizací. TWG vede pracovník EK – autor BREF. Požadavky na BREF i vlastní proces (sběr dat, jejich zpracování atd.) definuje prováděcí rozhodnutí Komise 2012/119/EU. Návrh BREF je diskutován na veřejném evropském Fóru podle čl. 13 IED, kromě BREF se fórum vyjadřuje k harmonogramu revizí a obecným procesním postupům. Komise není stanoviskem fóra vázána. Klíčová část BREF, závěry o BAT, je po zapracování připomínek z fóra dále schvalována kvalifikovanou většinou členských států na výboru podle čl. 75 IED. Následně je zveřejněna v podobě prováděcího rozhodnutí ve Věstníku EU.
4
Proces na národní úrovni Zapojené subjekty Na národní úrovni řešeno zákonem o integrované prevenci (§ 27). Systém výměny informací o BAT zabezpečují: Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zemědělství. Na systému výměny informací se podílejí: Agentura (tj. CENIA), Krajské úřady, Občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy a hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů Účast má podobu zapojení do činnosti jednotlivých technických pracovních skupin, zřízených v rámci systému – celkem cca 30.
5
Proces na národní úrovni Aktivity Ministerstva k jednotlivým kategoriím činností uvedeným v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci a průřezovým oblastem podle své působnosti zajišťují: a)zřízení a činnost technických pracovních skupin, b)překlady relevantních dokumentů Evropské unie k BAT, c)informování orgánů veřejné správy, provozovatelů zařízení a veřejnosti o BAT a nově vznikajících technikách. Technické pracovní skupiny se ve své činnosti zaměřují především na a) sledování BAT v příslušné oblasti v České republice a na úrovni EU, b) přípravu podkladů k závěrům o BAT a BREF, c) poskytování podkladů pro přípravu pozice ČR při vyjednávání na úrovni EU, d) hodnocení odborné kvality překladů závěrů o BAT před jejich zveřejněním, e) sledování vývoje nově vznikajících technik. Informace o BAT a nově vznikajících technikách zveřejňuje na svých internetových stránkách Ministerstvo průmyslu a obchodu, kde je i podrobná metodika (www.ippc.cz).
6
Proces na národní úrovni Národní technické pracovní skupiny V ČR je ustaveno cca 30 technických pracovních skupin. Skupiny jsou aktivní zejména v případě, že probíhá revize příslušného BREF. Základním kritériem pro členství je odbornost a praxe v řešené problematice (dokládá se profesním životopisem). Vedoucí pracovní skupiny jmenuje příslušný resort. Musí se jednat o odborníka na danou oblast, ale nemusí se jednat o pracovníka státních institucí. Administrativní agendu technické pracovní skupiny zajišťuje příslušný rezort. Členové skupiny jsou pak jmenováni příslušným resortem na podkladě vyjádření vedoucího k jejich odbornosti. Z členů národní technické pracovní skupiny jsou jmenováni zástupci do skupiny evropské. Podmínkou je znalost anglického jazyka, vůle a možnost participovat na jednáních a souhlas zaměstnavatele.
7
Povinností vedoucích pracovních skupin je kromě přípravy příslušných dokumentů, vedení a svolávání jednání i poskytování informací laické i odborné veřejnosti k projednávání příslušného BREF a to zejména prostřednictvím stránek www.ippc.cz a Národního fóra pro výměnu informací o BAT.www.ippc.cz Pracovní skupiny rozhodují pomocí odůvodněného konsensu, který formuluje její vedoucí. Minimálně jednou ročně probíhá veřejné jednání Národního fóra pro výměnu informací o BAT. Úkolem fóra je seznamovat širší odbornou veřejnost s procesem výměny informací a jejím aktuálním stavem a dále získat zpětnou vazbu z praxe k řešeným otázkám. Garantem fóra je MPO. Proces na národní úrovni Národní technické pracovní skupiny
9
Organizace procesu výměny informací Proces přípravy BREF na evropské úrovni Technical Working Group Forum art. 13 IEDComittee art. 75 IED Technická pracovní skupina MPO Technická pracovní skupina MZeZástupce MŽP + MPO/MZeZástupce MŽP Technická pracovní skupina MŽP Proces na národní úrovni Formálně je Česká republika vůči evropským institucím zastupována MŽP, nicméně národní pozice je založena na vyjádření příslušného resortu a jeho technické pracovní skupiny.
10
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba železa a oceli 14 aktivních zařízení, zejména v Moravskoslezském kraji. Žádná žádost o výjimku z aplikace BAT. Nákladovost implementace odhadována v roce 2010 na 31 – 35 miliard Kč (vč. sléváren). Ekologizační opatření byla podpořena z OPŽP v řádu jednotek miliard Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili nejasnosti ohledně požadavků na monitoring a odběru vzorků u emisí prachu a rtuti (BAT 14 a BAT 88).
11
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Sklářský průmysl 24 aktivních zařízení. Při přezkumech indikována potřeba výjimky až u 11 zařízení. Nakonec řešeno 7 výjimek. 4 výjimky již byly již uděleny – na časově omezenou dobu. Nákladovost implementace BAT je podle žádostí o výjimky BAT odhadována na jednotky miliard Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili zásadní nejasnosti ohledně formátu emisích limitů (koncentrační / měrné), dále pak identifikace správné hodnoty emisí k provozované technologii, vady překladu a ověřování u limitů vypouštění odpadních vod. K řešení problémů bylo uspořádáno mimořádné jednání na MŽP, zpracovány podklady pro povolující úřady a proběhla i komunikace s EK.
12
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba cementu a vápna 10 aktivních zařízení. Přezkumy k souladu s BAT z velké části již proběhly. Jinde řešeno porovnáním provozovatelem a návaznou žádostí o změnu. Potenciálně indikovány 3 výjimky. CENIA / MŽP zpracovaly k usnadnění přezkumů porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí dle závěrů o BAT. Nákladovost implementace BAT je podle studie z roku 2010 odhadována 1 – 2 miliardy Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili zásadní nejasnosti ohledně aplikace poznámky pod čarou pro emise NO x u pecí MAERZ (BAT 45 ), dále pak aplikace požadavků BAT pro emise NH 3 (BAT 20). Aktivně řešeno s příslušným průmyslovým svazem, zapojena výzkumná pracoviště a proběhla komunikace s EK.
13
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba chloru a louhu 2 aktivní zařízení. Možnost výjimek u zařízení s rtuťovou elektrolýzou je problematická. Stávající integrovaná povolení ukládají povinně změnu technologie / ukončení provozu. Nákladovost implementace BAT je podle otevřených zdrojů odhadována na 4 miliardy Kč. Nařízení REACH zakazuje od 10/10/2017 použití pěti sloučenin fenylrtuti (katalyzátorů používaných při výrobě polyuretanu), čímž prakticky zakazuje použití rtuti při výrobě chloru a alkalických hydroxidů. Vývoj v této oblasti je pozorně sledován EK. Jedna nová jednotka membránové elektrolýzy zahájí provoz během roku 2016.
14
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Ostatní závěry o BAT U již schválených závěrů o BAT nejsou z vlastního projednávání indikovány problematické hodnoty emisí. Nejsou zatím identifikovány nejasnosti ze závěrů o BAT. Závěry o BAT pro výrobu buničiny, papíru a lepenky - CENIA / MŽP zpracovaly k usnadnění přezkumů porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí dle závěrů o BAT. Závěry o BAT pro společné systémy čištění odpadních vod – nejasnosti ohledně rozsahu zahajovaných přezkumů.
15
Projednávané závěry o BAT Velká spalovací zařízení Projednáváno od roku 2011. Snaha o aplikaci zkrácených postupů ze strany EK neměla praktický efekt. Aktivní přístup ČR – organizace jednání států s podobnými problémy v Praze v roce 2014 a 2016. Snaha měla pouze částečný úspěch. Na závěrečném jednání TWG 05/2015 řada velmi problematických úprav (SO x, NO x, prach, Hg). IED Fórum se koná 20/10/2016. EK je pod extrémním tlakem nevládních ekologických organizací. Předpokládá se, že náklady na implementaci se budou pohybovat kolem 5 - 20 miliard Kč (odhad, odvozeno ze starší studie). Předpokládány desítky výjimek. Zvažováno dopracování metodiky MŽP adresně ve vztahu k LCP.
16
Projednávané závěry o BAT Velkochovy prasat a drůbeže Dopadá na nejpočetnější kategorie činností v IPPC (cca 200 zařízení). Za ČR nebyly významnější připomínky. Analýzy odhalily problémy u emisí amoniaku některých kategorií prasat (zapuštěné březí prasnice). Je řešena optimální implementace u emisí prachu, hluku a zápachu. BREF byl bez větších problémů projednán 19.10.2015 na Fóru IED. Předpokládá se schválení na Výboru IED 02.10.2016. Vzhledem k velkému množství zařízení MŽP zvažuje zjednodušení přezkumů pomocí jednotného „checklistu“ a také přípravou tzv. obecně závazných pravidel provozu.
17
Projednávané závěry o BAT Ostatní BREFZahájení revize Předložení fóru podle čl. 13 IED Velkoobjemová organická chemie (LVOC)20092016 (?) Velká spalovací zařízení (LCP)20112016 Nakládání s odpady (WT)20132017 Spalování odpadů (WI)20142018 Potraviny, nápoje a mléko (FDM)20142017 Povrchové úpravy s použitím organických rozpouštědel (STS)20142018 Zpracování železných kovů (FMP)20152018 Čištění odpadních plynů v chemickém průmyslu (WGC)20162019 Textil (TXT)20162019 Kovárny a slévárny (SF)20172020 Keramika (CER)20172020 Jatka a vedlejší živočišné produkty (SA)(2017)(2020)
18
Související aktivity a budoucnost Snaha EK k větší efektivitě procesu tvorby BREF nejsou příliš úspěšné (zkrácená procedura, předběžná identifikace klíčových polutantů). Nedaří se plnit časové harmonogramy. Náročnost procesu fakticky zabraňuje plnohodnotnému zapojení menších a „nových“ členských států. EK plánuje slučování řady BREF a akcentaci ekonomické problematiky při identifikaci BAT a možných dopadů. Zřejmý je zájem EK o problematiku výjimek ze závěrů o BAT. Možnost vydání pokynů EK k této oblasti. Na národní úrovni se zvažuje vydávání tzv. obecně závazných podmínek provozu pro některé kategorie průmyslových činností a větší zohlednění BAT ve složkové legislativě.
19
Kontaktní údaje: Ing. Jan Slavík, Ph.D. tel. +420 267 122 808, +420 724 030 693 jan.slavik@mzp.cz Ministerstvo životního prostředí oddělení integrované prevence a IRZ Vršovická 65, 100 10 Praha 10 www.mzp.cz/ippc Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.