Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadek Vítek
1
Autor: Mgr. Radek Martinák Kužel – popis, praktické využití Kuželové vrtáky Kornout do školy Kornout na zmrzlinu Kužely na silnici Ještěd Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
2
Popis kuželu Délka úsečky spojující vrchol kuželu s obvodem podstavy je strana kuželu = s Délka kolmice spojující vrchol kuželu se středem podstavy = výška kuželu v k Kužel je útvar v prostoru, tedy má svůj objem (V) a povrch (S) Plášť = „trojúhelník“ s obvod podstavy o = 2.. r Obsah = 2.. r. s / 2 =. r. s ( obsah trojúhelníku = strana x výška/2 ) Podstava = kruh Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
3
Před výpočty Co už víme: obsah podstavy ( kruhu): S =. r 2 . obvod kruhu o = 2.. r poloměr podstavy je polovina průměru podstavy r = d : 2 !!! Pythagorova věta!!! : s 2 = v k 2 + r 2 s vkvk r objem V k = 1 / 3. obsahu podstavy x výška kuželu povrch S k = obsah podstavy + obsah pláště Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
4
Postup řešení úloh na výpočet objemu a povrchu kuželu 1. Načrtni si kužel, vyznač si zadané veličiny 2. Výpis veličin pomocí symbolů (r,d,s,S,V,v k ), jejich hodnoty, úprava jednotek 3. Určení typu výpočtu : objem, povrch 4. Úvaha : počítáme v úloze celý objem, celý povrch? 5. Výpočet s použitím vzorce ( úplný, případně upravený ) 6. Podtržení výsledku, jednotka počítané veličiny Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
5
Výpočet objemu a povrchu kuželu d = 50cm, tedy r = 25 cm = 0,25 m! Urči objem a povrch kuželu (m 3, m 2 ), má-li průměr podstavy 50 cm a výšku 1m. V k = 1/3. 3,14. 0,25 2. 1 s 2 = r 2 + v k 2 V k = 0,0218 m 3 V = ?v k = 1 m S k = 3,14. 0,25. 0,25 + 3,14. 0,25. 1,0625 V k = 1 / 3.. r 2. v k S = ? S k =. r 2 +. r. s s vkvk r s 2 = 0,25 2 + 1 2 s = 1,0625 m S k = 1,03 m 2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
6
Praktické využití úloh na objem a povrch kuželu d = 500 cm, tedy r = 250 cm = 2,5m! Kolik hl vody je v nádrži tvaru kuželu o průměru podstavy 500 cm, je-li hluboká 20 m? Kolik m 2 má plochu vnitřek nádrže, je-li nádrž otevřená? V k = 10m s = 10,3 m (Pythagorova věta!) V k = 1 / 3.. r 2. v k V k = 1 / 3. 3,14. 2,5 2. 10 V k = 65,4 m 3 = 654 hl S k =. r 2 +. r. s !Bez podstavy, tedy S k =. r. s S k = 3,14. 2,5. 10,3 S k = 80,855 m 2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
7
circular = kruhový A right circular cone and an oblique circular cone. right = rovný, kolmý cone = kužel, kornout oblique = kosý, šikmý Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
8
Urči, kolik plechovek barvy se musí koupit, je-li třeba natřít střechu kostela tvaru kuželu o průměru 5m a výšce 10m? Nátěr je třeba provést 2 krát. Kolik litrů zmrzliny je třeba na naplnění 500 kornoutů po okraj, mají-li průměr 5 cm a jsou hluboké 15 cm? Vypočítej, nezapomeň na náčrtek. Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
9
Použité zdroje: http://www.e-prvnacek.cz/detail.php?zbozi=3356964 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Jested.jpg http://www.naradi-naradi.cz/kuzelovy-vrtaci-trn-hss-vel-1-3-14mm-tin-povlak-loupaci-vrtak-wodex/d-74305/ http//upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Cone_3d.png Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.