Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Vítková
1
Analýza potřeb venkova Josef Bezdíček místopředseda Svazu měst a obcí ČR Předseda Komory obcí 22. června 2012 Senát PČR, Praha
2
2 Analýza potřeb venkova Co jsme analyzovali? -potřeby českého venkova -role fondů EU v rozvoji venkova, organizace EU fondů na venkově, nedostatky a překážky Proč? -budoucí nastavení programů pro čerpání EU fondů Koho se analýza týkala? -obcí v ČR
3
3 Potřeby venkovských obcí -nezaměstnanost a nefungující místní ekonomika -financování infrastruktury, zejména komunikace a ŽP -živelný územní rozvoj -omezená nabídka veřejných služeb (školy, zdravotní a sociální služby, nabídka nakupování, pošta atp.) Velikostní kategorie 1. místo2. místo3. místo4. místo5. místo do 250 Pracovní možnostiČištění odpadních vodKanalizaceStav pozemních komunikací Možnost nakupování 251-500 Pracovní možnostiČištění odpadních vodKanalizaceStav pozemních komunikací Kapacita mateřských škol 501-1000 Pracovní možnostiČištění odpadních vodStav pozemních komunikací KanalizaceNabídka kvalitního bydlení 1001-2000 Pracovní možnostiStav pozemních komunikací Čištění odpadních vodKanalizaceInfrastruktura cestovního ruchu nad 2001 Pracovní možnostiStav pozemních komunikací Dostupnost parkováníInfrastruktura cestovního ruchu Ohrožení povodněmi
4
4 Dobudování veřejné infrastruktury včetně snižování ekologické a energetické náročnosti veřejného majetku obcí Krajinotvorná role obce Podpora školství včetně předškolní výchovy a podpora dalších služeb Potřeby venkova ve světle možností financování z EU Obec Bílov Moravskoslezský kraj, 2011
5
5 Finanční potřeby venkova
6
6 Průměrná výše dotace na projekt dle velikosti obce Výše dotace u realizovaných projektů Košetice, 2011, Vysočina
7
7 Organizační překážky efektivního čerpání EU fondů Nadměrná byrokracie a administrativní náročnost projektů (43 %) Personální náročnost a závislost na poradenských firmách (10 %)
8
8 Organizační překážky EU fondů Definice venkova v ČR : pouze administrativní náhled motivovaný dotačními programy; nesouvisí s dostupností služeb („městské“ vs. „venkovské“ obce) Struktura obcíPočet obcíPočet venkovských obcíObyvatelé venkovských obcí krajabs.v %Počet (abs.)Podíl na obyvatelích území(v %) Středočeský1146105291,8516 78642,0 Jihočeský62357291,8215 67533,9 Plzeňský50145791,2183 85832,3 Karlovarský13210579,561 67720,0 Ústecký35429984,5156 20618,7 Liberecký21518385,1104 68523,9 Královéhradecký44840590,4176 77331,9 Pardubický45141892,7196 51238,1 Vysočina70467395,6216 77842,1 Jihomoravský67359187,8341 80929,8 Olomoucký39835188,2220 42934,3 Zlínský30425082,2172 39629,1 Moravskoslezský29922675,6187 63215,0 ČR6 2495 58289,32 751 21629,8
9
9 Doporučení pro budoucnost 1)řešit spolu s implementačním systémem EU fondů také institucionální systém veřejné správy v ČR 2)zajistit realizaci integrovaného přístupu prostřednictvím financí podporujících spolupráci (technická pomoc?) 3)zjednodušit správu evropských prostředků (žádosti, pravidla, uznatelnost, proplácení, předfinancování…) 4)zaměřit alokace tak, aby šlo podstatně více peněz do infrastruktury
10
10 Doporučení pro budoucnost 5)umožnit srovnávání projektů, vytvořit typové projekty pro obce 6)podpořit administrativní a personální kapacity obcí 7)zajistit poradenskou činnost zprostředkujících orgánů, otevřít kontinuální výzvy, dodržovat lhůty, neměnit neustále pravidla 8)řešit a motivovat obce, aby byly připraveny na nové trendy - rozvoj digitální agendy a informačních a komunikačních technologií,
11
11 Děkuji za pozornost! Svaz měst a obcí ČR 5. května 1640 /65 140 21 Praha 4 Tel: 234 709 711 Fax: 234 709 786 E-mail: smocr@smocr.cz http://www.smocr.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.