Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarie Kučerová
1
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.3.3.S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění evropské gotiky ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
2
Cíl prezentace: Žáci se v tomto díle seznámí s vybranými díly období gotiky, na kterých mohou charakterizovat nový způsob zobrazení v porovnání s postupy typickými pro románské období.
3
Umění evropské gotiky S pojmy gotika a gotický se spojuje představa uměleckého stylu středověku, který převládal přibližně od 13. do 15. století. Název „gotika“ začali v 15. století razit italští renesanční teoretikové umění a původně znamenal „umění Gótů“, tzn. barbarské umění. Po těžkopádném románském slohu představuje gotika obrat k oduševnělejšímu uměleckému pojetí. S pojmy gotika a gotický se spojuje představa uměleckého stylu středověku, který převládal přibližně od 13. do 15. století. Název „gotika“ začali v 15. století razit italští renesanční teoretikové umění a původně znamenal „umění Gótů“, tzn. barbarské umění. Po těžkopádném románském slohu představuje gotika obrat k oduševnělejšímu uměleckému pojetí.
4
Madona z Kružlowé, 1410 – Korunování panny Marie
5
V období gotiky se již projevuje větší úloha měšťanstva, které se často stává objednavatelem a také mecenášem umění. V rysech obličeje Madony z Kužlowé a hlavy apoštolů na oltářích je patrné, že modelem stáli řezbářům měšťanští chlapci a dívky. Stejně tak využívají jako předlohu řezbáři a sochaři ve svých dílech soudobé oděvy.
6
Madona s dítětem, Avignon, poč.14.stol.
7
Klanění tří králů, mramorový reliéf na kazatelně baptisteria v Pise, dílo Niccola Pisana, vyznačuje znaky antické plastiky a vybočuje tak z forem typických pro 13. století. Tento příklad dokazuje, jak silná byla antická tradice v Itálii.
8
Klanění tří králů, mramor. reliéf, Pisa, 1260
9
Náhrobek infanta Alfonsa, Burgos, 1489-1493
10
Plastika Santi Quattro Coronati (Florencie) Nani di Banca je příkladem přechodu pozdní gotiky do období rané renesance. Figury plastiky se vyznačují znaky antického sochařství. V podstavci plastiky autor vytvořil pohled do stavitelské a sochařské dílny.
11
Santi Quattro Coronati, mramor, Flor., 1414
12
V období gotiky se součástí staveb chrámů stává větší podíl malířství a sochařství, zejména volná kamenná plastika řezbářství a zlatnictví. Objevuje se také ve větší míře ornament. Tvůrčími centry gotického umění se stávají Avignon, Paříž, Kolín nad Rýnem a Praha. Pozdní gotika nastupuje během 1. poloviny 15.stol., zatímco v Itálii již vzniká renesance.
13
Použitá literatura: Použitá literatura: STADLER, Wolfgang. Dějiny sochařství. 1.vydání. Praha: Rebo, 1996. ISBN 80-85815-67-2. PIJOAN, José. Dějiny umění 5. 1. vydání. Praha: Knižní klub a Balois, 1998. ISBN 80-242- 0024-4. PIJOAN, José. Dějiny umění 2. 1. vydání. Praha: Knižní klub a Balois, 1998. ISBN 80- 7176-839-1. BURKE, Peter. Italská renesance: Kultura a společnost v Itálii. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0589-5. WINCKELMANN, Johan Joachim. Dějiny umění starověku: Stati. 1. vydání. Praha: Odeon, nakladatelství krásné literatury a umění, 1986. ISBN 1717-1768.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.