Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilKristýna Silvie Bártová
1
Současný stav v nákupu léčivých přípravků a zdravotnických prostředků v přímo řízených nemocnicích Výbor pro zdravotnictví Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, 29. března 2016
2
Základní teze Resort zdravotnictví bývá obviňován, že je černou dírou na peníze, kde se málo soutěží a šetří. Ministerstvo zdravotnictví proto provedlo u svých přímo řízených organizací v září 2015 rychlou analýzu, která měla zjistit, jak je to doopravdy. Pravidla jsou totiž nastavena poměrně přísně, až tak, že si dodavatelé i koneční uživatelé často stěžují na přehnaný tlak na cenu (pořízení nejlevnějšího produktu bez ohledu na celkovou výhodnost z hlediska nákladů i kvality péče).
3
Povinnosti Zákon o veřejných zakázkách Vztahuje se na všechny přímo řízené organizace Kontrola ze strany zřizovatele, ÚOHS, FÚ (rozpočtová kázeň) Příkaz ministra – protikorupční strategie Vše nad 500 000 Kč je povinně zveřejňováno Povinnost důkladného odůvodnění každého kroku Hodnotící kritéria: min. 70% cena Preference elektronické aukce Transparentní bonusy Reporting darů a sponzoringu Dodržování těchto povinností je součástí hodnocení ředitelů PŘO Zákon o registru smluv Od 1. 7. 2016/7 Nelze nakoupit bez zveřejnění
4
Analýza – září 2015 Období: 2014 + 1-6/2015 Počet zakázek: > 8000 Očekávaná hodnota: 13,4 mld. Dosažená cena: 11,8 mld. Úspora: 12%
5
Závěr z analýz V nákupech přímo řízených organizací černá díra není Konkrétní nedostatky jsou převážně administrativního charakterů (viz kauza zIndex) Závěry kontroly NKÚ z roku 2012 a jejich interpretace ze strany MF jsou spíše nepochopením principu ZÚM/ZÚLP
6
Centrální nákupy jako spása? Některé komodity se nakupují centrálně už řadu let Elektrická energie Plyn Českomoravská komoditní burza Kladno 2014: politické zadání Hledání vhodných komodit v pracovní skupině Hledání vhodných kritérií a parametrů Prosinec 2014: Předběžné oznámení Injekční stříkačky Jehly Filtry pro umělou ventilaci Hrudní sání
7
Centrální nákupy jako spása? Některé komodity se nakupují centrálně už řadu let Elektrická energie Plyn Českomoravská komoditní burza Kladno 2014: politické zadání Hledání vhodných komodit v pracovní skupině Hledání vhodných kritérií a parametrů Prosinec 2014: Předběžné oznámení Injekční stříkačky Jehly Filtry pro umělou ventilaci Hrudní sání Červenec 2015: ÚOHS stop! Listopad 2015: ÚOHS zelená (ale: změna situace na trhu, vývoj potřeb nemocnic, nové rámcové smlouvy…)
8
Rizika Rozdílné požadavky nejen každé nemocnice, ale i každého oddělení Možnost obstrukcí ze strany seniorních zdravotnických pracovníků Rozsáhlá možnost obstrukcí ze strany dodavatelů Cenové výkyvy v čase Rozdílné podmínky pro různé nemocnice (splatnost…) ZVZ / Úřad na ochranu hospodářské soutěže
9
Nejbližší kroky Příprava centrálního zadávacího řízení na: medicinální plyny mobilní služby bezpečnostní technologie + snížení speciálních požadavků oproti SZM a léčivům - stále velmi heterogenní prostředí Např. rizika u medicinálních plynů Zásobníky vlastní x pronajaté Dostupnost cisteren Fázování smluv Extrémní tlak dodavatelů
10
Co dál? Orientace na zaměnitelné – snadněji definovatelné komodity Spíše nezdravotnický charakter Větší pozornost věnovaná službám Pro futuro integrace s centrálními nákupy na úrovni vlády (ve chvíli, kdy budou po záštitou MF skutečně funkční) Stálý tlak/podpora na PŘO k efektivnímu nákupnímu modelu
11
Podpora ze strany MZ Centrální nákupy komodit Vybrané, „neprůstřelně“ definovatelné komodity V kontextu centrálních nákupů vlády Metodická podpora Sdílení zkušeností Sdílení best practice Konzultace Benchmarking Využití údajů z reportingu Elektronické nástroje
12
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.