Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJosef Malý
1
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborná škola Net Office, spol. s r.o., Orlová-Lutyně AUTOR: Ing. Adéla Tomalová NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Objektově orientované programování v C# ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.0458 NÁZEV ŠABLONY: V/2-Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji odborných kompetencí žáků středních škol
2
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. class Elektromer { int ID; static double cenakWh; double spotreba; Cena bude proměnná třídy, protože cena je stejná pro všechny elektroměry firmy. Proměnná třídy obsahuje klíčové slovo static. V programu vytvoříme dva elektroměry. public Elektromer(int ID) { this.ID = ID; } Elektromer e1 = new Elektromer(1); Elektromer e2 = new Elektromer(2); Vytvořte třídu elektroměr s proměnnými cenaKWh, spotreba, ID. Konstruktor bude obsahovat pouze ID.
3
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. public static void setCena(double cena) { cenakWh = cena; } Protože cenaKWh je proměnná třídy, ne instance, obsahuje klíčové slovo static. V programu voláme metodu se jménem třídy, ne její instance. Elektromer.setCena(22.50); Pro použití třídy vytvořte settery pro nastavení ceny 1 kWh a hodnoty spotřebované energie
4
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. public static void setCena(double cena) { cenakWh = cena; } Protože cenaKWh je proměnná třídy, ne instance, obsahuje klíčové slovo static. V programu voláme metodu se jménem třídy, ne její instance. Elektromer.setCena(22.50); Pro použití třídy vytvořte settery pro nastavení ceny 1 kWh a hodnoty spotřebované energie Hodnota ceny se do metody předává jako parametr metody.
5
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. public void setSpotreba() { Console.WriteLine("Zadej spotřebu v kWh: "); double pom; bool dobre = double.TryParse(Console.ReadLine(), out pom); while (!dobre) { Console.WriteLine("Hodnota není číslo. Zadej spotřebu v kWh: "); dobre = double.TryParse(Console.ReadLine(), out pom); } spotreba = pom; } Vstupní data jsou ošetřena tak, aby program nebyl ukončen výjimkou při převodu dat z konzole do proměnné Pro použití třídy vytvořte settery pro nastavení ceny 1 kWh a hodnoty spotřebované energie. Spotřeba se zadává na konzoli.
6
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. public double getPlatba() { return spotreba * cenakWh; } Místo klíčového slova void (prázdný) je zde použito klíčové slovo double. To určuje datový typ vypočtené hodnoty. Spočítejte, kolik bude odběratel platit za spotřebovanou el. energii. Metodu připravíme tak, abychom mohli s výsledkem výpočtu dále pracovat. V takovém případě musí být v těle metody klíčové slovo return, které je následováno proměnnou, stejného datového typu, jaká je v hlavičce metody a obsahuje návratovou hodnotu. (výsledek výpočtu metody).
7
Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody. public void info() { Console.WriteLine("Místo {0}, spotřeba {1} kWh, platba {2} korun.", ID, spotreba, getPlatba()); } V těle metody pro výpis, je volána metoda téže třídy, na jejím místě se vypíše, kolik se platí za el. energii. Vypište, kolik bude odběratel platit za spotřebovanou el. energii. double vyber = 0; vyber += e1.getPlatba(); vyber += e2.getPlatba(); e1.info(); e2.info(); V hlavním programu je metoda volána s instancí a její návratová hodnota se používá pro součet všech vybraných plateb. Nakonec programu se vypíše celková vybraná částka. Console.WriteLine("Celkem vybráno:" + vyber + " korun");
8
Anotance: Uložení a použití návratové hodnoty při volání metody. Předpokládaný čas: 35 minut Zpracovala: Ing. Adéla Tomalová Cílová skupina: žák SŠ Rok vytvoření: 2012 Předpokládaný přínos (výstup): dělení programu na logické celky. V textu nebyly použity materiály jiných autorů. Cvičení 10 C# Návratová hodnota při volání metody.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.