Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XI_1: Útvary českého jazyka-opakovací test Šablona číslo: XI Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Martin Beneš

2 Anotace: opakovací test z učiva o útvarech českého jazyka, zejména jejich rozlišení a použití v jazykové praxi Očekávaný výstup : žáci si formou testu zopakují a upevní učivo o útvarech českého jazyka Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 13 – 14 let Klíčová slova: spisovný a nespisovný jazyk, obecná čeština, nářečí, slang, argot Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, písemná forma testu Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žáky seznámí na interaktivní tabuli s jednotlivými úkoly a vysvětlí jim postup při jejich plnění. Žáci potom samostatně vypracují test. Možno využít i pro společné opakování.

3 ÚTVARY ČESKÉHO JAZYKA –opakovací test 1)Jakým způsobem se lidé dorozumívají? 2)Které slovo jsi uměl říci jako první? Kdo tě ho naučil?

4 3)Existuje pojem otcovský jazyk? Pokud ne, oprav toto sousloví tak, aby znělo správně! 4)Jakým jazykem se dorozumí Čech, Moravan a Slezan?

5 5)Seřaď tyto pojmy od nejširšího k nejužšímu (pomocí čísel od 1 do 5): nářečí – národní jazyk – spisovný jazyk –obecná čeština – český jazyk 6)Spisovná čeština je: a)dorozumívací prostředek na území Čech b)mluva moderátorů na ČT 1 c)jednotný dorozumívací prostředek na celém území

6 7)Obecná čeština slouží k: a)psaní zákonů a vyhlášek b)běžnému dorozumívání na českém území c)běžnému dorozumívání na Jičínsku 8)Spoj pojmy, které k sobě patří: nářečí mluva zájmových skupin slang mluva společenské spodiny argot mluva na určitém území

7 9)Napiš nespisovná slova k těmto slovům: chlapec - mluvit - policista - učitel českého jazyka – 10)Podtrhni slova nářeční: Auto, cejtit, televize, prauda, šohaj, kniha, múka

8 11)Zkus převést z nářečí do spisovného jazyka: Při každejch lyžařskejch závodech koukaj ušecky, aby byli dyž né perní, teda aspoň mezi těma nejlepčíma. Výjimku z toho ďál učitel Antonín Sukař.

9 12)Vzpomeň si na nespisovná slova (i nářeční), která používá tvoje babička, děda, teta…. Uveď některá: 13)Kdo má lepší jazykovou kulturu? Podtrhni jeho jméno! Leoš Mareš - Marek Eben - Rhytmus

10 Zdroje: www.office.microsoft.com KVAČKOVÁ, Jaromíra. Opakujeme češtinu v 8. ročníku-2.díl. Brno: Nová škola, 2001, ISBN 80-7289-029-8. STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 8. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998, ISBN 80- 85937-92-1.


Stáhnout ppt "Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google