Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3130

2 ANOTACE: Prezentace vede k vymezení pojmu příběh s dětským hrdinou a k seznámení s některými autory a jejich díly. JAZYK:Čeština OČEKÁVANÝ VÝSTUP: Umí charakterizovat prózu s dívčí hrdinkou a uvede příklady. KLÍČOVÁ SLOVA: Mark Twain, Erich Kästner, Bohumil Říha, Helena Šmahelová, Eduard Petiška, Martina Drijverová, Astrid Lindgrenová. DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: Prezentace DRUH INTERAKTIVITY: Kombinace CÍLOVÁ SKUPINA:Žák STUPEŇ A TYP VZDĚLÁNÍ: Základní vzdělávání – první stupeň TYPICKÁ VĚKOVÁ SKUPINA 9 - 12 let

3 Příběhová próza s dětským hrdinou patří vedle pohádek k těm nejvyhledávanějším a nejčtenějším. Zobrazuje dětského hrdinu zejména v typickém prostředí rodiny a školy. Ukazuje různé modelové situace, v nichž se může čtenář ocitnout, a tak mu dává možnost identifikace a reflexe vlastní zkušenosti. Příběhová próza nabízí čtenáři odpovědi na problémy, s nimiž se setkává.

4 Ve 2. pol. 19. stol. zaznamenáváme vznik řady románových děl, v nichž se objevuje ústřední postava dítěte např. Ch. Dickens: Oliver Twist, 1837 - 1839) Johanna Spyriová Heidi, děvčátko z hor (1881) Tato díla nebyla určena přímo dětem, ale se stala složkou dětské literatury.

5 K nejvýznamnějším dílům Marka Twaina patří 2 romány, které byly určeny i dětem: Dobrodružství Toma Sawyera (1876) a Dobrodružství Huckleberryho Finna (1885). Přímo pro děti napsal prózu Princ a chuďas (1881). Edmondo de Amicis (1846 – 1908) Srdce - próza určená dětem a mládeži je zakladatelským dílem v oblasti moderní prózy se školskou tematikou.

6 charakteristické rysy nové sovětské produkce pro děti můžeme doložit na tvorbě Arkadije Gajdara Timur a jeho parta (1940), Čuk a Gek (1939). 1. pol. 20. stol. chlapecké party spjaté tajnými přísahami či společným tajemstvím, dobrodružnost a romantika, hodnoty přátelství Ericha Kästnera detektivně laděné prózy Emil a detektivové (1928) Emil a tři dvojčata (1934)

7 meziválečná tvorba zvýrazňovala díla socialisticky realistická J. V. Pleva - Malý Bobeš, 3 díly, 1931 - 1934 Marie Majerové - Bruno čili Dobrodružství německého chlapce v české vesnici, 1930

8 detektivní prózy Václav Řezáč - Kluci, hurá za ním (1933) Poplach v Kovářské uličce (1934), dobrodružně laděný román Františka Langra - Bratrstvo bílého klíče (1934) Velké popularity dosáhla Klapzubova jedenáctka (1922) Eduarda Basse Během okupace Karel Poláček - Bylo nás pět (1945)

9 po roce 1945 témata fašistické okupace, odboje a partyzánských bojů: Josef Věromír Pleva: novela Budík (1948), Bohumil Říha: román Na útěku (1946, r. 1961 pod názvem Stázka), Kamila Sojková: Janíček (1947), Zdeňka Bezděková: Říkali mi Leni (1948) osudy malého děvčátka zavlečeného na převychování do německé rodiny.

10 2. polovina 50. let začíná se prosazovat hodnotná původní próza. B. Říha - Honzíkova cesta (1954) Jan Ryska - Anička a její přátelé (1960), Anička z 1. A (1962)

11 Druhá polovina 60. let proměňuje se pojetí dětského příběhu. Ota Hofman - Útěk (1966), Králíci ve vysoké trávě - (1962) Kamil Bednář - Děvčátko z Itálie Prózu v tradičním epickém rozměru nadále píše H. Šmahelová -

12 J. Ryska - Martin v ráji, Kluk jako jehla E. Petiška – Martínkova čítanka (1971), Alenčina čítanka (1982), Anička malířka (1985) Dynamicky se rozvíjí próza adresovaná začínajícím čtenářům.

13 70. léta K nejvýraznějším reprezentantům příběhů pro děti patřil Bohumil Říha - Jak jel Vítek do Prahy, Vítek je zase doma, Vítek na výletě (1974-75) Eva Bernardinová - Kluci, holky a Stodůlky (1975, 1978), Eliška Horelová Znáte Tománka? (1981), Tománek je rád na světě (1985), Markéta Zinnerová Děti z Pařízkova (1974), Tajemství proutěného košíku (1978), Indiáni z Větrova (1979), Hana Doskočilová Posledního kousne pes (1975)

14 Konec 70. let Martina Drijverová - vychází od dětského hrdiny a konfrontuje ho s okolním světem Táta nemá smutky rád (1985) Olga Hejná – Petrklíče (1981), Jozefínka (1985),

15 v 2. polovině 80. let kriticky obracely k ohroženým hodnotám rodinných i obecně mezilidských vazeb Valja Stýblová: Princ a skřivánek, 1985), Zuzana Nováková: Mít svoje vlastní zvířátko, 1989).

16 80. a 90. léta se literatura pro děti a mládež potýkala především s problémem hodnotových kritérií. Za přínos příběhové próze usilující opravdově uchopit životní pocity současného dítěte lze považovat prózu Sísa Kyselá (1988), v níž Martina Drijverová vytvořila nový typ dětského hrdiny - outsidera Jendu Placku. Obdobný typ protagonisty vykresluje i ve své další próze Zajíc a sovy (1990).

17 Próza ze života dětí začíná v posledních letech brát v potaz i závažné problémy dříve obcházené či tabuizované Ivona Březinová: Začarovaná třída (2002), Lentilka pro dědu (2006)

18 Jednou z nejvýznamnějších představitelek příběhové prózy s dětským hrdinou je Astrid Lindgrenová slavná švédská autorka Pipi Dlouhá Punčocha (1945), Děti z Bullerbynu (1947, loupežnický román Ronja, dcera loupežníka(1981), Madynka (1960), na ni navazuje Madynka zachránkyně (Praha: Albatros, 1999), motiv smrti zpracovala v knize Bratři Lví srdce, 1973)

19 Použité zdroje:  vlastní fotografie  Spyriová, J.: Heidi, děvčátko z hor  Twain, M.: Dobrodružství Toma Sawyera a Huckleberryho Finna  Amicis, E.: Srdce  Gajdar, A.: Čuk a Gek  Kästner, E.: Emil a detektivové  Pleva, J.V.: Malý Bobeš  Řezáč, V.: Poplach v Kovářské uličce  Bass, E.: Klapzubova jedenáctka  Poláček, K.: Bylo nás pět  Říha, B.: Stázka  Bezděková, Z.: Říkali mi Leni  Říha, B.: Honzíkova cesta  Ryska, J.: Anička z 1.A  Bednář, K.: Děvčátko z Itálie  Šmahelová, H.: Dobrá mysl  Šmahelová, H.: Mládí na křídlech  Šmahelová, H.: Magda  Šmahelová, H.: Velké trápení

20  Ryska, J.: Martin v ráji  Ryska, J.: Kluk jako jehla  Petiška, E.: Martínkova čítanka a dvě klubíčka pohádek  Petiška, E.: Alenčina čítanka  Petiška, E.: Anička malířka  Říha, B.: jak jel Vítek do Prahy  Horelová, E.: Kluci, holky a Stodůlky  Zinnerová, M.: Tajemství proutěného košíku  Doskočilová, H.: Posledního kousne pes  Drijverová, M.: Táta nemá smutky rád  Hejná, O.: Petrklíče  Nováková, Z.: Mít svoje vlastní zvířátko  Drijverová, M.: Sísa kyselá  Drijverová, M.: Zajíc a sovy  Březinová, I.: Lentilka pro dědu  Lingrenová, A.: Děti z Bullerbynu  Lingrenová, A.: Pipi Dlouhá punčocha  Lingrenová, A.: Ronja, dcera loupežníka  Lingrenová, A.: Madynda  [cit. 2013-01-03].


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_10_LITERATURA PRO DĚTI_PŘÍBĚH S DĚTSKÝM HRDINOU ČÍSLO."

Podobné prezentace


Reklamy Google