Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarie Fišerová
1
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A
2
období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických pojmů hodnota peněz pojem času rozvoj logického myšlení čtení diskutování Vývojový úkol: snaživá píle (schopnost zvládat i věci, které mě nebaví, být oceněn a respektován)
3
Motorické změny pohyby – stále rychlejší a jistější růst svalové síly (chlapci) koordinace pohybu rozvoj jemné motoriky – vstup do školy – psaní, kreslení
4
Smyslové vnímání organizovanější, systematičtější postup od obecného k analytickému narůstá rozsah a stálost pozornosti více činností ve stejnou dobu eidetismus = vizuální představy slovní zásoba – rozvoj paměti, myšlení
5
Myšlení (kognitivní vývoj) schopnost jednoduchých logických operací lepší uvažování v čase i v prostoru blízkost/vzdálenost, co je včera, dnes a zítra Intelekt inteligence – inteligenční testy
6
Sociální vývoj interakce s vrstevníky morálka dítě se stává autonomní zpevnění sociálních norem a hodnot hodnocení není jen dvojího typu – přihlížení k motivům činů morální zásady a hodnoty – po zbytek života osvojování sociálních rolí – žák - kamarád - dívka, chlapec - „šašek“ - „pětkař“ - „ten, co všechno umí“
7
OBDOBÍ PUBESCENCE
8
období 11 – 15 let Tělesný vývoj změna tělesného vzhledu prudký růst výšky, hmotnosti období pohlavního dospívání přísné sledování a kritika vzhledu Vývojový úkol: identita
9
Sexuální vývoj dívky – první menstruace chlapci – první poluce urychlení tělesného dospívání – sekulární akcelerace
10
myšlení -inteligence dospívá k formální logice - formálně – abstraktně „Feso je Heso a každý Heso žere trávu“ rozvoj slovní zásoby zvýšení objemu znalostí a dovedností lepší schopnost soustředění i kapacita paměti vnímání - na úrovni dospělého člověka představivost – bouřlivá - „bdělé snění“ Psychický vývoj
11
Sociální vývoj tendence k osamostatnění od rodiny revolta vůči autoritám včetně rodičům párové přátelství – větší důvěra první lásky, první schůzky, letmé doteky přebírání nežádoucích forem „dospělého“ chování např. kouření, pití alkoholu, hazardní hry, vulgární řeč
12
Citový vývoj city – velká intenzita a živost výkyvy nálad emoční labilita vyšší sebekontrola než dítě mladšího školního věku (např. zvládnutí bolesti)
13
Zdroje DOLEŽALOVÁ, Ladislava - VLKOVÁ,Marie. Občanský a společenskovědní základ - právo. Kralice na Hané: Computer Media s. r. o., 2010, 72 s. ŘÍČAN, Pavel. Psychologie - příručka pro studenty. Praha. Portál, 2008, 296 s. Psychologická charakteristika pubescence a adolescence. Pro sestry [online]. [cit. 2016-05-10]. Dostupné z: http://www.prosestry.cz/studijni_materialy/psychologie/psychologicka_ch arakteristika_pubescence_a_adolescence http://www.prosestry.cz/studijni_materialy/psychologie/psychologicka_ch arakteristika_pubescence_a_adolescence
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.