Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
N ORMÁLNÍ A PATOLOGICKÉ JEVY VE SPOLEČNOSTI Mgr. Vladimír Velešík
2
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.07 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 3.Vytvořeno: únor 2013 4.Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhČlověk ve společnosti Materiál seznamuje studenty s charakteristikou a vymezením pojmu norma a odchylka od normy, klasifikuje sociální deviaci, včetně teorií vzniku deviantního chování. Vymezuje patologický jev a jeho nebezpečnost pro společnost, zabývá se i problematikou sociální kontroly. Materiál se využije v kterékoliv části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule, učebnice.
3
Normální a patologické jevy ve společnosti
4
Sociální deviace je to odchylka od společenské normy; porušení pravidel pozitivní sociální deviace odchylka od normy, která je pro společnost prospěšná (disidenti, charita) negativní sociální deviace jedinec poškozuje společnost (nebo sám sebe) primární deviace jde o odchylku na základě přímého impulsu sekundární deviace viz teorie deviantního chování
5
Sociologické teorie vzniku deviantního chování a, biologická podmíněnost deviantního chování b, deviace je produkt specifické socializace (špatná výchova, potlačování individuality společností atd.) tato teorie je dnes považována za pravděpodobnější – existují však různé varianty: b1, teorie nálepkování(etiketizace, labeling) jedinec se dostává do kategorie deviantů vlivem náhody nebo statusové charakteristiky (barva pleti, příslušník alternativního hnutí – punk, skinheads, sekty) obdrží určitou nálepku (problémový žák), nakonec mu nezbývá nic jiného, než určitou roli přijmout b2, teorie kulturního přenosu formou diferencované asociace někteří jedinci se dostávají do kontaktu se specifickým prostředím – subkulturou naučí se přijímat její způsoby – parta používající deviantní jednání při přijímacím rituálu (možná změna v gang) b3, teorie vytěsnění sociální okolí některé lidi vytlačuje, vytěsňuje je na společenskou periférii nedává jim šanci k plnoprávné existenci (předsudky, xenofobie) b4, teorie deprivantů (autoři Koukolík, Drtinová) deprivanti jsou lidé, kteří z různých důvodů normality nedosáhli nebo o ni přišli, a to spíše v citové a hodnotové oblasti (než v intelektové) základní znaky: nedostatek sebezaměření (slabá vůle), parazitismus, vystupování vůči všemu odlišnému různé typy závislostí např. drogová závislost, alkoholismus
6
Patologické jevy jsou to jevy škodlivé, přímo ohrožující stabilitu společnosti; stabilitu jejího řádu nebo její jednotlivé složky – občany právo každé země výslovně definuje konkrétní patologické projevy (vnímání pedofilie v ČR a Thajsku); překročení norem v této oblasti podléhá trestnímu postihu každá společnost v zájmu zachování stability a řádu hájí zachování hodnot na nichž je postavena brání proto porušování norem, které kodifikují tyto hodnoty existující normy jsou však permanentně porušovány proto každý sociální útvar vytváří svůj preventivní obranný systém – sociální kontrolu (viz problémy společnosti a sociální strukturu) „dozor“ představují specialisté (policie), sociální skupiny (rodina, škola, třída) a jednotlivci (autority)
7
Formy sociální kontroly: a, pozitivní – výchova, dobré příklady, odměny b, negativní – výtky, napomínání, důtky, kárná opatření, fyzické tresty, pokuty, exkomunikace, psychické tresty, odnětí svobody Sociálně patologické jevy se vyskytují ve společnosti i v relativně klidných obdobích během velkých sociálních změn však dochází k jejich nárůstu anomie (termín E. Durkheima) – stav společnosti, kdy přestávají platit zákony a pravidla chování, je to rozklad hodnotového a normativního způsobu
8
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. 1.BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. přehled středoškolského učiva.. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251- 2631-8.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.