Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislava Mašková
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_13_Vzduch Téma: Chemie 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.1431
2
Obr. 1
3
Prezentace je určena k výkladu a procvičování učiva Vzduch v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Žáci si uvědomí, že vzduch je směs látek, popíší chemické složení a vyjmenují základní látky, které jsou ve vzduchu. Poznají vlastnosti a použití dusíku, vysvětlí jeho inertnost. Vysvětlí pojmy – kyselé deště, skleníkový efekt. Uvedou zdroje znečišťování, opatření ke snížení škodlivin. Určeno pro interaktivní výuku.
4
Atmosféra = plynný obal Země. Před 4 miliardami let byla Země žhavá, temná kamenitá poušť. Atmosféra složena hlavně z CO 2, methanu a amoniaku. Nebe bylo načervenalé. Členění atmosféry: Troposféra Stratosféra (Ozonosféra) Mezosféra Ionosféra Termosféra Exosféra
5
Obr. 2
6
Vzduch = směs látek tvořících atmosféru. Složení vzduchu je poměrně stálé do výšky 90-100 km, poté dochází k ionizaci částic -> IONOSFÉRA. Dnešní atmosféra je směsí hlavně plynných, ale i kapalných a pevných látek. Plynné látky: 78% dusíku, 21% kyslíku, 1% jiné plyny. Kapalné látky: voda v podobě páry, kapiček nebo ledových krystalků. Pevné látky: prachové částice, saze, popílek, krystalky solí z mořské vody, spory plísní, mikroorganismy, pyl… Barometr = přístroj na měření tlaku vzduchu. Izobary = čáry spojující místa na mapě se stejným tlakem vzduchu.
7
DUSÍK -> málo reaktivní, bez zápachu a chuti. Využití plynného dusíku: plnění pneumatik, snižuje riziko exploze nebo požáru při manipulaci s hořlavými a výbušnými látkami jako interní (netečná) atmosféra. Výroba kapalného dusíku: destilací zkapalněného vzduchu. Využití kapalného dusíku: odstraňování bradavic, uchovávání krve, konzervace potravin, hluboké zamrazení spermií a vajíček…
8
KYSLÍK -> reaktivní, bez zápachu a chuti. VZÁCNÉ PLYNY -> nereaktivní. VIII. A skupina. Zejména argon. OXID UHLIČITÝ -> 0,03% vzduchu. Způsobuje skleníkový efekt. Další plyny: oxid siřičitý, oxidy dusíku -> vytvořeny člověkem, způsobují kyselé deště
9
Mezi největší zdroje znečišťování patří teplárny, tepelné elektrárny na pevná paliva a automobilová doprava. Na celém světě se dělají opatření, která vedou ke snížení škodlivin v ovzduší (čistící zařízení, katalyzátory, bezolovnatý benzín…). Inverze = vzduch se nepromíchává a zplodiny zůstávají při zemi. Často mlha. Smog = směs mlhy, kouře, prachu. Nepříznivě působí na lidský organismus.
10
Obr. 4 Obr. 3
11
Obr. 5 Patří k nejvýznamnějším průmyslovým surovinám (nejvíce vzduch kapalný). Kapalný vzduch se získává stlačováním, ochlazováním a rozpínáním plynů. Při rozepnutí plynu se ochladí a zkapalní. Jednotlivé složky (O 2, N 2, vzácné plyny) se získají destilací. Kyslík a dusík se uchovává v tlakových nádobách.
12
Vyjmenuj plynné složky vzduchu. Dusík, kyslík, vodní pára, vzácné plyny, oxid uhličitý, oxid siřičitý, oxidy dusíku. Vyjmenuj pevné složky vzduchu. Prachové částice, popílek, saze, pyl, spory plísní mikroorganismy. Co víš o skleníkovém efektu? Způsobuje globální oteplování Země. Vodní pára, oxid uhličitý částečně zabraňují unikání tepelného záření ze Slunce zpět do vesmíru, působí podobně jako sklo ve skleníku.
13
Co znamená, že je dusík inertní plyn? Je velmi málo reaktivní (netečný), pomáhá snižovat riziko výbuchu nebo požáru při práci s vysoce výbušnými a hořlavými látkami.
14
Obr. 1 AUTOR NEUVEDEN. Referaty-macinek [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://files.referaty- macinek.webnode.cz/200000059-8a5748aa17/slniecko1.jpg Obr. 2 AUTOR NEUVEDEN. Zé Folgado – Trabalhos escolares prontos, dicas sobre cães e gatos, música e cultura [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.presenteparahomem.com.br/wp- content/uploads/2010/02/camadas-da-atmosfera-93938.jpg Obr. 3 ŠTEFEK, Petr. wikipedia.cz [online]. [cit. 18.10.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Nova_hut_ocelarna_energetik a.jpg
15
Obr. 4 FEAT, Rex. Latest news, sport and comment from the Guardian | The Guardian [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://static.guim.co.uk/sys- images/Guardian/Pix/pictures/2013/1/14/1358174513421/Seve re-smog-and-air-pollu-010.jpg Obr. 5 AUTOR NEUVEDEN. ZŠ Školní 226 Kaplice [online]. [cit. 20.1.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vyukovematerialy.cz/chemie/rocnik8/foto/oznacenipl ynu.jpg ŠKODA, Jiří; DOULÍK, Pavel. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2006, ISBN 80-7238- 442-2.
16
BENEŠ, Pavel; PUMPR, Václav; BANÝR, Jiří. Základy chemie 1 pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. Praha: Fortuna, 1993, ISBN 80-7168-043-5.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.